Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Sitter och försöker fatta vad Dither är. När man kopplar ihop digitala burkar är det viktigt att det blir rätt står det i manualen till min TC Finalizer, man kan nämligen ändra detta Dither-värde i finalizern. Kopplar man tex Finalizern till en 16-bitars ADAT ska man välja 16-bits Dither. Men jag kopplar i detta fall först från en Sony CD-spelare via optisk kabel till Finalizern och sen via spdif till min 24-bitars digitalporta, så då borde det vara 24 som gäller? Men CD-skivan jag mastrar är bara 16 bit? Fast jag antar att det är den burk som kommer efter Finalizern som gäller. I manualen till portan står det ang spdif input: "The 2488MKll can accept digital audio from 44,1 kHz sources. För att krångla till det står det även i Finalizermanualen att: "If the receier is a HD editor capable of recording 24 bits, Finalizer Dither should be turned off". Hittar inget om spdifingången är 24, eller bara 16 bit... Den borde väl vara 24? Nån som fattar nåt av detta? Jag hör ingen skillnad på 16 eller 24 bits inställning.
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Då du ska ned till 16 bitar (förutsatt att du inta ska göra något mer med materialet) så ska du dithera till 16 bitar. Ska du verkligen tillbaka till portan? Kan den bränna PQ och ISRC?
Linus Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 (redigerat) från en Sony CD-spelare via optisk kabel till FinalizernSå källmaterialet som Finalizern jobbar med är redan 16 bitar?...och sen via spdif till min 24-bitars digitalportaKan portan spela in mastern i 16 bitar och bränna denna inspelning på CD utan att passera fler steg? Isåfall sätter du Finalizer på dither och bandar 16 bitar. Annars skulle jag stänga av dithern helt i Finalizern, spela in 24 bit och låta Tascamportan lägga på dither vid konverteringen till 16bit/bränning. Redigerat 17 april 2010 av Linus
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 När jag "create a new song" i portan kan jag välja 24 eller 16 bitars inspelning, jag brukar alltid använda 24. Men när den omastrade cdn jag tar ljudet från redan är 16 bitars kanske det är att föredra? "Kan den bränna PQ och ISRC?" Fan, nåt mer jag aldrig hört talas om. 😠 Hehe.
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 När jag "create a new song" i portan kan jag välja 24 eller 16 bitars inspelning, jag brukar alltid använda 24. Men när den omastrade cdn jag tar ljudet från redan är 16 bitars kanske det är att föredra? Första frågan är varför du går via en CD (d v s redan där begränsar dig till 16 bit? Bäst att hålla 24 bitar ända fram tills dither (efter limiter). När (om ...) du sedan ska till portan så vill du spela in i 16 bitar (annars så "måste" du dithera igen och det vill man inte).
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 Så källmaterialet som Finalizern jobbar med är redan 16 bitar?Kan portan spela in mastern i 16 bitar och bränna denna inspelning på CD utan att passera fler steg? Isåfall sätter du Finalizer på dither och bandar 16 bitar. Annars skulle jag stänga av dithern helt i Finalizern, spela in 24 bit och låta Tascamportan lägga på dither vid konverteringen till 16bit/bränning. Nu håller jag på med min live jazzinspelning, den har jag bara på stereo cd, jag har raderat orginalspåren i hårddisken. Jag spelar in från finalizern via spdif på spår 23/24, sen måste jag göra en master på det, då använder jag ingen eq eller nåt. Det går att i portans lilla händiga tittglugg se till att volymen på både kanal 23/24 och mastern står på level 100. Konserten är i två set, på två cd. Del två som jag mastrade först gick ganska lätt, men del ett har krånglat och gjort små digital-dist-överslag i volymen. Fascinerande ändå vad Finalizern kan göra.
Linus Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 I framtiden skulle jag ändå koppla SPDIF både till och från Finalizern. Jag har inte använt Tascamportan så jag kan inte säga om den kan patcha signalen via insert när den spelar in masterspåret, eller om du måste skicka mixen genom Finalizer och spela in submixen på ett nytt spår. Sedan sätter du det spåret i Sololäge och låter portan göra masterspåret utifrån submixen. Grundinställningen för din "song" i portan bör vara 24 bit, annars blir instrumentkanalerna inspelade i 16 bit. Jag skulle troligtvis skippa dithering helt i Finalizer. Låt portan ta hand om det.
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 Nu har jag kollat lite mer både i Finalizermanualen som jag skrivit ut från nätet och på Finalizerns inställningar. Det verkar inte gå att stänga av Ditherfunktionen alls, fast det står om det i manualen, den kanske inte stämmer exakt på min burk. Har kollat som fan, men att stänga av verkar inte gå, man får välja på 24 bit i steg ända ner till 8. 8, 16, 18, 20, 22 och 24. När jag förr hade en annan porta som spelade in i 20 bitar, och körde det sk färdiga stereoljudet genom en Behringer ultradyne till minidiscspelaren, och sen tillbaka igen ett par ggr när jag tyckte det var för mycket bas osv, då fick jag ett sorts väldigt obehagligt svårbeskrivet kallt (?) missljud, det ökade för varje gång jag körde igenom grejerna, jag misstänker nu att det kan ha att göra med det här med Dither... Nu när jag lyssnar på den här inspelningen hör jag tydligt att det låter bättre med Finalizern än utan, så jag kan inte vara helt fel ute. CD-spelaren är nog också ganska bra, och att jag kan ta ljudet via optisk kabel till Finalizern är väl det allra bästa? Ska mastra lite av mina gamla Guitar 66 cd framöver och häva ut dem i Youtubeträsket.
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 När jag "create a new song" i portan kan jag välja 24 eller 16 bitars inspelning, jag brukar alltid använda 24. Men när den omastrade cdn jag tar ljudet från redan är 16 bitars kanske det är att föredra? "Kan den bränna PQ och ISRC?" Fan, nåt mer jag aldrig hört talas om. 😠 Hehe. Om du inte ska skicka dina CD till press så behöver du inte bekymra dig om ISRC-koder. PQ kodning är spårinformation som vissa CD-spelare läser och då får man upp artistnamn och låttitel på CD-spelarens display.
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Om du inte ska skicka dina CD till press så behöver du inte bekymra dig om ISRC-koder. PQ kodning är spårinformation som vissa CD-spelare läser och då får man upp artistnamn och låttitel på CD-spelarens display. PQ = Pause & Que är framförallt information gällande tid, d v s när spår startar och slutar t ex.
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 (redigerat) PQ = Pause & Que är framförallt information gällande tid, d v s när spår startar och slutar t ex. Det har du också rätt i. 😠 Men start och pausar är inte nödvändigt eftersom man kan bestämma hur mycket tystnad varje wav-fil ska innehålla före resp efter musiken. Redigerat 17 april 2010 av Hägglund
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Det har du också rätt i. 😠 Men start och pausar är inte nödvändigt eftersom man kan bestämma hur mycket tystnad varje wav-fil ska innehålla före resp efter musiken. PQ måste alltid finnas även om många brännprogram lägger till detta "automatiskt" med fasta värden.
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 Det har du också rätt i. 😠 Men start och pausar är inte nödvändigt eftersom man kan bestämma hur mycket tystnad varje wav-fil ska innehålla före resp efter musiken. Hur mycket tystnad det ska vara i början av låten på cdn är ett bryderi. Klipper jag in utan tystnad före låten och sen spelar upp i random/shuffle hinner inte cdspelaren med utan kniper bort lite av början på varje låt. Olika mycket på olika cd-spelöare tror jag. Är en halv sekund lagom?
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 PQ = Pause & Que är framförallt information gällande tid, d v s när spår startar och slutar t ex. Portabrännaren lägger i alla fall in tiden så jag kan se sekunderna fram eller baklänges i cd-spelaren. Eller hela cdns tid baklänges nedräkning.
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 PQ måste alltid finnas även om många brännprogram lägger till detta "automatiskt" med fasta värden. I så fall var väl din fråga till Nilsson ifall hans porta bränner PQ irrelevant?
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 I så fall var väl din fråga till Nilsson ifall hans porta bränner PQ irrelevant? Jag menade ifall den tillåter att manipulera dessa, lite oklart frågat kanske ...
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Jag menade ifall den tillåter att manipulera dessa, lite oklart frågat kanske ... ok 😠
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 (redigerat) Portabrännaren lägger i alla fall in tiden så jag kan se sekunderna fram eller baklänges i cd-spelaren. Eller hela cdns tid baklänges nedräkning. I brännarprogram så skiljer man på tracks och events. Ett track är bara själva pekaren som talar om vad det är för nåt medan event är audio. Det innebär att man kan ta bort ett track men behålla audio på området. Musiken kommer att spela men displayen kommer stå i paus och räkna ner tiden som återstår till nästa track. Man kan aldrig que:a till den låten. En sån grej kan med fördel ligga först på skivan eftersom när man då trycker på play och Track1 startar så måste man spola bakåt (Rewind) för att komma åt musiken som ligger före Track1. 😠 Redigerat 17 april 2010 av Hägglund
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 Kom på att portan har tre (?) eller fler brännarprogram, jag har använt två bara. Det ena heter live writer, och då kan man inte via bränningen lägga in mellanrum, (det är det jag använt på liveinspelningen, alla eq-värden osv blir lika på alla låtar då) i det andra programmet kan jag välja hur långa mellanrum jag vill ha mellan låtarna. Jag har kört 0,5 sekunder när jag använt det. 😕
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Ofta så försöker man ”känna efter” vilket mellanrum som känns bäst, ofta relaterat till tempo, d v s att nästa låts första slag hamnar i takt med föregående låt.
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Ofta så försöker man ”känna efter” vilket mellanrum som känns bäst, ofta relaterat till tempo, d v s att nästa låts första slag hamnar i takt med föregående låt. Så brukar jag göra i CD-Architect. 😕 Vill man kan man även göra crossfades.
Guitar Nilsson Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 Jag tänkte på vilket mellanrum (före låten) som minst behövs för att en cd-spelare som går på random inte ska klippa bort lite av början.
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Jag tänkte på vilket mellanrum (före låten) som minst behövs för att en cd-spelare som går på random inte ska klippa bort lite av början. Jag hör "hört" 30ms men vet inte huruvida detta är en "säker" siffra. Det påstås även att äldre spelare drabbas mer av detta. Jag brukar köra ca 100ms för att vara på den säkra sidan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.