Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ibland ser man typ afterski band som spelar med tex inspelade trummor live och själva spelar dom gitarr/bas och sjunger till.

Min fråga är alltså: Hur startar/stoppar dom kompen?

Hur gör dom med inräkningen, ligger den i lurar eller i monitorerna? Ska ju helst inte låta ut i Pa:t...

Ni som har koll på detta och vilka program/hårdvara som används och vad som är bra/dålig samt prisbild får gärna svara:)

Hoppas jag skriver detta under rätt avdelning, rätta mig annars

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Ableton är ett väldigt bra program till de här ändamålen. Midikontroller eller musklick. Separat utgång på ljudkortet som som bara skickas till monitorerna.

Redigerat av fulis
Postat
Ableton är ett väldigt bra program till de här ändamålen. Midikontroller eller musklick. Separat utgång på ljudkortet som som bara skickas till monitorerna.

Ok, låter ju smidigt:) Har du eller någon annan nåt bra tips på en billig och enkel midikontroller som fungerar för detta? Det är ju alltså som jag förstår bara play och stop som behövs samt gärna ett fönster där det står vilket spår man är på...eller finns det??

Musklick är tyvärr inte ett alternativ, har provat det live och det var inte kul...😄

Postat

www.ableton.com

Kolla filmerna mm så ser du lite vad de använder. Launchpaden funkar bra men kostar 1300:- Iom att det är en knapp som ska skicka midisignal så behövs ju bara en knapp så du kan nog komma billigare undan. Kolla korgs Nano kontroll med. Liten o smidig. Kostar runt en femhundring.

Postat
www.ableton.com

Kolla filmerna mm så ser du lite vad de använder. Launchpaden funkar bra men kostar 1300:- Iom att det är en knapp som ska skicka midisignal så behövs ju bara en knapp så du kan nog komma billigare undan. Kolla korgs Nano kontroll med. Liten o smidig. Kostar runt en femhundring.

Nanokontroll var ju rätt smidig och bra pris!

Hmm, återstår att se vad jag ska köpa.

TACK för era bra svar! Otroligt sjysst!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.