Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo!

Har ett litet problem här som kanske fler känner igen sig i. Höll på mycket med musik/produktion förr i tiden, i huvudsak hårdvarubaserat med synthar, mixerbord och grejer (sånt som tar upp en jävla massa plats). Nu har man som vuxit upp, skaffat jobb, flickvän och en relativt liten bostadsyta. All utrustning ligger ihoppackat i en garderob och det finns helt enkelt inte plats att ha allt framme.

Så, hur kommer man "ut ur garderoben"? Blir grymt sugen då och då mellan jobb och allt man har för dig om dagarna men bara tanken på att koppla in och packa upp allt får ju inspirationen att falla. De gånger man har ansträngt sig med att okupera vardagsrummet med utrustning har man tröttnat efter en halvtimme.

Någon som vet va jag pratar om?

Annons
Postat

Gör det simpelt. Laptop, ljudkort mjukvara och nån kontroller och ett par bra lurar. Uppe på 20 sekunder så kan man lägga mer av tiden på musik än koppla alla prylar. Samt att det är portabelt.

Postat

Javisst, är helt med dig där.. tar jag fram ljudkortet, lurarna och en lite mindre keyboard så är det ju bara att sätta igång.. har provat det, men då vill jag ju bara prova vissa grejer med exempelvis virusen sen är man igång och plockar fram allt igen.. komplexa grejer de här 😠

Postat

Skaffa ett större boende, inred ett rum till studio. Är det fina prylar du har så kommer du att ångra att du har sålt en vacker dag...

Postat (redigerat)
Hallo!

Har ett litet problem här som kanske fler känner igen sig i. Höll på mycket med musik/produktion förr i tiden, i huvudsak hårdvarubaserat med synthar, mixerbord och grejer (sånt som tar upp en jävla massa plats). Nu har man som vuxit upp, skaffat jobb, flickvän och en relativt liten bostadsyta. All utrustning ligger ihoppackat i en garderob och det finns helt enkelt inte plats att ha allt framme.

Så, hur kommer man "ut ur garderoben"? Blir grymt sugen då och då mellan jobb och allt man har för dig om dagarna men bara tanken på att koppla in och packa upp allt får ju inspirationen att falla. De gånger man har ansträngt sig med att okupera vardagsrummet med utrustning har man tröttnat efter en halvtimme.

Någon som vet va jag pratar om?

Jag vet inte hur liten lägenhet du har. Men när jag bodde i en 2a tidigare hade jag mina syntprylar i ett hörn av vardagsrummet.

Kanske inte så snyggt men praktiskt. Nu när man har större så är ett eget rum för studion mycket bättre.

Redigerat av Pmm
Postat

bodde i 2a innan, hade mina grejer i vardagsrummet, som var rätt stort. Då hängde det gitarrer på väggen, etrummor snyggt plaserat på en pedestal, laptop och monitorer på bordet, ljudkortet monterat under bordsskivan med full kontroll, och för en snygg osynlig effekt. Sen flyttade jag till min tjejs lägenhet, allt låg i lådor. Nu har vi en fyra och jag har äntligen mitt egna rum, GULD! så ja... fixa större, eller gör det snyggt för dig 🙂 mina grejer i 2an var så pass genomtänkt plaserade att det såg ut som en snygg inredning.

Postat
Sälj grejerna du verkligen inte behöver, gör det lätt för dig lixom!

Faktiskt inte en helt dum idé. Gör det så enkelt som möjligt. Skaffa en liten synt du kan ha i knät och lira fram lite låtar på.

Postat

Tack för förslagen allihopa!

Att ha grejerna som del av inredningen kommer inte ske, har problem att gömma undan routern, sladdar och grejer redan som det är. Helt enkelt inte vår syn på inredning. Känns som det ligger väldigt många år framåt tills man har ett rum över som man kan prioritera för sånt.

Håller med Hellpig där och är rädd att man ångrar sig om man säljer av grejerna. Men kanske skulle vara bra att börja om på ny kula samtidigt.

Så, jag vet att jag måste hålla det till mer mjukvarubaserat. Som hårvarukille med vanan inne på Cubase, vad ska man köra för mjukvara för att inte tappa inspirationen? Är så pass inkörd i det gamla "tryck in record" och spela in.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan du Cubase kör på det.

Sedan är det bara att hitta några mjukvarusyntar som du gillar.

Minsta motståndetslag är nog en bra idé när du skall börja på nåt nytt.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Problem är inuti dig själv, inte utrymme eller grejer.

Kom ihåg... var, när, varför började du med musik?

DU får syssla med saker vilka DU uppskattar själv och blir glad av. Är det inflytelse från medmänniskor omkring dig?

Stressig jobb som drar bort energi?

Kan du slappna av efter jobbet? Det är helt möjligt att efter jobbet är du trött och det har stor inflytelse.

VIKTIGT...

Först prova göra något med minimum

Redigerat av synthjx
Postat

Flytta från Stockholm! Då kan du få tag i en större lägenhet till mindre pris!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.