Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kört med ett par aktiva Phonicmonitorer i ett par år och är nöjd med dem. De är kopplade till mitt lilla Tapco-mixerbord via Main Out. Tanken på att skaffa en sub har dock börjat växa och min fråga är då hur man gör för att koppla in den eventuella suben. Fråga två är vad som finns att välja mellan i prisspannet 1500 kronor och uppåt. Phonic själva tycks inte ha någon sub alls.

Annons
Postat

Studiosubbar brukar ha ett delningsfilter i sig, alltså kopplar du main out från mixer (H och V) in i subben, sen delar den signalen till det som subben spelar upp samt till H och V till dina monitorer, så du kopplar in monitorerna i subben.

Såna subbar man har i hemma bio system kan man inte använda på det här sättet, det måste du ha ett sepparat delningsfilter för.

Postat

Hallå,

Har en Audio Pro aktiv hifisub som jag använder i hemstudion tillsammans med mina Samson Rubicon monitorer. Matar den med en aux signal från mixern på den kanal som datorns mainout använder. Nackdelen är att subbens volym inte följer masterregeln, men en fördel blir att det är lätt att ställa in subbens volym om den inte har separat fjärrkontroll... volymen brukar ofta sitta knepigt till på baksidan.

// Klas

Postat
Hallå,

Har en Audio Pro aktiv hifisub som jag använder i hemstudion tillsammans med mina Samson Rubicon monitorer. Matar den med en aux signal från mixern på den kanal som datorns mainout använder. Nackdelen är att subbens volym inte följer masterregeln, men en fördel blir att det är lätt att ställa in subbens volym om den inte har separat fjärrkontroll... volymen brukar ofta sitta knepigt till på baksidan.

// Klas

En annan - och större - nackdel med en sådan koppling, är att det saknas delningsfilter mellan sub och satelliter. Det gör att i det område som de överlappar varandra, kommer det att uppstå oväntade peakar och utsläckningar när ljudet från de olika högtalarna samverkar i samma frekvensområde. Inte att rekommendera enligt min mening, utan då är det bättre att skaffa ett separat elektroniskt delningsfilter och koppla genom det, så att suben bara får sitt frekvensområde och satelliterna får sitt. Behringer har något delningsfilter för runt en tusenlapp. Jag vet visserligen inte hur bra/dåligt det är - men någon annan i forumet har säkert testat dem...?

Man ska förresten helst aldrig behöva ställa om subens volym - lika lite som man skruvar på rums-eq inställningarna på monitorerna medan man jobbar - utan den ska normalt ställas in en gång för alla och sedan glömmas bort...

Postat
En annan - och större - nackdel med en sådan koppling, är att det saknas delningsfilter mellan sub och satelliter. Det gör att i det område som de överlappar varandra, kommer det att uppstå oväntade peakar och utsläckningar när ljudet från de olika högtalarna samverkar i samma frekvensområde. Inte att rekommendera enligt min mening, utan då är det bättre att skaffa ett separat elektroniskt delningsfilter och koppla genom det, så att suben bara får sitt frekvensområde och satelliterna får sitt. Behringer har något delningsfilter för runt en tusenlapp. Jag vet visserligen inte hur bra/dåligt det är - men någon annan i forumet har säkert testat dem...?

Man ska förresten helst aldrig behöva ställa om subens volym - lika lite som man skruvar på rums-eq inställningarna på monitorerna medan man jobbar - utan den ska normalt ställas in en gång för alla och sedan glömmas bort...

Intressant... Dock har subben ett delningsfilter som man matchar till satteliterna. Visst borde det va så att subben skall ha en volym för jämnan, men det tycker jag sällan funkar i praktiken, då man tex lyssnar på lite äldre plattor, 60-70 tal ofta, blir den lite mer "lådiga" basen blir allt för påtaglig. Många exempel finns...

Kan tillägga att jag sällan har på subben när jag mixar, den skapar i mitt för lilla rum med gipsväggar lite väl påtagliga resonanser 😉

// Klas

Postat
Intressant... Dock har subben ett delningsfilter som man matchar till satteliterna.

Ja - men satelliterna kör hela registret utan något filter - så kring subens brytfrekvens och neråt kommer det att bli felaktigheter på grund av att både sub och satelliter jobbar där.

Visst borde det va så att suben skall ha en volym för jämnan, men det tycker jag sällan funkar i praktiken, då man tex lyssnar på lite äldre plattor, 60-70 tal ofta, blir den lite mer "lådiga" basen blir allt för påtaglig. Många exempel finns...

Stänger du av något annat element, som basen eller diskanten när du lyssnar...? 😉

Jag har faktiskt aldrig förstått det fina i kråksången med att stänga av suben, även om det är många som gör på det sättet. Anledningen till att man skaffar en sub, är ju att de vanliga monitorerna inte klarar av att återge lägre frekvenser - och då vill man väl höra hela registret alltid? Själv har jag ett par fullrange-monitorer, så jag har all bas jag behöver i dem - men jag skulle ju knappast stänga av baselementet där...

Kan tillägga att jag sällan har på subben när jag mixar, den skapar i mitt för lilla rum med gipsväggar lite väl påtagliga resonanser 😉

Då har du ett gäng stående vågor i rummet - och i sådana lägen är det bäst att behandla rummet med avstämda fällor för frekvenserna, så att du kan lyssna med fullrange, alternativt att referenslyssna på lägsta basen i ett par bra lurar - eftersom de stående vågorna i rummet ändå ser till att du aldrig får någon korrekt återgivning av basen... 😛

Postat
Ja - men satelliterna kör hela registret utan något filter - så kring subens brytfrekvens och neråt kommer det att bli felaktigheter på grund av att både sub och satelliter jobbar där.

Stänger du av något annat element, som basen eller diskanten när du lyssnar...? 😉

Jag har faktiskt aldrig förstått det fina i kråksången med att stänga av suben, även om det är många som gör på det sättet. Anledningen till att man skaffar en sub, är ju att de vanliga monitorerna inte klarar av att återge lägre frekvenser - och då vill man väl höra hela registret alltid? Själv har jag ett par fullrange-monitorer, så jag har all bas jag behöver i dem - men jag skulle ju knappast stänga av baselementet där...

Då har du ett gäng stående vågor i rummet - och i sådana lägen är det bäst att behandla rummet med avstämda fällor för frekvenserna, så att du kan lyssna med fullrange, alternativt att referenslyssna på lägsta basen i ett par bra lurar - eftersom de stående vågorna i rummet ändå ser till att du aldrig får någon korrekt återgivning av basen... 😉

Visst är ett par fullrange monitorer det optimala...

Jag passar på att fråga, om nu satteliterna har +- 3 db 65hz-20khz borde det väl inte bli så hiskligt mycket fasfel om man nu sätter den aktiva subbens lågpass någonstans runt 65 hz eller något lägre?

// Klas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.