Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har haft ett par Roland DS 90A högtalare som rullat på fint i min studio och som är nöjd med.

Men igår började plötsligt vänster högtalare att bete sig konstigt. Ljudet försvann och jag började kolla kablar och ljudkort och växla kablar med höger och vänster för att hitta roten till det onda, men det verkar vara just i högtalaren som problemet befinner sig.

Om jag drar på volymen ganska rejält, så verkar högtalaren kliva in och börjar låta, dock inte så jämnt och säkert. Ibland tappar den kontakt och ibland kliver den in.

Är det någon som känner igen problemet? Finns det något man kan göra?

Vore ju trist att behöva köpa nya högtalare. Är det något man kan fixa själv eller lämna in någonstans och reparera?

Någon som har en idé?

Och snälla, börja inte diskutera om hur högtalarna låter osv, det blir så tråkiga trådar om det ska diskuteras annat än ämnet.

Annons
Postat

Skruva i sär.. Kolla efter glapp.. Sätt ihop.. Borde lösa problemet!

Postat
Skruva i sär.. Kolla efter glapp.. Sätt ihop.. Borde lösa problemet!

Tackar för tipset. Ska försöka ta mig in i högtalarna när jag är i närheten nästa gång.

Men om jag inte minns helt fel, så är alla delar limmade. Men man kanske får skruva ut högtalarelementen och ta sig in den vägen.

Så håller jag tummarna för att jag spelat så starkt att en kabel bara skakat sig loss.

Postat
Har du testat skruva lite på potten för "level" på monitorn. Hade nyligen en monitor som jag lämnade in för detta.

precis min tanke, de pottarna kan vara förädiska. Har ett par event tr-6:or som har glapp i potten, ska faktiskt ta och byta ut de själva till lite bättre cermet-pottar, eller möjligtvis en med fasta steg istället.

Postat
Har du testat skruva lite på potten för "level" på monitorn. Hade nyligen en monitor som jag lämnade in för detta.

Jo, det var den som fick vridas upp för att till slut reagera på ljud.

Den står nu lite högre än den högra högtalaren.

Men eftersom det kommer ljud vid starka nivåer, så bör det uppenbarligen vara något som "skakar rätt" och inte sitter fast.

Tack för tipset i alla fall. Det kan ju även vara fel på volym-potten, så jag tar en titt även på den och kablarna vid den.

Jag gissar att man ska akta sig för kontaktspray och såna saker som man körde med förr. De skapar väl bara framtida elände om jag förstått allt rätt?

Postat

Men eftersom det kommer ljud vid starka nivåer, så bör det uppenbarligen vara något som "skakar rätt" och inte sitter fast.

Tack för tipset i alla fall. Det kan ju även vara fel på volym-potten, så jag tar en titt även på den och kablarna vid den.

Jag gissar att man ska akta sig för kontaktspray och såna saker som man körde med förr. De skapar väl bara framtida elände om jag förstått allt rätt?

Hur vet man vilken typ av pott man ska sätta på plats om man ska byta ut?

Är det någon som vet vilken modell som i så fall sitter på mina Roland DS 90A?

Postat

Jepp, kontaktspray fixar det om du har tur temporärt, efter ett tag får du tillbaka problemet och ibland värre, och har dessutom en kladdig monitor..

Rengör med isopropanol ell liknande eller byt ut def komponenter, just trimpottar kan ju vara av olika kvalite och brukar spöka ibland.

Postat

Kolla om det står något nummer ell liknande på potten. att det fungerar när du skruvar upp kan bero på att du då hamnar på en annan del på kontaktbanan på potten, det som gör att dessa blir dåliga med tiden är att vibrationer nöter ner kontaktbanan.

Givetvis kan det ju vara ett helt annat fel, men då detta är ett ganska enkelt fel att åtgärda kan det vara en idé att kolla upp detta först.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.