Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Gick till en musikaffär idag på lunchrasten och skulle köpa en RCA till XLR sladd för att kunna spela in mixtapes från min DJM 400 till mitt ljudkort. Då säger dom: "Du ska ha RCA till TELE istället för då får du line-signal och det är mycket starkare än mick-signal. Dessutom är det line-signal ut från din mixer så det blir bättre då." Och stressad som jag var så gick jag på det säljargumentet..

Är inte detta rent skitsnack egentligen?? Kan ju dessutom tillägga att dom inte hade någon RCA till XLR att sälja...

Redigerat av ramoand
Annons
Hägglund (oregistrerad)
Postat

Signalstyrkan har inget att göra med vilken kontakt du har i andra änden av kabeln så den killen vet inte vad han pratar om.

Postat
Signalstyrkan har inget att göra med vilken kontakt du har i andra änden av kabeln så den killen vet inte vad han pratar om.

Nää precis. Men visst är det bättre med RCA till XLR eller har jag fel?

Postat

Oftast sitter det en micpreamp bakom XLR-kontakten om det finns en sådan i ljudkortet - och då är det väldigt olämpligt att koppla in en linesignal där - så i de flesta fall stämmer det att du ska ha en monotele i ljudkortsänden.

Postat

Ja jag måste nog säga att jag inte riktigt förstod påhoppet på musikaffärspersonalen... Det han sålde dig låter helt korrekt tycker jag...

Varför skulle man köra en line-signal in i en micpreamp?

Meningen med xlr-kablar är att signalen från exempelvis en mick blir balanserad hela vägen in i mickpreampen, då en xlr-kabel har 3 poler som någon ovan påpekade.

Eftersom rca är obalanserat och kabeln alltså ändå bara har 2 ledare blir en xlr-kontakt i andra änden helt onödig.

Som ni också var inne på här ovan så är det ju skillnad i styrka på micksignal och linjesignal. Men det har inte med själva kabeln att göra utan källan. En mick lämnar lägre signal en vad exempelvis en dj-mixer eller keyboard gör. Därför behöver en mick ha förstärkning (micpreamp)

Ditt kabelköp är helt korrekt

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Det är inte bara micingångar som använder sig av XLR... även lineingångar gör det.

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Var det för svårt att skriva beteckningen?

Jag vill inte att den här tråden upptas av ditt ifrågasättande.

Så nu sätter jag punkt här. 😄

Redigerat av Hägglund
Postat
Jag vill inte att den här tråden upptas av ditt ifrågasättande.

Så nu sätter jag punkt här. 😄

Bra svarat. Nu kan trollet rulla tillbaka in i skogen igen och hålla sig där, tycker jag.

Postat

Om jag nu kör med RCA till TELE, skall jag då koppla dom i line in 1 resp 2 då och inte i mic-ingångarna? Jag har ett presonus firebox ljudkort.

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Om jag nu kör med RCA till TELE, skall jag då koppla dom i line in 1 resp 2 då och inte i mic-ingångarna? Jag har ett presonus firebox ljudkort.

Precis! 😱

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

dm1000rear.jpg

Så ser det ut på mitt bord där även linjeingångarna har XLR.

Redigerat av Hägglund
Postat

Jag förstår bägge parter, och jag tror mer på missförstånd/dåligt förklarat än okunnighet.

  • XLR kan vara såväl miksignal som linjesignal. Apogee Duet är ett exempel på ljudkort där samma XLR-kontakter är både mikingång och linjeingång (+4dBu och -10dBV)
  • Ditt Presonus Firebox är för mikrofonerna. Koppla till teleingångarna på baksidan för linjeingång.

Postat (redigerat)
Så ser det ut på mitt bord där även linjeingångarna har XLR.

Egentligen inte eftersom de ingångarna mest är tänkta för lågimpedanskällor " For use with nominal 50–600 Ω Mics & 600 Ω Lines" ( typ DI-box) . Ser du de svarta blindpanelerna? Där kan man sätta expansionskort för analoga linjeingångar och de är då av telejack-typ eller av multikontakttyp.

Redigerat av James Blansing
Hägglund (oregistrerad)
Postat
Egentligen inte eftersom de ingångarna mest är tänkta för lågimpedanskällor " For use with nominal 50–600 Ω Mics & 600 Ω Lines" ( typ DI-box) . Ser du de svarta blindpanelerna? Där kan man sätta expansionskort för analoga linjeingångar och de är då av telejack-typ eller av multikontakttyp.

😉

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Förstod du inte? Vill du ha en ÄNNU mer pedagogisk förklaring?

Återkom när du har tagit reda på vilken impedans en linjesignal i regel har och berätta det. 😆

Postat
Egentligen inte eftersom de ingångarna mest är tänkta för lågimpedanskällor " For use with nominal 50–600 Ω Mics & 600 Ω Lines" ( typ DI-box) . Ser du de svarta blindpanelerna? Där kan man sätta expansionskort för analoga linjeingångar och de är då av telejack-typ eller av multikontakttyp.

http://www.yamahaproaudio.com/products/mix...ifications.html

Vad det står, är "for use with nominal 600 Ohm lines", men det står också "Actual load impedance" (alltså ingångsimpedans) - och den är 3kOhm resp 10kOhm (beroende på vilken ingång du tittar på). Båda går därför utmärkt att använda till lågohmiga utgångar (vilket alla prylar har nu för tiden), så jag förstår inte vad du tjafsar om... Man kopplar alltid en lågohmig utgång till en högohmig ingång för att inte riskera försämring av signalen (kallas impedansbryggning). Dessutom är nominell nivå +4dB (i ena fallet med pad). Hur många mickar och DI-boxar har så hög output som +4dB, menar du...?

Varför måste du tjafsa om allting egentligen? Det förekommer bevisligen lineingångar med XLR. Bara för att du inte har sett sådana på dina hifi-prylar, så innebär det inte att det inte finns... :rolleyes:

Postat
Återkom när du har tagit reda på vilken impedans en linjesignal i regel har och berätta det. :rolleyes:

Mycket man normalt kopplar in på linjeingångar har betydligt högre impedans än vad du verkar tro som syntar trummaskiner och effekter.

Postat
http://www.yamahaproaudio.com/products/mix...ifications.html

Vad det står, är "for use with nominal 600 Ohm lines", men det står också "Actual load impedance" (alltså ingångsimpedans) - och den är 3kOhm resp 10kOhm (beroende på vilken ingång du tittar på). Båda går därför utmärkt att använda till lågohmiga utgångar (vilket alla prylar har nu för tiden),

Varför måste du tjafsa om allting egentligen? Det förekommer bevisligen lineingångar med XLR.

Jag förstår inte varför du hoppar in och skriver i princip samma sak som jag redan skrivit. Att det finns lineingångar med XLR har jag aldrig motsagt men AnaLogFreaks mixer har ju egentligen bara 4 riktigalineingångar resten är lågohmiga mikingångar som kan dämpas för att acceptera linjesignaler vilket aldrig blir optimalt..

Att alla prylar idag skulle ha lågohmiga utgångar har du hittat på...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.