Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag var på musikbörsen och testade både gibson och epiphone explorer och för att skilja nästan 7k så tycker jag epiphonen lät bättre än gibsonen. jag blev nästan besviken då jag tycker gibsonmodeller är snyggare och att jag trodde den skulle vara bättre. epiphonen var mer lättspelad och lät klarare i tonen, både distat och cleant.

Lättspelad är ett utryck man ramlar på hyfsat ofta men vad menas?

Min morfar som b la var musiker menade att ett bra instrument den måste man lära sig att spela!

Jag kan säga som så att hans Gibson ES-150 var i mina primöra händer lika med en stock riggad med telekabel medans han smekte fram härliga toner.

Jag fick en Charvel strat i födelsedagspresent den dög till nybörjare menad han men jag blev inte alls nöjd eftersom den då kändes så i helvete trög spelad på 010 att det var som att fingrarna grät.

Med åren har jag dock sett att de tröga gitarrerna som oftas är lika med dyra levererar de toner man bänder om o om igen medan många billiga gitarerr i för sig är som smör i händerna men då tillkommer svängningar som gör att ett spel gärna blir degigt och inexakt.

Jag har prövat detta, två strataguror stämmda i E riggade på 010 och låg stränghöjd den rediga är kabel medans den tattige fortsatt känns som en tvättlina.

Återigen materialet, halsen, trussen, en bra gitarr är som oftast styv och kan då till en början upplevas som stum, trög osv.

Tja lite funderingar så här på kvällningen.

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.