debatt Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Hej! Tappade rösten helt för tre veckor sedan när jag för första gången kom till mitt arbetes nya lokaler och var i stort sett stum i 10 dagar efter det. Var extremhes emellanåt i den mån någon röst kunde uppfattas överhuvudtaget under den perioden och också därefter mycket hes i ytterligare 8 dagar, som trappades av. Hade feber hela tiden och skav i halsen som efter att knäckebröd fastnat, under perioden och åt Kåvepenin med tveksam verkan. Fick inga prover tagna och ingen stämbandsundersökning utförd hos någon av de två olika allmänläkarna på min Vårdcentral. Hade även extremt mycket och extremt segt vitt slem hela tiden. När det la sig vid svalget och antagligen på stämbanden var det som om de inte kunde röra sig och jag tappade rösten och blev ännu hesare. Allt harklande gjorde inte saken bättre heller. Slemmet var så segt att det fastnade i tvättstället och satt kvar trots att jag spolade varmvatten med högsta tryck mot det! En blandning mellan tuggummi och klister. Akut Laryngitis med bakteriell orsak gissades det på. Återfick rösten under 2-3 dagar därefter helt och återvände till jobbet - IDAG. Var mycket noggrann med röstvila under hela 3-veckorsperioden. Pratade nästan heller inte alls på jobbet (satt med tyst arbete), men blev ändå sjuk där igen omedelbart idag och tappade rösten på nytt!! Jag har alltså varit i nya lokalerna totalt vid två tillfällen och bägge gångerna på relativt kort tid tappat rösten! Men ingen annan där. Däremot finns det dom som säger att de blir oerhört trötta där efter bara 2 timmar. Vad kan man dra för slutsats av det? Allergisk reaktion? Fick till och med uppkommen feber hastigt nu igen och kände svullnad i halsen och samma skavande känsla på nytt i halsen, som om knäckebröd fastnat. Ökad plötslig slembildning - samma sega, vita slem. Vart bör jag söka nu för att kunna fortsätta sjunga? Åtgärd? Är det någon idé att gå till Vårdcentralen igen? Remiss ska skrivas till ÖNH, sa de, vilket tar månader att få tid till, och sedan ytterligare månaders väntan till foniater/röstläkare/logoped. 😳 Tungt. Redigerat 14 april 2010 av debatt
Jon Rinneby Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Jag skulle nog avvaktat ett tag till. Använd rösten som vanligt, utan att sjunga/anstränga den. Så ska du se att den säkert kommer tillbaka fortare än du anar 🙂 Lider verkligen med dig... Rösten är ju det finaste man har (om man har tur) /Jon Redigerat 14 april 2010 av Yllet
debatt Postat 14 april 2010 Trådstartare Postat 14 april 2010 (redigerat) Använd rösten som vanligt, utan att sjunga/anstränga den. /Jon Vilken röst? F.n. är jag stum och/eller extremt hes. 🙂 Läste att varm vätska ökar blodgenomströmningen i slemhinnorna. Är det bra vid inflammation? Vid all annan inflammation ska det ju kylas ned... eller? Redigerat 14 april 2010 av debatt
slejnard Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Gå tillbaka till vårdcentralen och be att få göra ett allergitest (pricktest) så att de kan se om/vad du är allergisk mot, tex pollen. Gör även ett spirometritest där man kollar lungorna. Det borde inte bli några problem för dig att få ut nån fin medicin direkt utan att vänta. En j-a årstid detta för allergiker: http://www.astmaoallergiforbundet.se/
debatt Postat 14 april 2010 Trådstartare Postat 14 april 2010 (redigerat) Gå tillbaka till vårdcentralen och be att få göra ett allergitest (pricktest) så att de kan se om/vad du är allergisk mot, tex pollen. Gör även ett spirometritest där man kollar lungorna. Det borde inte bli några problem för dig att få ut nån fin medicin direkt utan att vänta. En j-a årstid detta för allergiker: http://www.astmaoallergiforbundet.se/ Mmm... grejen är att jag har någon slags astma eller hypersensoriska luftrör. Tyvärr är jag dessutom resistent mot medicin, d.v.s. verkar inte på mig i regel plus det faktum att jag inte tål medicin generellt (obefintlig medicinmetabolism). Så tyvärr kan jag inte medicinera mot det. Extremt allergisk mot inhalationskortison! Svullnar upp invärtes av det. Då sa man att det var kontraindicerande - dvs att jag inte hade astma. Å andra sidan reagerar jag så mot ALL medicin efter bara några dagar, inkl penicillin numera också tydligen. Men för att återgå till problemet med den nya arbetslokalen som jag varit i vid två tillfällen bara. Bägge gångerna blev jag alltså sjuk. Jag har alltså varit helt bra i tre dagar innan jag idag återvände till den nya arbetslokalen och blev sjuk direkt igen. 80 pers jobbar där och de ska kolla om där finns någon slags bakterie eventuellt. Själv tror jag på allergisk reaktion mot något mattlim eller färg eller liknande. Nytt och fräscht, "alltför nytt"... Gjorde en allergitest en gång och jag var mycket allergisk mot timotej enbart!! Hon sa att det var ett högt gräs. Dessutom har jag svårt att tåla mattor och annat gjort av sisal, halm, kokos m.m. Loratadin Retard har jag faktiskt provat och det hade faktiskt lite bromsande torkande effekt. Redigerat 14 april 2010 av debatt
slejnard Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Okej! Låter inte roligt. Det har kommit en del nyare astmamediciner så testa iaf. Japp dagens färger har flera veckors avklingningstid så det kan vara en bov om man är känslig mot lukter. Drick mkt vatten så att slemmet tunnas ut. Kanske rent av att du kan testa att blåsa med en slang i en flarra fylld med vatten. Vet inte vad det kallas.
debatt Postat 14 april 2010 Trådstartare Postat 14 april 2010 (redigerat) Okej! Låter inte roligt. Det har kommit en del nyare astmamediciner så testa iaf.Japp dagens färger har flera veckors avklingningstid så det kan vara en bov om man är känslig mot lukter. Drick mkt vatten så att slemmet tunnas ut. Kanske rent av att du kan testa att blåsa med en slang i en flarra fylld med vatten. Vet inte vad det kallas. Ja tack Slej, för tipset med flaskan. Faktum är... att brorsan berättade om ett band som skulle uppträda hos dem och sjunga och nån timme innan började alla i sånggruppen/kören med att blåsa i en flaska med vatten. Också ett sätt att sjunga upp... Undrar bara om stämbanden vilar då? Kanske mindre påfrestande jämfört med att harkla sig iaf. Jag har även ett vinklat plaströr med en fjäder som motstånd, som man kan använda för att rena och stärka luftvägarna sägs det, används efter lunginflammationer, vilket jag haft ett antal. Jag lärde mig en sak ikväll, läste att medicinskt sett så jobbar stämbanden mycket när man lyfter tungt, så det ska man undvika vid heshet. Hade jag ingen aning om! Redigerat 14 april 2010 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.