Jump to content
Annons

Kan man använda 7 år gammalt ljudkort till ny dator?

Recommended Posts

MJ Fan (oregistrerad)
Postat

Hej. Köpte mitt ljudkort (Creamware pulsar 2) tillsammans med min gamla dator för 7 år sen och behöver köpa ny dator nu, men undrar om det är så att även ljudkorten blir "gamla" och tröga, slitna.. you name it, och ifall även dessa bör bytas ut. Har sett att ett sådant jag köpte inte finns på marknaden längre och folk har sålt dem vidare på blocket etc.

Brukar även ni/du sälja gamla ljudkort?

Det kostade multum med ljudkortet så känns väldans dyrt att köpa både dator och ljudkort allt på en gång igen. Har kört med pc men undrar om man bör ha mac och om det är betydligt bättre och om det är värt prisskillnaden? Använder ju cubase sx dessutom. Viktigt är att jag får ett bra stereoljud och bra ingång, och ska man lägga dyra pengar vill man förståss veta vad man köper. Alla förslag o rekommendationer tas tacksamt emot och är supervälkomna 😆

Annons
Postat

Om du är nöjd med ljudkortet så kan du fortsätta använda det. Det slits inte i någon större grad, möjligen kan kondensatorer torka ut så att ljudet försämras mer eller mindre men du kan avvakta med att köpa nytt tills det blir ett problem om kanske 10 år.

Problemet är snarare om du hittar någon PC att sätta kortet i. Mac finns i alla fall inga. Orsaken är att kortet följer en standard för instickskort som heter PCI. Numera är den standarden i stort sett helt ersatt med en annan som heter PCI-Express, ofta kalla PCIe

http://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Ditt kort som har PCI kontakt går inte att använda i en dator med PCIe. Frågan är om du skall låta ditt datorval styras av ett gammalt kort. Särskilt som ett nytt kort kanske inte behöver vara så där himla dyrt

// Gunnar

drloop (oregistrerad)
Postat

Ofta kan man hitta moderkort med en PCI plats så det brukar inte vara några problem.

Däremot brukar det vara värre med drivrutiner. Skall du tex köra W7 så saknas nog drivisar till detta OS.

Postat
Creamware pulsar 2
Creamware är numera Sonic Core. Maila dem och fråga om det går att köra SCOPE v5 med Pulsar II, för om det går behöver du bara köpa en programvaruuppdatering.
MJ Fan (oregistrerad)
Postat

ok, tack. Hm det var svårt. Undrar bara vad som blir billigast samt bäst ljud. Att köpa en mac eller försöka hitta pc att sätta kortet i, vilket i sig verkar rätt hopplöst.

Mitt ljudkort är ju alltså ett externt ljudkort med hm...glömt vad det kallas nu igen.... alltså ca 8 ingångar för alla sladdar som kopplas in. Ett sådant går alltså inte att använda i mac om man inte har ett speciellt moderkort? Men vad kostar det att köpa ett ljudkort till mac då? Måste man ha ett speciellt externt ljudkort att koppla in till en macdator? eller finns sådana där bra ljudkort följer med på köpet? Vet inte riktigt om jag är nöjd med ljudkortet. Är ju heller inte nöjd med ljudet nu eftersom det är lågt o burkigt, men det kan va datorn jag har nu som är dålig, för det är ju en helt vanlig gammal pc egentligen.

Ursäkta alla frågor, men det är så mkt som behöver uppdateras nu med min gamla hemstudio 😉

MJ Fan (oregistrerad)
Postat
Creamware är numera Sonic Core. Maila dem och fråga om det går att köra SCOPE v5 med Pulsar II, för om det går behöver du bara köpa en programvaruuppdatering.

Åh tack. Bra att veta 😉

Postat

Ska du gå över till Mac får det nog bli ett nytt ljudkort. Oavsett om du skaffar en Mac Mini, en iMac eller en bärbar så föreslår jag ett externt interface med Firewire.

Vad är dina behov?

Hur många kanaler behöver du spela in simultant? En stereosignal? Två stereosignaler? Mikrofoner? Lajnade instrument ex elgitarr?

MJ Fan (oregistrerad)
Postat
Ska du gå över till Mac får det nog bli ett nytt ljudkort. Oavsett om du skaffar en Mac Mini, en iMac eller en bärbar så föreslår jag ett externt interface med Firewire.

Vad är dina behov?

Hur många kanaler behöver du spela in simultant? En stereosignal? Två stereosignaler? Mikrofoner? Lajnade instrument ex elgitarr?

Hm, bra fråga. Använder ganska många kanaler som jag spelar in på, för gillar att ha många elektroniska ljud från min hårdvarusynt så det blir många spår 😑 . Sen linar jag akustisk gitarr och elgit ibland. Sen har jag en rörmic jag använder.

Men de akustiska instrumenten blir dessvärre i mono 😉 vill gärna ha fylligare ljud så det inte blir så burkigt o lågt. Undrar om många kanaler gör att det blir svårare att få högt och fylligt ljud? Tycker också att de är knasigt att jag inte hittar nån panorering i den virtuella mixern på cubase sx, för det är väl så jag kan lägga stereoljud på sång och git. Jag anv en så länge på den gamla datorn cubase sx så en uppdatering behövs nog även där. Men alltså allt mixar jag genom cubase i datorn nu då. Vet inte om dessa saker kan förbättras genom en mac eller om det är bäst att köpa en passande pc av nåt slag? Vad är förresten då ett externt inteface med firewire då? Brukar ett sådant tillsammans med mac vara bästa tänkbara ljud? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.