Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hey!

Jag undrar hur man mixad dubbad sång så att det inte hörs att det är två personer som sjunger? Så att det blir syncat. Finns det någon plugg eller inställning som gör att båda tracken synkar ihop sig?

Hur ska man volym mässigt ställa dubben kontra lead sången?

Kör Cubase 5!

Tack för svar

//// Mathias

http://www.myspace.com/pompeinights

Annons
Postat
Hela meningen med att dubba sång är att sångaren ska lyssna genom sitt originalspår och lära sig sjunga exakt likadant en gång till

Nej, det är inte det som är meningen alls.

Postat

Har du testat det själv ang dess ljudkvalité?

Tog hem demot, och jag vet inte om jag gör något fel, men jag tyckte inte resultatet blev tillfredställande. MAn hör att filen är manipulerad.

Spelade in ett gitarrplock, och dubbade det.

Sedan gjorde jag följande, får se om jag gjort rätt, först gjorde jag reginerna exakt lika långa och sedan:

1. Valde första spåret och tryckte capture så det hamnade under guide

2. Valde dub, och spår 2 och tryckte sedan capture igen.

3. Automatisk syncpoint

4. Trckte align så att man såg avläsningen av dubben i guide-fönstret

5. Markerade dubben och tryckte spot

6. filen ändrades, men lät inte alls bra.

Gjorde jag något fel, eller klarar inte pluggen bättre än detta?

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Jag undrar hur man mixad dubbad sång så att det inte hörs att det är två personer som sjunger? Så att det blir syncat. Finns det någon plugg eller inställning som gör att båda tracken synkar ihop sig?

Nej. Skulle det finnas nån som utger sig för att kunna det så går det garanterat snabbare och enklare att få det minst lika bra genom att a) bara öva in det i några timmar så att det sitter perfekt, och b ) om det inte lyckas tillräckligt bra, klippa i spåren och rätta till manuellt där det låter fel.

Hur ska man volym mässigt ställa dubben kontra lead sången?

Lagom.

Kör Cubase 5!

Nej tack, jag är nöjd med Logic.

Redigerat av Dingbats
Postat
Har du testat det själv ang dess ljudkvalité?

Tog hem demot, och jag vet inte om jag gör något fel, men jag tyckte inte resultatet blev tillfredställande. MAn hör att filen är manipulerad.

Spelade in ett gitarrplock, och dubbade det.

Sedan gjorde jag följande, får se om jag gjort rätt, först gjorde jag reginerna exakt lika långa och sedan:

1. Valde första spåret och tryckte capture så det hamnade under guide

2. Valde dub, och spår 2 och tryckte sedan capture igen.

3. Automatisk syncpoint

4. Trckte align så att man såg avläsningen av dubben i guide-fönstret

5. Markerade dubben och tryckte spot

6. filen ändrades, men lät inte alls bra.

Gjorde jag något fel, eller klarar inte pluggen bättre än detta?

MVH

Anders

Minns inte riktigt, men det låter som du gör något annat.

Jag lägger den på det spåret jag vill ändra, sen väljer jag spåret den ska anpassa sig efter i sidechainen.

sen är det bara att spela in och trycka "align" eller vad det heter. 😠

Lite rörigt när man inte sitter med pluggen, men hoppas du fattar.

Tycker den funkar utmärkt.

Postat (redigerat)
Vilken version , Plug-in eller Standalone ?

Jag tog hem den som audiosuite till pro tools.

Så det där med sidechain tror jag inte funkar då när man kör den som audiosuite, antar man kör den som Audio unit och använder som real time plug för att det med sidechain ska funka.

Tog dem denna:

Vocalign pro v.4

Som ni ser så får jag ju in båda spåren iaf via capture till vocalign. Vad gör man sedan då? Hittar ingen manual ☺️

Såhär lät det före och efter. Är ju inte användabrt material som kom ut från pluggen så något fel måste jag gjort. Visst blir det tajtare, men ibland förvränger den ljudet. Kanske funkar bättre på sång än gitarrkomp?

Före:

Efter:

vocalign.png

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.