Jump to content
Annons

Danny Cort - (Oh Child) Things Will Be


5 = Bra, 1 = Dålig  

34 röster

  1. 1. 5 = Bra, 1 = Dålig

    • 5
      13
    • 4
      8
    • 3
      4
    • 2
      2
    • 1
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: (Oh Child) Things Will Be

ARTIST/GRUPP: Danny Cort

GENRE: hip hop

LÅTLÄNGD: 3:43

KOMPOSITÖR: Danny Cort / Dumb Dan

PRODUCENT: Dumb Dan

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.11 MB

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: edit 17/1 - tar bort låten nu, tack till alla som lyssnade! 😛

Danny ville rappa och jag tyckte det var skoj att få lite avbrott i housedunkandet, så vi slängde ihop den här lilla dutten.

Som vanligt vore det trevligt att få veta vad ni tycker om den.

Vassa sss-ljud och digitaldist bjuder vi på. :rolleyes:

Ses ikväll. 😛

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju en grymt bra låt som ni använder som grund och ni förvaltar den väl. Rappen är dessutom riktigt bra (släng dig i väggen Eminem! 😳)!

Produktionen vågar jag inte uttala mig om eftersom jag lyssnar i freestylesnäckor och norra europas brusigaste ljudkort framför jobbdatorn. Inte heller rhymesen (heter det så?) eftersom jag så gott som aldrig lyssnar på låttexter. Är mer inriktad på musiken helt enkelt...

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att ni testar att göra något annat än house!

Jag förstår att detta bara är en låtskiss, så det är meningslöst att kommentera enskilda ljud eller produktionsdetaljer, som för övrigt låter helt okej i jobb-hörlurarna, har inte finlyssnat ännu (Mats_S, vi kan nog tävla om vem som har kassast ljudkort!!).

Rent generellt så måste jag säga att hiphop är svårt att göra bra, det finns många grymma producenter att tävla mot. Något som gör det ännu svårare är att du är så grym på house. Avståndet mellan den house du gör och houseeliten är en faktor 100 ggr mindre än avståndet mellan detta och hiphopeliten. En ny Dumb Dan sätter ju liksom förväntningarna ganska högt 😳 .

Trenden just nu är ju helt klart att sampla diverse soulslingor och bygga hiphop på det, och detta passar ju bra in. Dock tycker jag att den slinga ni har lite tar överhanden. Det blir för mycket trallvänlig-förmiddag-på-P3. Kan du inte prova att stycka upp samplingen lite eller lägga den mer i bakgrunden eller på något sätt göra den mindre dominant? Beatsen är lite standard men helt okej så här långt.

Rappen sedan (jag heter faktiskt Danny, jag har skivit detta själv med papper och penna, hej) 😆 . Av vad jag förstår så brukar inte Danny Cort göra så många raplåtar, eller? Sett från det perspektivet är jag klart imponerad. Jag får lite Promoe-vibbar med det där lite skrikiga nasala ljudet. Det finns lite att slipa på vad gäller flow, timing och frasering innan Promoe blir arbetslös, men klart på rätt spår!

Fortsätt jobba, vill gärna höra slutresultatet! 😆

Redigerat av Pellesnusk
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt så måste jag säga att hiphop är svårt att göra bra, det finns många grymma producenter att tävla mot.

Amen to that!

Jag låtsas inte vara nån hip hop-snubbe, men det var kul att göra låten iaf.

edit: Tack för fin recension Pellesnusk. 😳

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm som inbiten hiphopsnubbe sen några år tillbaka så var detta inte mycket att hänga i granen. produktionen var helt ok, kunde ha använt samplingen lite roligare, kanske lite pitch ala Kayne West.

Rappen var sluddrig och uttalet ska vi inte prata om, men om ni inte brukar hålla på med sånt här så var det faktiskt bra, långt över va många andra svenska hiphoppare själva lyckas med att åstakomma.

men parralleller med eminem och promoe tycker jag inte vi ska dra

hehe märkte hur negativt detta lät, inte menat

Link to comment
Dela på andra sajter

men om ni inte brukar hålla på med sånt här så var det faktiskt bra,

Jag vill förtydliga: Vi ber inte om ursäkt för denna, den är inte gjord på en kafferast och både min katt och min fru gillar den. 😆

Däremot är jag ingen hip hop-producent, även om jag proddat Timbuktu-grejer (för ganska länge sedan) och småfuskat lite i genren. Danny är definitivt ingen nybörjare. Så var det sagt. 😳

Tack för att du lyssnade förresten, esset. Feedback är alltid toppen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

FYF%¤#/N va bra det här va... jag tyckte det läst fräscht med dina trummor DD..och Danny har helt klart lagt den snyggaste RAP'en av allt han lagt upp här på forumet... period. 😳

tycker det mesta inom amerikanska R&B scenen är kopia på kopia, kompis feat.kompis feat.kompis..verkar som alla håller varandra om ryggen..

Det enda jag tyckte var svagt var tjejrösten..den svajade en aning och lät inte - så -förtroendeingivande.. fixar ni den får ni 5 av mig..

Bra jobbat boys..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

men om ni inte brukar hålla på med sånt här så var det faktiskt bra,

Däremot är jag ingen hip hop-producent,

Jo, fr o m nu tycker jag att du bara skall hålla på med Hip Hop. Det blir sån trevlig hemmamiljö när både frugan å katten diggar 😉

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Va kul! Danny kommer att bli skitglad när han vaknar klockan två i eftermiddag. 😉

Tack för att ni lyssnade.

Å ja.

Klockan ett är jag uppe iallafall.

Tack för feedback!

Som sagt så ber vi inte om ursäkt för detta.

Esset & Pellesnusk; Jag har rappat i 15 år. Spelat in ett gäng plattor men mest freestylat & kört live. Var ioförsig mest aktiv under Mecca-tiden i STHLM då jag jobbade med ADL, Swing, Ski & resten av Timebomb-kollektivet. Nu var det ju några år sen jag gjorde något seriöst & jag är ändå 30 år, så ni får ha överseende med att jag sluddrar lite.

Något jag tänkte på var att när det gäller hiphop, så är det alltid dom som "minsann vet vad klockan är" som ger negativ feedback. Jag har hittills inte stött på någon rappare eller hiphopare som inte är etablerad artist, som säger att jag har en bra grej (inte ens när jag vann rap-SM). De som har gett positiv feedback här är i första hand musiker, som ser låten & framförandet ur ett rent artistiskt & musikaliskt perspektiv, utan att dra paralleller till samtida, internationella, storsäljande hiphopmaskiner. Svårt att tävla med Kanye West & Eminem, menar jag. Ta mig på rätt sätt nu, jag kan hiphop, jag var med när det började med Pop C & hans polare i kungsan & DJ'ar fortfarande regelbundet på hiphop & soulklubbar.

Kul förresten att att MusicGene hade velat ha originellare saplingar - jag trodde att DD var den enda som hade den plattan. Du får gräva djupare in the crates nästa gång Danne! jag vill inte att nån samplespotter ska dissa mina bakgrunder!

Link to comment
Dela på andra sajter

(inte ens när jag vann rap-SM)

Coolt. Grattis i efterskott kanske man ska säga 😉 .

Ta min kritik på rätt sätt. Anledningen till att jag antog att du inte rappade så ofta var att jag fick en känsla i DD's inlägg av att ni inte brukade göra detta, inte att din rap lät så dåligt. Okej att den inte satt helt astajt (vilket jag påpekar) men det kan likaväl vara något som bara kräver ytterliggare en inspelning så sitter det.

Jobbar ni på fler hiphop-grejjer just nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
(inte ens när jag vann rap-SM)

Coolt. Grattis i efterskott kanske man ska säga 😉 .

Ta min kritik på rätt sätt. Anledningen till att jag antog att du inte rappade så ofta var att jag fick en känsla i DD's inlägg av att ni inte brukade göra detta, inte att din rap lät så dåligt. Okej att den inte satt helt astajt (vilket jag påpekar) men det kan likaväl vara något som bara kräver ytterliggare en inspelning så sitter det.

Jobbar ni på fler hiphop-grejjer just nu?

Nej ingen mer hiphop just nu, men det kommer.Full koncentration på SUNCAKE-projektet. Detta var mest för att rensa skallen.

Tack för förklaringen. Det är lite min style att inte ligga på ettan hela tiden (snott det av jay-z). Har alltid kört så & personligen gillar jag den typen av flow.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Får man föresten gissa på samplingen? Five Stairsteps med "Ooh child" från 1970?

Googlekungen! 😉

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

(inte ens när jag vann rap-SM)

Coolt. Grattis i efterskott kanske man ska säga 😉 .

Ta min kritik på rätt sätt. Anledningen till att jag antog att du inte rappade så ofta var att jag fick en känsla i DD's inlägg av att ni inte brukade göra detta, inte att din rap lät så dåligt. Okej att den inte satt helt astajt (vilket jag påpekar) men det kan likaväl vara något som bara kräver ytterliggare en inspelning så sitter det.

Jobbar ni på fler hiphop-grejjer just nu?

Måste bara försvara Danny och hans rap här lite.

Vem faan vill ha tajt rap? Det är ju hänget som är hela grejjen. Annars låter det Will Smith från 1991 och det vill vi ju knappast ha.

Det är ju förfasiken skitbra rap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlekungen!  😉

Inte bara.....tyckte jag kände igen den även om jag inte kunde sätta fingret exakt på vad den hette....och där kom kamrat Google till min hjälp 😉. Tror den varit med på några samlingsskivor eller något sådant (för originalvinylen vet jag bestämt att varken jag eller någon polare har....ännu).

VacUm: När jag pratar om tajt rap menar jag inte tajt i motsats till svängig, jag menar tajt som i ..... typ lagom svängig på rätt sätt på rätt plats (den förklaringen suger, jag vet, men jag kom inte på något bättre)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det är ju förfasiken skitbra rap.

TACK!

(för originalvinylen vet jag bestämt att varken jag eller någon polare har....ännu).

Då är det nog bara DD som har den ändå...

Lyssnade du på stomp, Pellesnusk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Lyssnade du på stomp, Pellesnusk?

Jag lyssnade! Tummen upp! Den är fet! 😉

Bra rap, bra text, snygga beats och fet bas! Jag gillar Eminemdissen i mitten med den lilla NWA-referensen.

hehe kul

egentligen också en diss till alla kids som just har börjat lyssna på rap & jämför allt med Eminem.

"another Eminen copy? hell yeah, but who do them copy?

u think they invented rapmusic? fuck me!"

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra, såklart! 😉

Stomp hade nåt lite extra som inte denna har, och som jag inte kan sätta fingret på, men rappen är ännu bättre här! Det låter mycket mer kraft i det här, som om du tar i från diafragman på ett sätt du inte brukar... stämmer det?

Den enda bagatellen jag reagerade över i rappen var att "This is Danny Cort" har lite svensk accent.

Men som sagt, skitbra! Den här lirar vi på Gambrino's ikväll! 😉

5/5

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul förresten att att MusicGene hade velat ha originellare saplingar - jag trodde att DD var den enda som hade den plattan. Du får gräva djupare in the crates nästa gång Danne! jag vill inte att nån samplespotter ska dissa mina bakgrunder!

Jag skriver ju som en apa, för det jag menade var inte att ooh child-samplingen var dålig - den är schysst - men resten av ljuden låter väldigt standard i en negativ mening vilket jag tycker gör att låten tappar och inte låter så fräsch som den kunde göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

_skitbra_ !

femma och ingen tvekan om det.

och du sjunger helt klockrent.

och produktionen är superbra.

och ni borde väl cruisa runt i en öppen bil och lyssna när radion spelar er shit efter den här låten?

glöm det där samarbetet förresten, vågar inte för fem spänn längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...