Jump to content
Annons

Kritik ang. ljudkvalité


Nexustwins

Recommended Posts

Hej!

Jag postar främst detta inlägg då jag behöver kritik på mina ljudinställningar på min webbradio (kanske bekant för några att jag sysslar med sådant numera). Man kan säga att jag kör en live-setup för mastering på ljudet, som jag har ställt in för hand.

Jag undrar alltså om det låter som det bör göra, detta är då relativt till andra större radiostationer.

Observera att ljudet på webbspelaren inte går att höja eller sänka därav ligger inte detta mot nollan över huvudtaget (varför det egentligen ska göra det i radio, är ju en tolkningsfråga), lyssna med Windows Media Player eller Winamp/iTunes/VLC för att få maximal volym.

Eftersom det även är planerat att radion skall lanseras på FM-Bandet är det viktigt att det låter bra, även där.

Är det något speciellt jag bör tänka på vid produktion för FM-bandet?

Länk: http://powerfm.se

Tack på förhand

Sebastian Thulin

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad gäller FM-radio, har jag fått för mig att de komprimerar ljudet hårt (för att det ska låta bra även i bilen och/eller i andra miljöer som har mycket buller runt omkring).

När man pratar i radion, brukar man ställa in programmet eller mixerbordet så att volymen på musiken dämpas när man talar för att sedan automatiskt återställas när man har pratat klart.

Man kan köpa en fm-sändare och koppla till datorn och sända själv. Den har iofs ganska klen effekt och räcker ungefär 10 meter (men den är lagligt iaf), men det räcker för att provlyssna och kostar under 200 kr. Kanske inte lika bra som proffsgrejer men dyrt är det iaf inte.

Redigerat av Troppus
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det skulle vara skoj om man fick lyssna finns ju ingen länk. Ang att sända ljud så har dom väl nån ganska dyr kompressor + säkerligen även annan ganska dyr hårdvara. Sen är det väl en fråga om bandbredd kan jag tro. Själv sänder jag web tv med max för video på 800 Kbps med som jag tycker bra stereoljud på 224 Kbps och en framrate på max 30 fps. Detta ger ett ljud i lyssnar/tittar änden som i princip är identiskt med det jag har själv i mina AKG K 240 men går ändå inte att jämföra med "riktigt" TV eller Radio ljud. Inte ens om man sänder en "riktig" proffs producerad CD och detta förmodligen för att det saknas dom rätta grejorna. Jag tror inte att det går att "vrida till det" i som i mitt fall Logic eller nåt annat program utan man åker nog helt enkelt på att öppna plånboken eller rikta sig till en publik som lyssnar/tittar med sina datorer och då förhoppningsvis har vettiga hörlurar.

Det lättaste sättet att kolla är att koppla upp din dator med din tv som skärm och lyssning och helt enkelt jämföra ditt ljud med vanlig tv sänd musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många engagerar sig, uppskattar detta!

Det finns nu en länk att tillgå; http://PowerFM.se, där kan ni lyssna.

Ang. hör komprimering på ljudet i Fm-Radio skall jag testa att sända ut detta via en liten FM-sändare under helgen.

Kompressorn/limitern skapar en duckande effekt på ljudet då rösten trycker undan musiken då denna är "mixad" lägre.

Oftast använder FM-Radiostationer från Orban (http://www.orban.com/), dessa produkter används en del inom TV-Branchen och finns en hel del på Ebay om du skulle vara intresserad av det (speciellt TV-processorer brukar vara tillgängliga för en billig peng). Nya kostar dessa otroligt mycket pengar.

Över lag tycker jag själv at ljudet på PowerFM överträffar många andra webbradiostationer, men när det gäller Fm-stationerna är vi inte riktigt där!

Tack för visat intresse!

Sebastian Thulin

Link to comment
Dela på andra sajter

hörde ju inte så mycket av dom jävla duck-artefakter som vissa reklamstationer dras med så det tackar man ju för

det lilla jag upplevde kan ju kommit ur låten i sig självt

men däremot hördes ett tydligt rum bakom studiosnacket

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ok tack ska kolla.

Varför kör du inte web tv, jag menar om det ändå handlar om att sända program live med programledare i studion. Det är ju lite roligare om man kan se den som pratar också, ger liksom en extra dimension till det hela.

När jag jämför ljudet på din web radioutsändning med min web tv så hör jag ingen skillnad (kvalitets mässigt då alltså) och jag tror att om du skulle köra ut ljudet genom en vanlig tv eller radio så blir det ungefär som för mig dvs en ganska stor skillnad mot en riktig radio eller tv sändning.

Jag lirar min daw (Logic) rakt ut på nätet vilket ger en mängd möjligheter om man skulle vilja göra riktiga program. I det här läget bryr jag mig inte om att göra riktiga program jag bara leker lite och undersöker hur man får bäst ljud och bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för responsen, programledarna på PowerFM sänder från sina egna lyor därav att det kan förekomma en del rumsklang och en del brus hos vissa. Men vi försöker hålla en ganska jämn standard.

Duck-artefakter, menar du att det inte duckar mycket då eller? Detta kan bero på kompressorns inställning, men som du säger låter det bra ändå. Dock dras jag med att rösten inte alls hös så tydligt som jag hade velat.

Tack för responsen!

MVH

Sebastian Thulin

Link to comment
Dela på andra sajter

Duck-artefakter, menar du att det inte duckar mycket då eller?

tyckte inte det den lilla stund jag lyssnade (två låtar)

testa att sänka musikens kanaler lite om du vill få fram rösten mer

vad har du för skillnad mellan röst å musik idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

tyckte inte det den lilla stund jag lyssnade (två låtar)

testa att sänka musikens kanaler lite om du vill få fram rösten mer

vad har du för skillnad mellan röst å musik idag?

Inte så värst många decibel, dock är den tekniska lösningen inte så långt utvecklad att jag kan styra detta hur som helst på samtliga datorer. Tyvärr.

Bara för PC det där kortet.

Menar du Optimod?

http://www.orban.com/products/television/standard/8382/

Kan sättas i rack och är helt oberoende av vad du kör för operativsystem 😛.

Mvh

Sebastian Thulin

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det där kortet såg jag aldrig faktiskt missade det men då läste jag ju mest om sånt som handlade om att sända ljud över internet. Dessutom så verkar det som att det ändå är PC only då man pratar om win xp och 2000 i alla fall för styrning. Jag kör ju både ljud och bild genom Adobes Flash Media Live Encoder där det ändå blir 44000 och Mp3. Musiken gör jag i Logic på en dator och slangar sen över det till ett Delta 44 kort i sänddatorn så det ska nog vara ett internt som jag ersätter Deltat med för att det ska vara nån vits med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...