Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har letat som en galning efter någon sorts utbildning till att lära sig reparera gitarrer el som akustiska, förstärkare osv.

Med andra ord få den utbildningen som krävs för att jobba i en musikaffär.

Jag har hittat Michael Sandéns gitarrbyggarkurs, det känns som att den är säkert bra, men jag söker hellre fokus på

att lära mig mer att reparera än att bygga gitarrer.

Har försökt få praktik/lärlings tjänst i musik affärerna där jag bor (KALMAR), men det har varit dålig respons.

Delvis kanske det beror på att man själv är musiker och har handlat rätt mycket av dem och är rätt insatt.

Vilket inte borde vara någon nackdel , men jag har uppfattningen att det är så.

Planerna ligger på att starta upp en musikaffär, ev. ta en franchise verksamhet.

Har företag som nappat på detta innan vid förfrågan.

Har affärsplaner och så vidare klart, men känner att säljer man saker så ska man kunna reparera dem också.

Någon som har någon idé? Tacksam för alla tips och råd!

Skulle någon sitta hemma och vara gitarrtekniker och helt plötsligt packa ihop sitt skit och flytta till Kalmar,

så är du hjärtligt välkommen att hjälpa till att starta upp företaget och se till att folket får en vettig Musikaffär i Kalmar!

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

finns nog inga särskkilda utbildningar för det, det är erfarenhet som ger dig de kunskaperna.

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Planerna ligger på att starta upp en musikaffär, ev. ta en franchise verksamhet.

Har företag som nappat på detta innan vid förfrågan.

Har affärsplaner och så vidare klart, men känner att säljer man saker så ska man kunna reparera dem också.

Ska du ha egen import kanske du lyckas gå runt.

Postat

Glöm det där med att kunna specifikt och att jobba i en musikaffär. En musikaffär lever på att sälja musikinstrument, sälja är det viktigaste. Du kan va hur duktig som helst på specifika saker, instrument, programmering eller vad som helst. Men musikaffären överlever inte en kvart om de inte säljer grejer. Så de behöver säljare... Sen är det naturligtvis bra om säljarna kan musik o musikinstrument. Men försäljningen kommer alltid att vara nummer ett. Försäljning är både en konst o vetenskap i sig som det dessutom finns utbildningar i, och det är och kommer alltid att förbli det viktigaste. Sen kommer den bästa försäljaren som dessutom har detaljkunskapen att förmodligen lyckas bäst.

Kolin

Postat

Tackar för alla svar som kommit in!

Jag har också förstått att det är på försäljningen som man kommer tjäna pengarna och det är min målsättning att fokusera på detta.

Jag har planer på att leja bort gitarr reparationerna till en lokal gitarrverkstad här som nästan enbart sysslar med reparation och säljer

väldigt lite nya gitarrer, så det kanske är en rättvis kompromiss.

Med tiden kanske man kan få erfarenhet , och ta mer och mer reparationsarbeten.

Säljerfarenhet har jag sedan tidigare arbete så det tycker jag att det ska inte vara något problem.

• 4 veckor senare...
Postat

Tjena

Jag är inne på samma spår som dig fast nere i Trelleborg

Vi har ingen musikaffär i stan (45000 bef i kommunen) närmsta e Malmö 35km väster ut och Ystad 50 km öster ut.

Och jag har samma problem som du oxå har med att inte kunna laga gitarrer.

Har du lyckats komm igång med din affär ??

Du kan jy skicka till min e-mail så kan i utbyta lite ideer eller nåt.

Mh-Tobbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.