Knorrhanne Postat 16 april 2010 Postat 16 april 2010 (redigerat) Jaha.. Då ska man kanske dra till indien och spela in ljud till dokumentärfilm. Vilka grejor ska man ha med tycker ni? Finns det nån liten grej som man kan spela in på som är smidig och har bra micstärkare? Har bara en H4n som fältgrej som jag samlar samplingar med..och den lär ju knappast hålla måttet.. 😛 edit: letar väl inte efter analoga grejor..även om det vore kul med en nagra.. Redigerat 16 april 2010 av Knorrhanne
trombonisten Postat 16 april 2010 Postat 16 april 2010 Hej. Börja med att kolla vad proffsen hyr. http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?pag....show&id=19 Annars är det första att fundera igenom funktion. - tidkod i burken eller inte -- handlar om hur det skall efterbehandlas, kolla med de som skall klippa - mickas hur -- utomhus med bom, inomhus med bom, myggor - mono eller stereo -- dialog nästan alltid mono, stereo möjligen för bakgrunder - trådlöst eller kablar -- frekvenserna är olika i andra länder - backup -- flera burkar, bara en burk, i kameran + en burk - antal ingång -- mixer eller bara inspelare - omgivning -- regnskog eller öken, grottor, i havet Köpa eller hyra - kanske köpa vissa saker, hyra andra - det går att hyra även i Indien Annars har jag bra erfarenheter av några olika burkar som jag kan rekommendera. Kostar pengar men levererar. Billigare saker kan fungera men det är mindre tryggt. Du väljer. - Sound Devices inspelare. Jag har en 722, du kanske skall titta på en 702 eller 702T. I klass med Nagra i kvalitet och hållbarhet - Sennheiser MKH-mikrofoner. Inomhus är det kanske MKH50 i första hand, utomhus kanske MHK406. - Rycote vindskydd "Zeppelinare" - SONY MDR7506 hörlurar - Imodium (finns på apoteket) ... // gunnar
joachime Postat 16 april 2010 Postat 16 april 2010 (redigerat) Sound Devices har stabila och pålitliga hårddiskinspelningssystem. Två, fyra och åttakanaler. Edit: Missade Trombonistens inlägg. Håller med om Rycote och MKH. Som alternativ till sonylurarna kan jag rekommendera Sennheiser HD-25 (för att de är relativt små och täta) och HD280 (för att de är riktigt täta - underlättar om man arbetar i ljudnivå). Redigerat 16 april 2010 av joachime
Knorrhanne Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 wow.. nu fick jag lite att bita i. tack.
joachime Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Får visst rätta mig själv. Sound Devices har såklart inga rörliga delar i sina maskiner utan man spelar in på minneskort. Ordet hårddisk slank med i farten. 😠
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Edirol gör några också. R-4 Pro har möjlighet att synca tidskod ifall du har det behovet. http://www.edirol.com/index.php?option=com...&Itemid=385
trombonisten Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Får visst rätta mig själv. Sound Devices har såklart inga rörliga delar i sina maskiner utan man spelar in på minneskort. Ordet hårddisk slank med i farten. 😉 Beror på. Min 722 har hårddisk och uttag för kort ( enligt så kallad CF - standard) och dessutom för extern hårddisk via firewire. Kan spela in på alla tre på en gång. 744 är samma som 722 i det avseendet. 702 har ingen hårddisk i övrigt samma. Den nyare desigenen 788 går att beställa med hårddisk eller SSD. I övrigt uttag för kort + att den kan spela in på extern hårddisk via firewire eller USB (minns inte vilket just nu). mixern 552 spelar bara in på kort // gunnar
trombonisten Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 (redigerat) Skall lägga till att det allra bekvämaste sättet att spela in ljud är direkt i kameran. Mycket mindre strul med filer på två ställen ( ljud o bild ) som skall synkas ihop. De flesta professionella videokameror kan man skrämma upp till att spela in riktigt bra ljud. Ett sätt är att ha en extern mixer och kabel till kameran. I mixern lyssnar man helst på returen från kameran för att höra vad som faktiskt spelas in. Bra sätt att upptäcka strul på. Så kabeln mellan mixern och kameran får då ha med även retur. En bra mixer kan vara till exempel Sound Devices 302 som jag misstänker går att köpa hyfsat billigt begagnad men det finns en hel alternativ. Med en mixer kan du ha absolut ha din H4N som backup-inspelare. Kolla upp vilken sorts kamera det är först och ta reda på hur man får till ljudet. Hemkameror kan det vara omöjligt att få till om den automatiska volymkontrollen inte går att stänga av. Även proffskameror kan vara lite skumma med särskilda kontakter och inställningar. Mick på kameran är sällan något alternativ, den hamnar för långt bort för att det skall bli bra ljud i de flesta fall. Vill man slippa kabeln går det att köra trådlöst från mick/mixer till kameran. Trådlöst med bra kvalitet kan vara rejält dyrt dock. Och helst skall du ha signal inte bara till kameran utan också retur så du hör att det blir inspelat. Frekvenserna för trådlöst är olika i alla länder så det bästa alternativet är nog att hyra i Indien eller skaffa rejält med kunskap inom området. Jag vet inte nåt, bara att det kan vara struligt. Det finns några firmor är specialister på att plocka ihop olika typer av såna här paket. Jag har lärt mig en hel del genom att kolla länken: http://www.trewaudio.com/ Lycka till // Gunnar Redigerat 17 april 2010 av trombonisten
joachime Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Beror på. Du har helt rätt. Ledsen att jag rör till det! 😑 Jag håller med dig om fördelarna med att spela in direkt i kameran. Att rekommendera när man jobbar på fasta positioner. Om man behöver vara mobil är det dock en fördel att spela in ljud och bild separat eller ha trådlös förbindelse mellan ENG-mixer och kamera. Kablar mellan mixer och kamera blir lätt i vägen när man är rör på sig och risken att kabeln slits och börjar glappa är större.
Hägglund (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Du har helt rätt. Ledsen att jag rör till det! 😑 Jag håller med dig om fördelarna med att spela in direkt i kameran. Att rekommendera när man jobbar på fasta positioner. Om man behöver vara mobil är det dock en fördel att spela in ljud och bild separat eller ha trådlös förbindelse mellan ENG-mixer och kamera. Kablar mellan mixer och kamera blir lätt i vägen när man är rör på sig och risken att kabeln slits och börjar glappa är större. Man slipper ju jobbet att synca efteråt när man tar in ljudet i kameran.
joachime Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Man slipper ju jobbet att synca efteråt när man tar in ljudet i kameran. Ibland är det ett small price to pay för rörelsefrihet.
Knorrhanne Postat 19 april 2010 Trådstartare Postat 19 april 2010 Jag misstänker att det kommer bli ganska rör(l)igt på plats, så det känns som om en kabel emellan vore ivägen.. tack för alla tips 😉
creel (oregistrerad) Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 (redigerat) Amon Tobin är ju grym på det där, men han kör analogt va? Varför vill du inte köra analogt? Redigerat 19 april 2010 av creel
Radiogossen Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Bra fältinspelningsgrejor? En budgetvariant är att använda det du har, H4n skäms väl inte för sig ljudkvalitetsmässigt. Koppla in en bra mikrofon så blir det kanon. Synkning efteråt är ju lite trixigt ibland men tar man upp ljudet med kameran samtidigt går det hyfsat. Jag föredrar friheten med kameran och ljudupptagning separat. Om vi sedan pratar robusthet och större projekt är det nog läge för dyrare grejer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.