Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

jag som tillhör den gamla skolan tycker nog du börjar i fel ände

fundera hellre på vad du vill uppnå än att du rattar runt i t-racks

att "få soundet krisp" säger allt och inget

mina små tips:

börja med mixningen å skit i mastering så länge

börja att mixa utan pluggar - bara rätt instrument-/ljudval, volym å vänster-höger panorering

sträva efter en vad du upplever som musikalisk bra balans där du får fram det du vill ha

senare kan du gå över till att titta på vad man kan göra med equaliser för att forma om karaktären på olika ljudkällor - ett annat sätt att ge olika roller i en mix men också i vissa fall skapa nödvändigt utrymme för olika ljud att samsas (511 superfeta ljud kommer inte ge en superfet mix)

därefter kan du börja på å se vad tillägg av olika effekter kan ge

kompression kan vara ett lämpligt nästa steg

just nu är du som en kock i ett kök där du undrar om det är gasspisen du ska använda eller om det är varmluftsugn eller kanske flambera lite - men du vet inte vad potatismoset ska innehålla

Postat

Tjenare..

Tacksam för ditt svar & respekterar din åsikt. Du har rätt i att "få soundet krisp" säger kanske inte andra så värst mycket. Är dock lite tveksam till att mixa i mastringsläge i första läget då

vissa freq. kan ta över & ligga i närheten av ett annat ljud. Är fullt medveten om att alla spår bör ligga i sitt eget område för att inte gröta ihop men när man göra efx så blir det inte alltid som man tänkt det.

För att förklara lite närmare hur jag gör nu så mixar jag direkt i orginal filen i cubase. Panoreringar & andra element kan då tillkomma för att tex stärka en efx enbit in i spåret. Ljudnivåer

ljusteras. Det som inte alltid hörs innan mastringen kan vara att vissa ljud på ett eller annat sätt sticker iväg. Därför brukar jag göra en testmastring innan skarptläge & ev finljustera det sista åter igen i org.filern i cubase. När allt detta är klart så är jag helt med på att man kan mixa en gång till i wav 24bit filen som man sparat ut för att sedan trycka ut det sista med kompressorer etc. Vet med mig om att jag inte är ensamen om att göra på det här viset då jag pratat med andra producenter. Hur jag ska få till mitt sound får jag väl antagligen ta reda på själv. (Som allt annat här i livet)

Vad gällande potatismos så är jag fullt medveten om vad innehållet är men inte i vilken ordning indrigienserna ska ner i kastrullen. Det var därför jag nämnde "mastrings kedja" & vilken ordning denna bör befinna sig i när det gäller min typ av musik.

Återigen.. tacksam för ditt svar.. respekterar din åsikt men känner inte att det gav mig något. Inser att min fråga här inte var helt genomtänkt & lätt att förstå, så det tar jag på mig. Inte ditt fel! Får helt enkelt lösa problemet själv. Har som sagt kommit så här långt på egenhand.

Postat (redigerat)
Inser att min fråga här inte var helt genomtänkt & lätt att förstå, så det tar jag på mig. Inte ditt fel! Får helt enkelt lösa problemet själv. Har som sagt kommit så här långt på egenhand.

Finns ett helt bibliotek med böcker , Dvd , Youtube videos , Tutorials på nätet om mixning och mastring.

Börja med att läsa igenom allt du hittar , öva , öva , öva , öva , Fixa akustiken i rummet , öva öva öva öva.

Sedan när du kommit så långt har du säkert KONKRETA frågor och dom är lämpliga att ställa här och få bra svar på.

Att fråga om mixning eller mastring med rent generella frågor kommer inte att ge något då det är ett för stort ämnesområde.

Oftast är ordningen i min mastringskedja : EQ , Kompressor , Limiter.

När allt detta är klart så är jag helt med på att man kan mixa en gång till i wav 24bit filen som man sparat ut för att sedan trycka ut det sista med kompressorer etc.

Det går inte att MIXA om en exporterad/bouncad låt. För att göra det krävas alla filer separat.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Är dock lite tveksam till att mixa i mastringsläge i första läget

det är jag också

och har du fattat det som att det är det jag skriver bör du läsa igen

du verkar ha svårt att skilja på vad mixning kontra mastering är för nåt

Postat
det är jag också

och har du fattat det som att det är det jag skriver bör du läsa igen

du verkar ha svårt att skilja på vad mixning kontra mastering är för nåt

Om det beror på att jag förklarar dåligt eller om du får känna dig lite bättre av att hänga upp dej på detaljer vet jag inte!? Odmjukhet är något jag respekterar hos andra människor..

Taskig attityd & storhetsvansinne not so much. Jag respekterar din åsikt men väljer att ignorera. ciao

Postat
Skit i gubbarna här ovanför.

Du behöver en mastringsplugg som distar lite skönt, lägger till lite shine. Typ PSP VV, BBE Sonic Max, Inflator. Så enkelt är det.

Tack så mycket.. var precis det jag ville ha svar på.

Postat (redigerat)
Om det beror på att jag förklarar dåligt eller om du får känna dig lite bättre av att hänga upp dej på detaljer vet jag inte!? Odmjukhet är något jag respekterar hos andra människor..

Taskig attityd & storhetsvansinne not so much. Jag respekterar din åsikt men väljer att ignorera. ciao

Hejsan

Det viktigaste redskapet jag haft hittills när jag har tränat mig i mixning är att lyssna på andra. Mycket analyser av andra mixar. Sedan mycket testande där säkert 90% av det man gör kan kastas bort, men de där 10% är guld värt. Så mitt tips är att du tar in låtar i ditt daw och försöker få till liknande balans i din mix och har den som referens.

Ge inte upp, det kommer!!!!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Fått svar jag.. admin kan låsa eller tabort tråden.

Det skulle uppskattas om du inte hade redigerat bort din frågeställning, den kan hjälpa andra. Nu får man bara en massa underliga svar.

Postat
Det skulle uppskattas om du inte hade redigerat bort din frågeställning, den kan hjälpa andra. Nu får man bara en massa underliga svar.

Knappast.. blivigt påhoppad & idiotförklarad med undantag av några andra seriösa musiker/producenter.

Postat
Vad vet du vad jag var ute efter eller inte?

Hej, Bozo!

Var det liksom inte det som var meningen med din tråd — att vi skulle förstå vad du "var ute efter"?

Postat
Skit i gubbarna här ovanför.

Du behöver en mastringsplugg som distar lite skönt, lägger till lite shine. Typ PSP VV, BBE Sonic Max, Inflator. Så enkelt är det.

Tack så mycket.. var precis det jag ville ha svar på.

det svaret är delvis ett skämt skulle jag tro så är inte vad du vill ha

fast det kan vara så enkelt men troligtvis inte i ditt fall

först måste du lära dig mixa och det är där du får till krispigheten

mastring är sedan för att få mixen att passa in i ett sammanhang tex en cd med dina eller andras låtar eller en radiohit eller någon genre

visst kan du ändra mycket i ljudbild och pressa dynamik i mastringen

men utgå alltid ifrån att mixen ska låta så bra som möjligt

Postat (redigerat)

Efter att blivit förlöjligad här så ser jag ingen anledning till att fortsätta mitt medlemskap. Kommer inte att hänvisa andra hit fortsättningsvis för att de också ska bli idiot-förklarad. Hoppas ni känner er nöjda med er själva & att ni blev riktigt hård av att förlöjliga någon på det här viset. För ingen kan ju vara bättre än vad ni är.. ni var ju proffs från början & har gjort otroliga framträdanden. För att inte nämna det fantastiska erkännande ni har här & utomlands. Ni har er fullkomliga rätt till ert hånflin som ni så hårt har fått arbeta er till. Hybris är ingenting ni känner till då ni är fullkomliga gudar här på forumet.

Ärligt talat.. ni får mig att må illa! adjö!

Redigerat av DiscoPimp
Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Knappast.. blivigt påhoppad & idiotförklarad med undantag av några andra seriösa musiker/producenter.

Det finns nånting som inte en enda plugg kan trolla fram en rulltårta av.... vet du vad det är?

När du vet det.... först då kan du gå vidare i utvecklingen till producent.

Redigerat av Hägglund
Postat

Stänger tråden då det inte är lönt att ha den öppen för vidare diskussion då TS tagit bort frågan och valt att avsluta sitt medlemsskap.

MVH

Anders

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.