Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gott folk.

Ska göra en inspelning med saxofon och trumpet, eller rättare sagt så ska jag låta spela in lite fills och arr med New Orleans-stuk till min akustiska bluesorkester. Tänk Dr. John/ Huey Smith.

Tänkte nu höra vad folk här föreslår: ska jag spela in dem separat eller i samma tagning? Personligen vill jag helst sätta bägge instrumenten samtidigt, för feelingens skull, men då min hemstudio är kontrollrum och inspelningsrum i ett, så kanske det begränsade utrymmet gör att det blir trumpet all over the place? En annan fördel med att sätta bägge instrumenten samtidigt vore ju att det vore trevligt att få jobba med en rumsmick som i bästa fall tar upp bägge instrumenten på ett bra vis.

Till saken hör att det är två mycket rutinerade musiker med total koll på dynamik - vilket kanske begränsar problematiken.

Bland mickbeståndet finns det bl.a Sennheiser e609, Line Audio CM3, Röde K2 och NT5, Audio-Technica 2035, samt två olika bandmickar av märket T-bone, rb500 coh rm700 heter de väl, om jag minns rätt. Samt Sm57:or.

Hade varit trevligt med lite input från er!

Annons
Postat

Jag hade defintivt spelat in bägge samtidigt ifall de är så duktiga som du säger. Om du inte har ett rum som är tillräckligt stort och som låter bra för blås så hade jag nog kört med närmickning annars kan det vara trevligt med en stereomickning men det kräver att det har två mickar av samma modell (och helst matchade). Det blir ju också ett lite annat sound så det är ju en smaksak vad du är ute efter. Jag har ofta använt skärmväggar i mellan blåsarnas klockstycken så att de kan stå jämte varandra men att man ändå får en viss separation i mellan instrumenten. Vad det gäller dina mickar så har jag bara erfarenhet av LineAudio CM2 men den har jag mest haft till flöjt och klarinet när det gäller blås. Koppla upp de mickar du har och testa vilken som låter bäst på de olika instrumenten. En bra bandmick (som tål ljdutrycket) kan säkert funka annars är det en bra stormembranare som gäller.

Postat

För närmickning hade jag gått på SM57:or för att det helt enkelt är ett säkert kort och låter bra på blåsinstrument. Att gå alltför nära ett blåsinstrument med en bandmick kan leda till att du inte har så mycket band kvar, men på ett litet avstånd så kan de låta riktigt bra, så prova gärna om du har möjlighet. Särskilt om du ska ta flera tagningar, varav ett solo, så kan det vara en utmärkt idé att låta kompandet ske med dynamiska mickar och låta solot ske med bandmick, bara för att de ska få olika karaktär.

Om du däremot har ett riktigt bra rum, så kan du ju antingen prova med en a/b-uppställning med kondingar och ställa musikerna på den plats du sedan vill ha dem "panorerade" i mixen och spela in i gammaldags stereoanda. Om läck är ett problem kan du annars använda bandmickarna, eftersom de har 100% utsläckning åt sidorna vid ALLA frekvenser. Antingen om du ställer dem i 90 graders vinkel och låter varsin blåsare spela in i varsin mick, eller om du ställer blåsarna och mickarna i hörnen på en fyrkant och nyttjar samma fenomen. Eller så kan du helt enkelt köra med kondingar någon meter ovanför instrumenten och se till att avståndet mellan musikerna är minst 3 gånger det avstånd de har till mikrofonen för att läcket inte ska bli ett alltför stort problem. Allt beroende på vad du planerar att göra med det i mixen senare och vad som passar bäst.

Postat
Jag hade defintivt spelat in bägge samtidigt ifall de är så duktiga som du säger. Om du inte har ett rum som är tillräckligt stort och som låter bra för blås så hade jag nog kört med närmickning annars kan det vara trevligt med en stereomickning men det kräver att det har två mickar av samma modell (och helst matchade). En bra bandmick (som tål ljdutrycket) kan säkert funka annars är det en bra stormembranare som gäller.

Rummet är inte jättestort, men akustiken är hyfsat behandlad. Närmickning lär det bli om jag lägger bägge samtidigt, men det vore schysst att ha lite rum också - om det gifter sig med mixen.

För närmickning hade jag gått på SM57:or för att det helt enkelt är ett säkert kort och låter bra på blåsinstrument. Att gå alltför nära ett blåsinstrument med en bandmick kan leda till att du inte har så mycket band kvar, men på ett litet avstånd så kan de låta riktigt bra, så prova gärna om du har möjlighet. Särskilt om du ska ta flera tagningar, varav ett solo, så kan det vara en utmärkt idé att låta kompandet ske med dynamiska mickar och låta solot ske med bandmick, bara för att de ska få olika karaktär.

Om du däremot har ett riktigt bra rum, så kan du ju antingen prova med en a/b-uppställning med kondingar och ställa musikerna på den plats du sedan vill ha dem "panorerade" i mixen och spela in i gammaldags stereoanda. Om läck är ett problem kan du annars använda bandmickarna, eftersom de har 100% utsläckning åt sidorna vid ALLA frekvenser. Antingen om du ställer dem i 90 graders vinkel och låter varsin blåsare spela in i varsin mick, eller om du ställer blåsarna och mickarna i hörnen på en fyrkant och nyttjar samma fenomen. Eller så kan du helt enkelt köra med kondingar någon meter ovanför instrumenten och se till att avståndet mellan musikerna är minst 3 gånger det avstånd de har till mikrofonen för att läcket inte ska bli ett alltför stort problem. Allt beroende på vad du planerar att göra med det i mixen senare och vad som passar bäst.

Att jobba med vinkar och olika upptagningsegenskaper känns riktigt intressant. Tyvärr tror jag inte takhöjden är tillräcklig, men jag funderar lite på att ha K2:an som rumsmick. Som komplement till bandmickarna och/eller 57:orna som närmickning.

Tack för era tips!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.