Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Heey!

Jag tänkte fixa en hemma studio, o jag undrar om kan fixa en helt ok studio med 30-40,000 kr 🥰 Ge gärna lite tips, o säg gärna vad för grejer som kommer att behövas för att fixa en hemma studio o skriv gärna priset 😄

Uppskattar all hjälp jag får!!

tack 😆

Redigerat av Ruthless
Annons
Postat

30-40 lakan kommer du ju ruggigt långt med. Jag skulle satsa på ett externt ljudkort med micingång/-ar med phantom power (jag gillar mitt Tascam US-122L som kostade 1.500 men du har säkert råd med snäppet hetare prylar, med fler kanaler kanske.) och sen ett kompetent inspelningsprogram. Kan rekommendera Reaper som är jäkligt bra och kostar mindre än en femhundring för personligt bruk. Sen kostar du på dig några bra mickar på det och lägger resten på plugins och effekter. Med Reaper får du med det mesta som behövs, men man vill ju kunna välja lite... Och nåt schysst program för trummor är ju alltid trevligt, som EZ Drummer (en tusenlapp ungefär) och lite VST-instrument... pianon och lite sånt.

Postat (redigerat)
Varför externt?

Ja... bra fråga, haha! Men jag gillar externa kort för att de brukar ha micingångar med fantommatning så att man inte behöver ha nån mixer eller preamp. Har inte sett det på interna kort, men det kanske finns. (Man är ju alltid expert på sitt eget lilla område och de grejer man själv använder, och därför är det ju förstås bra att lyssna på fler åsikter.)

Redigerat av lundberg
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett mer generellt råd kommer här:

På följande saker skulle jag lägga ned tid och pengar på att hittta rätt:

Mick/Mickar, en stormembransmick, kanske en dynamisk a la SM57 eller MD412 om jag skulle spela in elgura. Allt beroende på behov.

Högtalare, och att se till att jag kan placera dessa i vettig lyssningsposition.

Följande prylar behöver du men dom påverkar inte ljudet (midiklaviatur påverkar inte ljudet alls) lika mycket därför kan du välja funktion framför "ljudkvalité".

Ljudkort, eftersom dom flesta ljudkort idag låter bra så skulle jag inrikta mig på funktion. Vad behöver du?

Inspelningsprogram, smaksak.

Midiklaviatur, smaksak.

Alla komponenter är naturligtvis viktiga, men man måste ju prioritera på nåt sätt.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.