Valle Postat 24 april 2010 Postat 24 april 2010 Av precis samma anledning började jag med reason för typ 9 år sedan men man växer ur det tids nog. De flesta gör det iaf. Frustrerande att vara låst till de synthar och effekter som finns i racket när det finns så mycket gott det är ute som känns skräddarsydda efter ens egna krav. tongue.gifReason är en bra start för verkligen förstå hur en studio är uppbyggd dock! Så, du menar alltså att Reason på sätt och vis är till för amatörer medan proffs (som du, t.ex.) nyttjar andra "värsting"-synthar. Kan du ge två, tre exempel på synthar som du använder dig av i dina produktioner?
eqlipse Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Så, du menar alltså att Reason på sätt och vis är till för amatörer medan proffs (som du, t.ex.) nyttjar andra "värsting"-synthar. Kan du ge två, tre exempel på synthar som du använder dig av i dina produktioner? Nej, återigen så skrev jag att de flesta växer ur reason (därmed inte sagt att det inte finns professionella musiker som trivs ypperligt med reason som sitt primära sequencerval). Det känns inte som någon gåta varför heller. Föreställ dig en fysisk studio där du är låst till samma instrument för resten av ditt liv. Om det inte är så att det kommer en mystisk man och levererar en ny enhet eller två en gång per år eller så. I en sequencer som tillåter extern inspelning samt stödjer plugins så öppnas helt plötsligt en enorm värld av instrument som är skräddarsydda för det endamål som man kanske är mer fokuserad på. Och även om man inte måste följa "mall A1" när man skapar sin musik så får man helt plötsligt ett oändligt mycket större urval av professionella verktyg att använda sig av. Något som reason begränsar något så fruktansvärt vilket i sin tur leder till att många producenter som börjat i reason väljer att släppa det för att utforska en ny värld. Tycker du att jag är fel ute? Tycker du att jag missleder trådskaparen? Jag har aldrig påstått att jag är ett proffs? Jag har dock påstått att jag har ganska stor insikt i trans-scenen och tillvägagångssätten i musikproduktion. På ett forum som detta som är vänt till allt och alla som gör musik så fann jag att det var viktigt att poängtera detta när det var någon som menade på att en av hemligheterna till att uppnå det sound som ifrågasattes var genom att använda "rör". Kanske sant om du producerar 60tals-rock eller vad det än må vara men jag finner det inte applicerbart i denna genre. Och angående mitt olyckliga (med tanke på att det fokuseras mer på det än övrigt jag skrivit) val av ordet "värsting" så måste jag återigen säga att det finns mer och det finns mindre bra fysiska och virtuella instrument och effekter. Propellerheads fokuserar på att göra en helhetslösning i sequencerväg där de producerar samtliga enheter själva och gör det riktigt bra också... MEN.... Ta som exempel då lexicon som jag nämnde tidigare som kanske har nästan 40 år i branchen där fokus legat på reverbs som är erkända världen över. Eller ta sedan en synthtillverkare som access eller moog som har fokuserat på sina synthar och skapat fruktansvärt bra sådana genom åren genom att vara målmedvetna och skaffa sig erfarenheter inom ETT område enbart... fortsätt göra detta med varsitt företag som är specialiserade inom varsitt område och gör sedan en coctail med all denna spetskompetens... då är det väl inte särskilt konstigt att denna coctail kan framstå som lite mer frestande för en producent under utveckling? En annan sida av myntet kan vara att ett av de bästa sätten att lära är att försöka återskapa en låt eller ett sound. De flesta som börjar med musik gör detta oavsett om de spelar gitarr och gillar hårdrock eller om de producerar elektronisk musik. Att skapa en enhet som gör exempelvis vad helt unika pluggar som bufferoveride gör (för att ta något till det extrema) kan vara svårt eller nästintill omöjligt om man är låst till reason (OCH skit i hur den låter eller vad den gör... Försök förstå poängen ist för att hacka för hackandets skull!). Så du menar att du ska godkänna mina synthval nu och försöka börja kasta negativa synpunkter på mina val för att du har bestämt dig för att ist återigen BERIKA forumet så ska du bara spotta ur det skit som inte är konstruktivt för fem öre? Men fine jag använder i första hand min virus TI för den kan jag utan och innan och kan skapa de flesta idéer jag har i huvudet ganska snabbt med den. Sylenth1 är jag ganska frekvent återkommande till också. När det kommer till val av synth för att konstruera basar så är det lite kinkigt om man är ute efter en speciell karaktär på basljudet även om i stort sett alla virtuella som va och analog-hårdvarusynthar kan skapa basljud. Kort sagt så har inte alla tillräckligt stabila oscillatorer för att vara lämpliga för detta. För mina basgångar så använder jag spectrasonics trillian, cronoX v.2 (i 3an gjorde de om osc-delen till det sämre vilket gjorde den sämre för basljud), filterscape VA och faktiskt gamla VB-1 som har en väldigt speciell karaktär på ljudet som otroligt många producenter i fullon-genren använt sig av genom åren. Valet av synthar skiljer sig från producent till producent och framför allt vad man håller på med för musik. Dansbandsjocke kanske inte skulle skaffa sig en virus direkt. Men hade både dansbandsjocke and trans-gunnar suttit i reason då hade då glatt fått finna sig i att ha tre olika karaktärer på syntar ist för att ett par tusen olika karaktärer som finns om man kliver utanför reasons murar. Har jag gett en tillräckligt detaljerad förklaring till hur jag menar? Seså, läs nu igenom detta och se vilka ord du kan störa dig på härnäst eller finn en tråd där du kan vara någon till hjälp ist och berika folk me den kunskapen DU har samlat på dig igenom åren ist. Folk missförstår vad forum handlar, sjukt tröttsamt!
Hägglund (oregistrerad) Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 (redigerat) Jantelagens tio budord: Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du skall inte tro att du vet mera än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att några bryr sig om dig. Du skall inte tro att du kan lära oss något. Redigerat 25 april 2010 av Hägglund
desvaenger Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 (redigerat) Så, du menar alltså att Reason på sätt och vis är till för amatörer medan proffs (som du, t.ex.) nyttjar andra "värsting"-synthar. Kan du ge två, tre exempel på synthar som du använder dig av i dina produktioner? Det var en löjlig tolkning av ett helt och hållet relevant inlägg, ungefär som att du försöker leta bråk. Reason är ganska begränsat och på så vis även amatörmässigt jämfört med vad som finns i t. ex. VST-världen. För att tillföra något så säger jag att det givetvis är viktigt med efterprocessering också. Diskantbandet på en multibandskompressor på masterbusen hjälper till väldigt mycket med att "lena" till hela soundet. Om du däremot önskar behålla skrikigheten hos vissa sound och mjukheten hos andra är inte detta sättet the way to go. Då kanske det är lämpligare att lägga en MB-kompressor på det enskilda spåret istället. Tyvärr finns ju inte dessa möjligheterna i reason. Det finns även andra sätt att mjuka till ljud på: Noise-remover Transient-designer De-Esser LP-filter såklart Givetvis korrekt komprimering/EQ (men det är ju grundläggande) Reverb, som någon skrev Finns säkert många fler, men det bästa är ju om ljudet låter snarlikt det man eftersträvar redan ut synthen. Jantelagens tio budord:Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du skall inte tro att du vet mera än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att några bryr sig om dig. Du skall inte tro att du kan lära oss något. Amen. Redigerat 25 april 2010 av desvaenger
Valle Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Har jag gett en tillräckligt detaljerad förklaring till hur jag menar? Javisst! Och tack för det seriösa avslutet: "Seså, läs nu igenom detta och se vilka ord du kan störa dig på härnäst ..."
Valle Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Det var en löjlig tolkning av ett helt och hållet relevant inlägg, ungefär som att du försöker leta bråk. Reason är ganska begränsat och på så vis även amatörmässigt jämfört med vad som finns i t. ex. VST-världen. Men vet du vad — varför tar du inte och mind your own fucking business istället för att fantisera ihop egna slutsatser om syftet med mina inlägg? Jag frågade för att jag ville veta — och om det nu skulle vara en alltför otrolig sanning för dig, då är det ett problem som är ditt. Super-synthgurun ovan dissar dels Reason, dels "rör" i sammanhanget och menar på att Trådskaparen aldrig kan få till det sound han efterfrågar om han inte ser sig om efter andra verktyg. Och nu var ju synthgurun vänlig nog att dela med sig av sina erfarenheter, t.ex. genom att berätta vilka synthar HAN/HON använder. Och jag får anta att dessa erfarenheter leder till att trådskaparen en dag kan få sitt eftersökta sound. M'kay?
eqlipse Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Men vet du vad — varför tar du inte och mind your own fucking business istället för att fantisera ihop egna slutsatser om syftet med mina inlägg? Jag frågade för att jag ville veta — och om det nu skulle vara en alltför otrolig sanning för dig, då är det ett problem som är ditt. Super-synthgurun ovan dissar dels Reason, dels "rör" i sammanhanget och menar på att Trådskaparen aldrig kan få till det sound han efterfrågar om han inte ser sig om efter andra verktyg. Och nu var ju synthgurun vänlig nog att dela med sig av sina erfarenheter, t.ex. genom att berätta vilka synthar HAN/HON använder. Och jag får anta att dessa erfarenheter leder till att trådskaparen en dag kan få sitt eftersökta sound. M'kay? Inte för att jävlas men en tråd får väl ändå ses som ett offentligt forum där tanken är att alla som känner sig manade får reflektera och diskutera? Och tro mig, detta är absolut inte något som jag skriver för att han råkade ha en synpunkt som kanske överensstämde mer med min än med din utan just för det vore sjukt tråkigt om alla här eller på något annat forum för den delen bara skötte sitt eget. Jag har inte DISSAT något. Jag anser fortfarande inte att hemligheten bakom soundet som han vill reproducera är ens i närheten av att ha med rör att göra men jag är själv förälskad i wavearts nya tubesaturator och gillar soundet ifrån rör även om jag inte har någon riktigt / äkta rör-hårdvara. Det är dock irrelevant eftersom att du kan braka på med hur mycket sådana processorer du vill i en mix utan att komma i närheten av en bred, separerad, punchig och snygg ljudbild som trådskaparen ÅTERIGEN efterlyste. Reason har jag inte heller dissat. Läs återigen igenom vad jag skrivit och försök göra det med ett leende denna gång så ska du nog se att polletten trillar ner! Reason är skitbra på många plan! Jag är evigt tacksam för att jag fick möjligheten att börja med det. Men ska killen producera psy-trance och dessutom vill nischa sig till en en subgenre som delvis är byggda på speciella karaktärer på vissa effekter och synthar så kommer han slita sitt hår i slutänden när han inte lyckas ända fram med reason och kommer ställa tusen frågor på forum innan han märker att det finns en plugg där ute som kommer att göra resultatet han försökt nå i flera år på några minuter (just för att alla de producenter som använder detta ljud antagligen utgår ifrån samma plugg eller iaf något liknande). Om vi tar den där vibe tribe-låten som han utgick ifrån så är min högst personliga åsikt att han kommer få betydligt svårare att uppnå någon form av kopia av denna låt i reason än om han skulle sitta i AU eller VST-baserad miljö och kunde följa diskussionerna som på forumet jag länkade till tidigare där jag suttit i år och där det otroligt sällan kommer upp frågor om reason. Vem har sagt att jag är en synthguru? Sluta bete dig som en provocerande liten 7 åring. Jag har en och annan kunskap om synthar precis som hundratals / tusentals andra på detta forum. vissa mer, vissa mindre. Jag har inte hävdat att jag har mer än någon annan. Jag har hävdat att jag har inblick i denna genre samt subgenrer runt i kring sedan många år tillbaka. That's it! Vad jag har gjort är att dela med mig av det jag har kunnat för att förhoppningsvis få killen som ställer de ursprugliga frågor att känna att han har något mer kött på benen.
BlipBlop Postat 25 april 2010 Trådstartare Postat 25 april 2010 Jag har haft Reason 2002-03 en sväng (blev pappa och hade inte tid) sedan köpte jag de igen, nyss. Jag har haft aningar att Reason inte hänger med ljud mässigt, vilket eqlipse bekräftar, och jag tror han har helt rätt. Men jag vill helt klart jobba med den ljud bild som jag hört av musikexemplena som jag gav. Däremot kanske det inte är läge för mig att byta till VST och andra dyra program ännu (min datas DSP svettas redan, behöver ny) utan jag får växa ur Reason/Record som eqlipse också tidigare gjort. Men om det gick gick att köra via Rewire, nån redigering eller om Record har nån ny funktion med andra program så vore det guld. Går det att köra pluggins via Rewire?
eqlipse Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Jag har haft Reason 2002-03 en sväng (blev pappa och hade inte tid) sedan köpte jag de igen, nyss. Jag har haft aningar att Reason inte hänger med ljud mässigt, vilket eqlipse bekräftar, och jag tror han har helt rätt. Men jag vill helt klart jobba med den ljud bild som jag hört av musikexemplena som jag gav. Däremot kanske det inte är läge för mig att byta till VST och andra dyra program ännu (min datas DSP svettas redan, behöver ny) utan jag får växa ur Reason/Record som eqlipse också tidigare gjort. Men om det gick gick att köra via Rewire, nån redigering eller om Record har nån ny funktion med andra program så vore det guld. Går det att köra pluggins via Rewire? Sitt du kvar i reason och lek tills du känner dig hämmad (det kan dröja många år dock!😛). Du är precis i startgropen så finns det ändå massor av saker du måste lära dig innan du kommer i närheten av att kunna reproducera en annan skicklig producents sound med precission. Reason är perfekt för detta! Visst går att köra rewira smidigt men i slutänden kommer du säkerligen finna att det är smidigast att helt och hållet jobba i EN sequencer. Men ingen har sagt att du ska behöva låsa dig till cubase som du nämnde tidigare. Ableton live är otroligt smidigt och stödjer rewire så du kan köra dina vst-pluggar där. Några synthar och effekter som präglat psytrans-soundet avsevärt genom åren är "vanguard"-synthen som var en utav de absolut första syntharna avsedda för trance, dblue glitch och senare även effectrix har hörts otroligt mycket på psytransproduktioner. Sylenth1 är enligt många idag en av de mjukvarusynthar som kommit närmast virus-syntharnas karaktär och används flitigt och är en riktigt bra synth för trance av alla dess slag. glöm inte forum.isratrance.com Där finns det svaren på de flesta frågor du kan ha angående genren! Lycka till!
Valle Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Jag anser fortfarande inte att hemligheten bakom soundet som han vill reproducera är ens i närheten av att ha med rör att göra Faktum är att jag egentligen inte heller riktigt kan greppa hur "rör" skulle spela någon avgörande roll i produktionssammanhanget. Men för min del handlade det mer om syntharna i Reason och det är dem jämte din DISS som jag tar fasta på. De flesta vet att själva mixningen — ljudbehandlingen av varje enskild ljudkälla — är det som det i det hela handlar om. Och så långt är vi överens. MEN! Lika svårt som du tror dig se att man skulle kunna skapa den eftersökta ljudbilden i reason, lika svårt är det för mig att tro att det skulle ligga någon begränsning bland alla synthar i Reason som gör dem "otillräckliga" för syftet. Kan du förklara för mig vad som skiljer t.ex. "din" Virus TI från Thor? Försök att bortse från personliga detaljer som att Virus TI har häftigare färg och/eller knappar etc. Försök att ge en beskrivning på hur syntharna skiljer sig åt i sound. Tolkas t.ex. sinuskurvorna olika?
drloop (oregistrerad) Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 (redigerat) Josh Mobleys - Narrow escape en låt jag både gillar och tycker låter tuff. http://www.reverbnation.com/play_now/song_1854922 Gjord i Reason. Reason är en mycket avancerad synt. Kan mer än dom flesta VSTi. Ett instrument jag skulle vilja påstå man inte växer ur, man växer in i Reason. Och kvalitén på syntar och effekter är det inget fel på alls. EDIT: Reason kan inte skapa genre karakteristiska ljud... ur det perspektivet så är mitt inlägg onödigt. Så mao, glöm mitt inlägg eclipse. Redigerat 25 april 2010 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Kanske det här är nåt för trådskaparen... http://www.trancetutorial.com/Reason%204%2...%20Overview.htm
drloop (oregistrerad) Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Hitta några grejer, saknas inte direkt ljud för trance scenen om mán säger så. http://www.snorting-audio.com/trance-refills/
Liquid_6 Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Faktum är att jag egentligen inte heller riktigt kan greppa hur "rör" skulle spela någon avgörande roll i produktionssammanhanget. Men för min del handlade det mer om syntharna i Reason och det är dem jämte din DISS som jag tar fasta på. De flesta vet att själva mixningen — ljudbehandlingen av varje enskild ljudkälla — är det som det i det hela handlar om. Och så långt är vi överens. MEN! Lika svårt som du tror dig se att man skulle kunna skapa den eftersökta ljudbilden i reason, lika svårt är det för mig att tro att det skulle ligga någon begränsning bland alla synthar i Reason som gör dem "otillräckliga" för syftet. Kan du förklara för mig vad som skiljer t.ex. "din" Virus TI från Thor? Försök att bortse från personliga detaljer som att Virus TI har häftigare färg och/eller knappar etc. Försök att ge en beskrivning på hur syntharna skiljer sig åt i sound. Tolkas t.ex. sinuskurvorna olika? Som ägare av en virus ti sen den släpptes så tycker jag personligen att det är en grym skillnad ljudmässigt på reasons thor synt och virus ti,och tycker inte det finns en enda mjukvarusynt som kan mätas med den och jag har testat väldigt många.Karaktären i den är svåröverträffad.
Valle Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Som ägare av en virus ti sen den släpptes så tycker jag personligen att det är en grym skillnad ljudmässigt på reasons thor synt och virus ti,och tycker inte det finns en enda mjukvarusynt som kan mätas med den och jag har testat väldigt många.Karaktären i den är svåröverträffad. Nu gjorde jag i och för sig ett litet misstag här genom att låta jämföra hårdvara med mjukvara — och det blir aldrig bra (eller finns Virus TI även som mjukvara?). Men jag tror dig — jag är övertygad att du tycker att det är en grym skillnad. Kan du närmare beskriva vad det är som får dig att tycka att "karaktären i [Virus TI] är svåröverträffad"? Vad har den som andra synthar inte har?
Liquid_6 Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Nu gjorde jag i och för sig ett litet misstag här genom att låta jämföra hårdvara med mjukvara — och det blir aldrig bra (eller finns Virus TI även som mjukvara?). Men jag tror dig — jag är övertygad att du tycker att det är en grym skillnad. Kan du närmare beskriva vad det är som får dig att tycka att "karaktären i [Virus TI] är svåröverträffad"? Vad har den som andra synthar inte har? Svårt att sätta fingret på och man skulle skulle säkert kunna tjafsa tekniska specar väldigt länge,men den låter jäkligt mäktigt och djup,och har dualfilter och effekter som får en att grina av välbehag ibland 😕. Jag ledsnade personligen på reason för att jag tröttande ganska fort på dom inbyggda syntarnas ljud,och av nån anledning tyckte jag allt som hade med ljudet att göra förändrades när jag övergick till vst baserad miljö till det positivare,och jag glömde snabbt bort reason.
Linus Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Då kanske det är lämpligare att lägga en MB-kompressor på det enskilda spåret istället. Tyvärr finns ju inte dessa möjligheterna i reason.Finns visst. Jag använder multibandskompression väldigt flitigt i Reason.
tbruce Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 Orkar inte läsa igenom allt tjafs i tråden, men här är lite längre resonemang om reverbet. I introt på låten låter det som att man har använt sig flitigt av korta reverb, som jag skrev innan. Det gör att även ett fåtal ljud kan "fylla ut" ljudbilden på ett naturligt sätt. Öht kan jag tänka mej att en del av det som trådskaparen reagerar på som unikt för låten är att man använt rumsklang på ett intressant sätt, men det kan jag ju förstås inte veta. Låten är ju snyggt och brett mixad i största allmänhet, men det är ju inget som i sig är unikt... Impulsreverb eller convolution reverb som det heter på Inglonesiska är en effekt som multiplicerar ett ljud med ett annat. På det sättet kan man spela in en impuls av ett rum och sedan applicera den rumsklangen på vilket instrument som helst, med ett resultat som är i princip identiskt med om instrumentet hade spelats in i rummet i fråga. Använder man bra impulser så är resultatet mer naturtroget än många traditionella digitala reverb, särskilt korta reverb. Dock är möjligheterna till finjusteringar lite mer begränsade, reverbet låter som det låter, typ. Å andra sidan kan man redigera själva impulserna som en vanlig ljudfil, vilket möjliggör en hel del intressanta experiment. Att det skulle vara så vansinningt processorkrävande med impulsreverb tycker jag inte är sant nu för tiden. En modern musikdator bör utan större problem klara av ett dussintal instanser av impulsreverb idag.
nattvaktaren Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 En modern musikdator bör utan större problem klara av ett dussintal instanser av impulsreverb idag. Jobbigt bara om man inte är nöjd med det utan vill ha en syntplugg också.
tbruce Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 Jobbigt bara om man inte är nöjd med det utan vill ha en syntplugg också. Nej.
BlipBlop Postat 28 april 2010 Trådstartare Postat 28 april 2010 (redigerat) Josh Mobleys - Narrow escape en låt jag både gillar och tycker låter tuff.http://www.reverbnation.com/play_now/song_1854922 Gjord i Reason. Reason är en mycket avancerad synt. Kan mer än dom flesta VSTi. Ett instrument jag skulle vilja påstå man inte växer ur, man växer in i Reason. Och kvalitén på syntar och effekter är det inget fel på alls. Helt klar trevligt ljud. Använde Josh bara Reason eller gick han vidare in i andra program? Finns visst. Jag använder multibandskompression väldigt flitigt i Reason. Berätta, nu blev jag nyfiken! Här är en till låt från jobbarpolarens magiska skiva, Infected mushroom "Saeed" (Techno/Metal) som också har samma rena sound, man kan höja hörlurana duktigt utan att det är besvärande. Jag har ofta tidigare känt mig trött och sliten i örona efter ha lyssnat på musik, men detta sound är helt nytt för mig. (förlåt mig, jag har haft fullt upp med småbarn och arbete, har inte hängt med i utvecklingen) Jag måste kicka i gång Reason och prova det där med kort reverb med engång Redigerat 30 april 2010 av BlipBlop
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.