Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en gammal Groovebox 303 som jag gjort en massa musik på och har nu skaffat reason 2.5. Jag har två frågor:

1. Kan jag "tanka ner" min musik från 303 till Reason via MIDI på nåt vis? I så fall hur? Har provat men inte lyckats.

2. Kan jag använda Grooveboxen som MIDI-synth till Reason? I så fall hur?

Annons
Postat
2. Kan jag använda Grooveboxen som MIDI-synth till Reason? I så fall hur?

Midi ut är en av de där funktionerna som många vill ha men som antagligen inte kommer att introduceras i Reason.

Postat

är det en Roland TB-303 du sitter med eller är det någon annan variant? Skulle tro att du får spela in det som wav o tx wavelab.

Postat

"Groovebox 303" torde väl snarast va en Roland MC303, alltså en sample-baserad liten mojäng med trummor och diverse synthljud... TB303:an kan väl på sin höjd kallas för en bassynth.

Nu kan jag ju inte Reason så bra, men borde man inte åtminstone kunna importera MIDIt... Själva ljuden går ju inte att utnyttja annat än om du samplar dom ett och ett och kör in i NN-samplern, eftersom Reason som sagt inte har nån MIDI-out.

Postat
men borde man inte åtminstone kunna importera MIDIt...

Jodå, det går aldeles utmärkt att midistyra programmet eller att importera en midifil.

Postat (redigerat)
men borde man inte åtminstone kunna importera MIDIt...

Jodå, det går aldeles utmärkt att midistyra programmet eller att importera en midifil.

Om din Roland kan skicka midiinformation så borde du ju kunna spela in den spår för spår i något program.

Om du vill ha orginalljuden från maskinen måste du, som tidigare sagts, spela in hela snutten på datorn för att sedan importera in den i någon av maskinerna som kan hantera wav. Ett annat alternativ är ju annars att skaffa en ReWirekompatibel sequenser och köra den paralellt med Reason. En som kan skicka midi ut då alltså.

Lycka till.

Edit: Crap.

Redigerat av Pluffo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.