Jump to content
Annons

Cubase SX2 hackar och CPU:n i taket!


Mortimer

Recommended Posts

Hej!

Ibland efter bara 4 vst instrument öppnade så åker CPU-mätaren i taket och datorn orkar inte. Tycker detta är lite konstigt då datorn ändå är en:

AMD Athlon XP 2400+ (2.0 GHz)

512MB RAM (480MB enligt XP)

M-Audio Audiophile 2496

med:

Windows XP Pro SP1

Cubase SX 2.2

Inget internet el. antivirus etc.

Vad tror ni jag har för problem? CPU, RAM el. ngt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ibland efter bara 4 vst instrument öppnade så åker CPU-mätaren i taket och

datorn orkar inte. Tycker detta är lite konstigt då datorn ändå är en:

AMD Athlon XP 2400+ (2.0 GHz)

512MB RAM (480MB enligt XP)

med:

Windows XP Pro SP1

Cubase SX 2.2

Inget internet el. antivirus etc.

Vad tror ni jag har för problem? CPU, RAM el. ngt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att det inte är ett enskilt instrument som norpar i sig all CPU. En del vsts lider av denormaliseringsproblem och det kan få CPUn att bra iväg. Änvänder du väldigt krävande VSTs kanske du ska bounca ner dem allt eftersom.

Lite mer minne hade iofs inte varit fel, även om det räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl alldeles på vilken vsti du använder, vilka patcher och hur du spelar.

Om du till exempel kör fyra instanser av Moog Modular med varsin pad och 9-tonersackord kan du ge dig attan på att det hackar på de flesta burkar. 😄

Ditt ram-minne är såklart för snålt för stora samplingspatcher, men det fattar du ju förstås.

edit: Annars som dom andra svarat.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

En post per ämne borde räcka. Tycker vi hänvisar svaren till den här tråden. Blir så virrigt annars när folk svarar i en tråd för att sedan läsa samma tråd på ett annat ställe utan sina svar.

EDIT: anledning och så-

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Neko: Denormaliseringsproblemet återfinns bara på en del PentiumCPU'er..

XP2400+ har en hög smärttröskel så 4 pluggar verkar taskigt..men å andra sidan..är det 4 st Stylus RMX eller Xphraze eller någon annan CPU-hungrig plugg så förstår jag problemet..

..Precis som föregående redan tagit upp...

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. jag brukar köra Superwave-Pro, Pentagon, Albino etc. och har en liten förkärlek för att bygga arpeggios. Det är väl därför det krånglar!

Får väl börja bounca lite mer, men det är ju så praktiskt att ha kvar allt i MIDI...!

Men mer RAM behöver jag alltså mest om sample-baserade syntar krånglar, vilket ovanstående inte är?

Link to comment
Dela på andra sajter

En post per ämne borde räcka. Tycker vi hänvisar svaren till den här tråden. Blir så virrigt annars när folk svarar i en tråd för att sedan läsa samma tråd på ett annat ställe utan sina svar.

EDIT: anledning och så-

Ok sorry avslutar den här tråden här och fortsätter på den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft precis samma problem och det är RAM-minnet som tar slut. Jag fick problem när jag körde BFD.

Enklaste lösningen är som sagt att köpa mer minne annars är det bounce och freeze som gäller... Eller möjligtvis att använda mer extern hårdvara för att avlasta datorn men det är väl det dyraste alternativet...

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Superwaven tillhör ju inte de snålaste syntarna häromkring. Har för mig om att Albino inte heller är en så supersnål synt.

Tips: försök minska antalet använda röster, polyfonin. Går kanske på albino, nog svårare på Superwaven eftersom det är en Synthedit låda. Testa även att dra ner release tiden på AMP envelopen. Här blir det ju lite att offra sound till förmån för CPU, men man lär sig avväga vad man kan offra och inte. (Sedan finns det inget som hindrar att du ökar release innan mixdown om det skulle vara så att du kör med en väldigt kort)

Låt bli att använda syntarnas interna effekter om du märker att det är dem som knaprar cpu. Kör på send effekter istället så snålar du ner ytterligare lite. (Förutsatt att dina sendeffetker inte är superhungriga). Reverb så som ambience har en mycket tacksam kvalitetsinställning. På max är det mycket hungrigt, men vrider man ner det en bit kan man jobba rätt bra med det. När det sedan är dags för mixdown, upp med quality till max.

Det är några tips jag kan komma på på rak arm.

Vidare skadar det ju inte att uppgradera både ram och processor, men lär man sig tweaka inställningar, instrument och effekter kan man få ned belastningen en del och kanske skjuta upp de där nya komponenterna ett tag till.

Lycka till

MVH

Neko

EDIT: Tillägg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Neko: Denormaliseringsproblemet återfinns bara på en del PentiumCPU'er..

XP2400+ har en hög smärttröskel så 4 pluggar verkar taskigt..men å andra sidan..är det 4 st Stylus RMX eller Xphraze eller någon annan CPU-hungrig plugg så förstår jag problemet..

..Precis som föregående redan tagit upp...

Du kan klanta till det när du skriver/gör syntar så att du får normaliseringsproblem. Tro mig. Jag har gjort det själv många gånger, och det är inte alltid lätt att upptäcka det då det kan sitta på de mest ologiska ställen. Fråga majken. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
datorn orkar inte. Tycker detta är lite konstigt då datorn ändå är en:

AMD Athlon XP 2400+ (2.0 GHz)

512MB RAM (480MB enligt XP)

Kan det bero på detta ?

Det är ju alldeles uppenbart ... Du är inte den enda som haft problem med AMD juh?

Jag har själv jämfört skillnaden... Tog hem en AMD AXP 2800+ med 512ram.

Har man 3 softsynthar som är skapligt stora.. säg att du använder Atmosphere, Trilogy, Virtual Guitarist samtidigt, så lär du inte ens kunna spela upp låten, om du inte drar ner den till *.wav .

Det är sån sjuk skillnad på P4 och Amd så det finns inte .

Synd att säga det, men så är fallet .. Dock vet jag att AMD64 ska va vassa, men "äldre" amd är bara bra till autocad och spel :/

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...