Jump to content
Annons

Ljudtekniker och arrogans


Ken Kängström

Recommended Posts

Hohoj!

Nu såhär på kvällningen sitter man och tar en kall, och tänker på livets händelser.

Har idag riggat upp och roddat för första gången på länge, utan att själv ratta ljud.

En gammal uppfattning är att ljudtekniker överlag är arroganta (och ju skickligare desto mer).

Detta i synnerlighet så fort det handlar om liveljud.

Jag har själv medverkat som FOH i flera hundra events, och känner att jag faktiskt har en ödmjukhet i mig alla gånger.

Men efter vad jag fick se ikväll så funderar jag på om klyschan stämmer ändå?

Är livetekniker arroganta, och tillhör det yrket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hohoj!

Nu såhär på kvällningen sitter man och tar en kall, och tänker på livets händelser.

Har idag riggat upp och roddat för första gången på länge, utan att själv ratta ljud.

En gammal uppfattning är att ljudtekniker överlag är arroganta (och ju skickligare desto mer).

Detta i synnerlighet så fort det handlar om liveljud.

Jag har själv medverkat som FOH i flera hundra events, och känner att jag faktiskt har en ödmjukhet i mig alla gånger.

Men efter vad jag fick se ikväll så funderar jag på om klyschan stämmer ändå?

Är livetekniker arroganta, och tillhör det yrket?

Jag gör en hel del "babysitting"!

Kontra mig själv som FOH-tekniker så kan jag säga så här.

De flesta turnerade FOH-tekniker är uppblåsta idioter medans frilansaren är av karaktären att försöka hitta bästa möjliga lösning på de problem som uppstår.

Jag själv ser alltid till att knäcka isen med att ha en kopp kaffe klar när teknikern kommer. Sedan berättar jag för vederbörande vad som gäller och vad jag kan erbjuda utifrån den anläggning jag bistår med.

Ser jag en massa dumheter så kliver jag in med hela foten och sätter ner den utan att tveka en millimeter.

Har sett allt från blåmesar som försöker gasa sönder baslådor till rena klantarslen som inte ens hittar till mixplats pga fylla!

FOH-teknikerns uppgift är ju att framhäva bandet och se till att detta yttras så som bandet ska låta.

Finns inget band vad jag vet som avser tappa tryck i botten mitt in i en konsert!?!?!

Det är ganska enkelt att plocka ner såna nötter.

Det är bara säga att det låter skit, vilket det oftast gör, samt att prata med turnéledare alt. bandet och erbjuda dina egna tjänster i stället!

Sån skit ska inte behöva varken höras eller upplevas och är ett avskräde för vårat yrke!

Så pass att det till och med skapas fördomar i stil med det du skriver, arrogans!

Just my few...!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hohoj!

Nu såhär på kvällningen sitter man och tar en kall, och tänker på livets händelser.

Har idag riggat upp och roddat för första gången på länge, utan att själv ratta ljud.

En gammal uppfattning är att ljudtekniker överlag är arroganta (och ju skickligare desto mer).

Detta i synnerlighet så fort det handlar om liveljud.

Jag har själv medverkat som FOH i flera hundra events, och känner att jag faktiskt har en ödmjukhet i mig alla gånger.

Men efter vad jag fick se ikväll så funderar jag på om klyschan stämmer ändå?

Är livetekniker arroganta, och tillhör det yrket?

...ju skickligare desto mer arrogant håller jag nog inte med om. Utan då är det dom som tror sig vara skickliga som är arroganta.

Dom som mest arroganta är dom som har "fina" papper från LTU i piteå. Dom som gnäller på utrustning och kan inte jobba om dom inte får det dom har bett om. Vilket i sin tur gör att dom hänger ut sig själva som dåliga ljudteknikers.

Kan precis alla beteckningar på gears och vad dom har för värden osv. Alla nuffrer och frekvenser.

Men sen när det kommer till att ställa in ett sångljud så låter det skit! Har träffat på alla sorters idioter.

Bla en idiot som körde en turné med Christian Walz, då det begav sig. Stod i 2.5 timmar med pink noise och skruvade MasterEQ. Riggade egna mikar och bara gnällde över precis allt. Sen dök bandet upp, riktigt duktiga musiker och känlsa för bra ljud. Och det lät bara skit! Och det roliga var att Christian Walz hade mer koll än teknikern hade. Satte han lite på plats. "-Måste du ha så extrem inställning på eq?" "-Öh? Ja men va fan...!"

Många av dom sliter oxå upp en macbook vid foh, om det så bara ska köra mp3's. Vill visa sig vara cool, inne, med i branschen.

Fyfan, har jobbat nu i snart 30 år och det kommer alltid nya "proffs" som visa vart skåpet ska stå. Och det slutar med att det låter apa!

Link to comment
Dela på andra sajter

...ju skickligare desto mer arrogant håller jag nog inte med om. Utan då är det dom som tror sig vara skickliga som är arroganta.

Dom som mest arroganta är dom som har "fina" papper från LTU i piteå. Dom som gnäller på utrustning och kan inte jobba om dom inte får det dom har bett om.

Påminner mig om när jag gjorde lumpen... korpralerna var jävligt kaxiga medan kaptener och majorer kände sig så trygga i att liksom vara höga befäl att de inte behövde hävda sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver under på det mesta som crouncher sa... Det är ju mest osäkerhet som gör att folk spelar över, går det ut över ljudet/rigg så se till att dom får veta det med övertydlighet... Jag har jobbat med några riktigt bra "erkända" ljudtekniker och dom har alltid försökt att få oss att må så bra som möjligt... Givetvis med tanke på att vi ska leverera så bra som möjligt...

Sen är det några någorlunda"erkända" som jag sett och vet spelar över, båda två från Gbg faktiskt. Min uppfattning är att det är mer vanligt där... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

...ju skickligare desto mer arrogant håller jag nog inte med om. Utan då är det dom som tror sig vara skickliga som är arroganta.

Dom som mest arroganta är dom som har "fina" papper från LTU i piteå. Dom som gnäller på utrustning och kan inte jobba om dom inte får det dom har bett om. Vilket i sin tur gör att dom hänger ut sig själva som dåliga ljudteknikers.

Kan precis alla beteckningar på gears och vad dom har för värden osv. Alla nuffrer och frekvenser.

Men sen när det kommer till att ställa in ett sångljud så låter det skit! Har träffat på alla sorters idioter.

Bla en idiot som körde en turné med Christian Walz, då det begav sig. Stod i 2.5 timmar med pink noise och skruvade MasterEQ. Riggade egna mikar och bara gnällde över precis allt. Sen dök bandet upp, riktigt duktiga musiker och känlsa för bra ljud. Och det lät bara skit! Och det roliga var att Christian Walz hade mer koll än teknikern hade. Satte han lite på plats. "-Måste du ha så extrem inställning på eq?" "-Öh? Ja men va fan...!"

Många av dom sliter oxå upp en macbook vid foh, om det så bara ska köra mp3's. Vill visa sig vara cool, inne, med i branschen.

Fyfan, har jobbat nu i snart 30 år och det kommer alltid nya "proffs" som visa vart skåpet ska stå. Och det slutar med att det låter apa!

+1 så det skriker om det!

Absolut trevligaste ljudteknikern jag jobbat med är Arnold från Göteborg.

Kört flera gig som både monitor och babysitter åt honom.

Alltid lika trevlig och letar alltid efter nya ljud som kan skapas för att utrustningen kanske inte levererar vad ridern begär.

Han kör flera av våra namnkunniga akter och senast jag jobbade med honom var tillsammans med Hardcore Superstar på GG i Uddevalla.

Spelar högt som fan men inte obekvämt för den sakens skull.

Nåt jag dock märkt av att detta tenderar att handla om Sverige...

Kommer man neråt europa så är jargongen betydligt lugnare och mer hjälpsam.

Nåt jag sällan ser och som jag själv försöker göra så ofta det går, är att ta med sig praktikanter ut på jobb.

Och då menar jag inte som humpare utan att faktiskt åka med och lära sig hur man bemöter artister och jobbar som ljudtekniker.

Slår ett slag för detta och värnar om framtida teknikers utveckling.

...vissa av oss börjar ju bli gamla eller vad säger du Kill!!!?

Take care all och ha en trevlig helg!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut trevligaste ljudteknikern jag jobbat med är Arnold från Göteborg.

Där håller jag verkligen med. Har fått äran att jobba med karln flertalet gånger, och han är enligt min erfarenhet och smak det skickligaste örat inom liveljud i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Det finns även livetekniker som är både hur trevliga och ödmjuka som helst, men likt förb inte fattar nånting. Stod i vintras bredvid en kille som gjorde soundcheck på två band på en liten krog. Enorm volym på sången och baskaggen, resten av trummorna ungefär lagom, svårt att höra eftersom baskaggen håll på att blåsa ut fönstren, gitarrena mkt svaga, och elbasen absolut ohörbar. Jag sa lite försiktigt att det var lite knackigt med gitarr, och basen, var är den? Då sa teknikern att de spelar så extremt lågt på scen trots fyrtolvlådor att allt scenljud man hör kommer från monitorerna. Men säg åt dem att höja aningen då, och baslinen, den är det väl bara att höja gain på sa jag. Ja men jag tror säkert att batteriet i den aktiva basgitarren är slut. Bägge banden spelade helt utan återgivning av basen. Sången och baskaggens volym genom stort svindyrt PA som alltid står på den krogen var typ fruktansvärd. Fast mest mid på kaggen, ingen fet botten, ingen topp heller. Och då är denna genomtrevliga mixkille basist själv! Jag blir förtvivlad när jag funderar på hur såna här killar tänker. De är så trevliga dessutom att man iu nte ens kan bli förbannad. In my hometown är det typ accepterat att det alltid är så här, dotterns kille som spelar trummor säger att det är helt omöjligt att få tekniker i studio eller live att fatta nånting, han har helt gett upp att snacka med dem. De kommer med sin gaffa och tejpar sönder ljudet i trummorna helt, säger man åt dem att ge fan i det blir de skitförbannade och sabbar medvetet ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Vad betyder FOH?

Front of House... det publika ljudet. Vid stora jobba har man i regel 2 mixerbord.... ett FOH bord (mot publiken) och ett monitorbord för scenljudet. Då splittas signalerna i stagebox där ena multin går till monitor och den andra till FOH.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Enorm volym på sången och baskaggen,

Det där är skitvanligt. Oftast är det nybörjare som ställer ljudet så. Och många av dom har jobbat som DJ och har den attityden till musiken. Insnöade av just det, basstonk och "sången måste fram så man hör vad som sjungs"

Märker av det väldigt ofta. Inte många som har koll på musik alls, bryr sig föga hur miken sitt vid stärkaren.

Oftast när man själv plockat fram en gammal hederlig 57, sätter den framförstärkaren. Och lyssnar på ljudet. Plockar sen fram en till mik, en gammal eftertraktad MD 409 och sätter på andra elementet. Och då frågar många gitarrister"-Öh, vad Öh vad är det där? Varför?" "-Nej jag vill blanda lite och se vilket som låter bäst och kanske tom köra med båda, är det okej?" Och då blir dom förvånade och lite snopna och sen glada. Precis som det aldrig förekommer att det finns teknikers som bryr sig om gitarrljud. Och det märks ofta att miken bara ställs dit och så får det vara bra sen. Inte ens prova att flytta.

(Parentes) Sen finns det dom som är precis tvärtom. Bestämda och trevliga och har koll. Och då är det skitkul att jobba.

Gjorde ett tokstort klubbgigg för en två veckor sen. Där jag var babysitter. Väldigt enkelt. Ville bara i princip ha stack'n'racks.

Men det roliga var själva yberproduktionnen. Hoffmaestro & Chraa. 45 inputs. 12 kanaler inear i stereo. Plus trådbundet till trummor plus en subba.

Bas & gitarr kördes från pluggar i digitalbordet. Digidesign mixrack. Kör på TDM-pluggar i bordet. Tror det var 6-7 sång. Och alla hade ett varsit reverb. Split till monitormix i bordet. Vid mixplats fans även en protools HD-rigg. Som han spelade in alla konserter på. Vilket gjorde han kunde soundchecka utan band.

12 man på scenen trummor och en sjuhelvetes massa slagverk och blås. Scenen är typ 3 meter djup. 6-7 meter bred. Trångt? JA! 😠

Men ett sjuhelvete drag!

Har jobbat med det crewet tidigare. Och där är det proffsig dialog och trevlig attytyd och alla jobbar för samma mål. Och försöker lösa ev problem tillsammans.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är skitvanligt. Oftast är det nybörjare som ställer ljudet så. Och många av dom har jobbat som DJ och har den attityden till musiken. Insnöade av just det, basstonk och "sången måste fram så man hör vad som sjungs"

sen har vi andra ytterligheten där du bara hör sylvassa gitarrer å värsta diskant-vm å allt bara ringer utan att man hör nånting av vare sig sång eller bastrumma

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Stod i 2.5 timmar med pink noise och skruvade MasterEQ.

Haha!

Min filosofi är att skruva lite tills det rockar, och om någon klagar så låtsas man skruva på en ratt och sen får man ett leende, tummen upp och: "Ja, precis så, nu låter det mycket bättre!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vem orkar vara trevlig när man måste förklara självklarheter för en massa dumma artister hela dagarna, mitt i all stress?

Skämt och sido. Jag kan nog bli ganska "snappig" och kortfattad i kontakt med andra när jag själv står där och det beror helt enkelt på att jag har huvudet fullt och inte har kapacitet över till att diskutera ointressanta detaljer. Jag ger mest raka svar och instruktioner och förväntar mig att musikerna är smarta nog att göra som jag säger så att allt löper smidigt. Jag tror inte jag uppfattas som otrevlig på något sätt, dock.

EDIT: Givetvis lyssnar man ändå till allas önskemål och försöker tillgodose dom.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. Ok.. Det var några år sen nu jag var livtekniker.. Men jag brukar alltid be att få en CD eller Mp3 eller nåt att lyssna på innan jag ska ratta.. Gärna nån dag innan.. Sen är ju själva soundchecken ett samarbete mellan artisterna och mig som tekniker.. Är vi nöjda eller? Sen finns det kompromisser.. Mer bas säger basisten.. mer gura säger gittaristen.. Men det löser vi med medhörningsmixen (svårt att höra på FOH-plats dock.. CDn är mall där)... Men i slutändan har vi nog pustat ut med en kall och varit nöjda allihopa.. Jobbigast är det ju när det är mer än 1 band som skall lira.. Trummisen är det mest jobbigt för. (lira på samma trummor ofta).. Men näe.. Kaxigheten minns jag inte.. Alla vill väl känna sig nöjda ju? 😲 Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...