Linus Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Har någon testat att fasvända ena filen och mixa ihop dom?Ja. Därav trådens namn Nulltest - vi testar om de nollar ut varandra men resultatet blir alltså såhär: Your browser does not support the HTML5 audio tag
Demonproducenten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Harmonierna har jag lånat av Bowie 😠 Mickad genom en 421:a lät gött
Dr. D Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Ja. Därav trådens namn Nulltest - vi testar om de nollar ut varandra men resultatet blir alltså såhär: Your browser does not support the HTML5 audio tag Ah, my bad... Intressant dock fortfarande att reda ut om skillnaden kan ha uppstått i någon annan del av kedjan än just CD-läsningen och S/PDIF överföringen.
Linus Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Ah, my bad... Intressant dock fortfarande att reda ut om skillnaden kan ha uppstått i någon annan del av kedjan än just CD-läsningen och S/PDIF överföringen. Absolut!
Demonproducenten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 nu väntar vi på ett nulltest där den ena version är i våg å den andra där en femtioöring ligger under ena sidan på spelaren
joachime Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Har nu laddat hem spåren, nulltestat och lyssnat på resultatet. Som Linus säger är jitter en delförklaring. Men det finns några frågetecken. Är Nulltest_Master detsamma som den mixdown du gjorde från Nuendo? Bitreducerade du redan i Nuendo? I så fall, applicerade du något dither? Är det möjligt att CD-architect ändrade något på filen, till exempel applicerade dither? Hur kommer det sig att du behövde normalisera Nulltest_CD_track, var kommer signalbortfallet från? Vilken upplösning spelades signalen från CD-spelaren in i? Återigen, applicerades någon dither vid denna mixdown?
Ken Kängström Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Kan det vara den tillagda informationen från felkorrigeringskretsarna som kliver igenom?
Demonproducenten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Kan det vara den tillagda informationen från felkorrigeringskretsarna som kliver igenom? stod inte spelaren i våg??
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Har nu laddat hem spåren, nulltestat och lyssnat på resultatet. Som Linus säger är jitter en delförklaring. Men det finns några frågetecken. Är Nulltest_Master detsamma som den mixdown du gjorde från Nuendo? Ja! Bitreducerade du redan i Nuendo? I så fall, applicerade du något dither? Jag applicerade dither i DM1000-bordet och mastrade spåret i 16bitar i realtid. Därefter normaliserades spåret innan det exporterades som mixdown. Är det möjligt att CD-architect ändrade något på filen, till exempel applicerade dither? Nej det hoppas jag inte! Jag var även noga med att CD-Architect inte heller normaliserade nivån. Vilken upplösning spelades signalen från CD-spelaren in i?Återigen, applicerades någon dither vid denna mixdown? CD-spelaren spelades in i 16 bitar utan dither. Det enda jag gjorde efteråt innan mixdown var att normalisera för att säkerställa att båda filerna har samma nivå.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Eftersom några ifrågasatte varför jag normaliserade spåret jag spelade in från CD så beslöt jag mig för att bränna om mastern på nytt (för säkerhetsskull) och spela in ett nytt spår i 16 bitar med alla reglar ställd på 0 och inte göra nåt mer med filen. Jag exporterade inte den nya filen som mixdown utan plockade den bara ur audiomappen. Nu får jag total utsläckning mot mastern. 😠 Den nya CD-filen hämtar ni här. Your browser does not support the HTML5 audio tag
joachime Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Tack för svar! Jag applicerade dither i DM1000-bordet och mastrade spåret i 16bitar i realtid. Därefter normaliserades spåret innan det exporterades som mixdown. Nivån på dither är relaterat till bitdjup. Normaliserar man efter applicering blir dithernivån inte optimal. Sedan introducerar man kvantiseringsdistortion genom att normalisera i målupplösningen (16 bitar för CD Audio). Inget av detta påverkar dock ditt test. CD-spelaren spelades in i 16 bitar utan dither. Det enda jag gjorde efteråt innan mixdown var att normalisera för att säkerställa att båda filerna har samma nivå. Undrar varför du fick signalbortfall. Om överföringen från CD-spelaren hade varit 1:1 skulle du inte behövt normalisera i efterhand. Då utgår jag iofs från att uppspelningen av CDn är i princip identisk med den mixdown du stoppade in i CD Architect. När du sedan normailserar den inspelade 16-bitarsfilen introducerar du återigen kvantiseringsfel. Och dessa fel har en inverkan på nulltestet.
joachime Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 He! Jag missade ditt svar medan jag skrev. Eftersom några ifrågasatte varför jag normaliserade spåret jag spelade in från CD så beslöt jag mig för att bränna om mastern på nytt (för säkerhetsskull) och spela in ett nytt spår i 16 bitar med alla reglar ställd på 0 och inte göra nåt mer med filen. Jag exporterade inte den nya filen som mixdown utan plockade den bara ur audiomappen. Nu får jag total utsläckning mot mastern. 😠 Intressant! Hur mycket justerades den förra filen när du normaliserade? Har svårt att tänka mig att det kvantiseringsfelet är hela förklaringen. Jag har själv laborerat en del med bränning av CD audio. Det är intressant att se hur mycket valet av media påverkar bränningens kvalitet. Även bränningshastighet, modell av cd-brännare och självklart chansen att få ett dåligt exemplar av CD-r.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 He! Jag missade ditt svar medan jag skrev. Intressant! Hur mycket justerades den förra filen när du normaliserade? Har svårt att tänka mig att det kvantiseringsfelet är hela förklaringen. Det var ingen märkbar nivåskillnad efter att den normaliserats så jag tror att det precis som du säger beror av kvantiseringsfel... eller kanske rättare sagt kvantiseringsskillnader mellan de båda spåren.
ONSatan Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Eftersom några ifrågasatte varför jag normaliserade spåret jag spelade in från CD så beslöt jag mig för att bränna om mastern på nytt (för säkerhetsskull) och spela in ett nytt spår i 16 bitar med alla reglar ställd på 0 och inte göra nåt mer med filen. Jag exporterade inte den nya filen som mixdown utan plockade den bara ur audiomappen. Nu får jag total utsläckning mot mastern. 🙂 Den nya CD-filen hämtar ni här. Your browser does not support the HTML5 audio tag Men, det är ju inte möjligt. Då skulle ju det betyda att den som betalar 100+ papp för en CD-spelare + dyra kablar skulle vara lurad ... 😠
James Blansing Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men, det är ju inte möjligt. Då skulle ju det betyda att den som betalar 100+ papp för en CD-spelare + dyra kablar skulle vara lurad Tror du har missförstått en hel del.
James Blansing Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Som? Det här var ju inget jämförande test av olika produkter. Sen kanske man bör vara medveten om att egenbrända CDR och masstillverkade Audio CD skiljer sig åt på ganska många punkter.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Det här var ju inget jämförande test av olika produkter. Sen kanske man bör vara medveten om att egenbrända CDR och masstillverkade Audio CD skiljer sig åt på ganska många punkter. Då borde det inte vara möjligt att åstadkomma total utsläckning mellan en hembränd CDR och originalmastern.
Linus Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Gör en noggrann rip av en masstillverkad Audio CD, bränn en kopia på CD-R, spela in bägge två via SPDIF och lägg upp. 😳
James Blansing Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Då borde det inte vara möjligt att åstadkomma total utsläckning mellan en hembränd CDR och originalmastern. Jo för en hembränd CDR håller oftast högre teknisk kvalitet än en sprutad/pressad Audio CD. Apropå total utsläckning lyssnade du igenom hela på hög volym? Redigerat 14 april 2010 av James Blansing
Linus Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Något speciellt CD-presseri som gör sämre skivor? Jag gjorde precis ett nulltest mellan en av mina mast(e)ringar (master på CD-R) och den kommersiella utgåvan som trycktes hos DCM. Det släckte ut fint.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Något speciellt CD-presseri som gör sämre skivor?Jag gjorde precis ett nulltest mellan en av mina mast(e)ringar (master på CD-R) och den kommersiella utgåvan som trycktes hos DCM. Det släckte ut fint. Det betyder att vi kanske äntligen nått slutet på ogrundat svammel om att CD-svarvar för flera tusen får CD-spelaren att läsa skivan korrekt. 🙂
James Blansing Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Något speciellt CD-presseri som gör sämre skivor?Jag gjorde precis ett nulltest mellan en av mina mast(e)ringar (master på CD-R) och den kommersiella utgåvan som trycktes hos DCM. Det släckte ut fint. Hur importerade du Audio CD:n?
James Blansing Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Det betyder att vi kanske äntligen nått slutet på ogrundat svammel om att CD-svarvar för flera tusen får CD-spelaren att läsa skivan korrekt. 🙂 Du svarade inte på frågan lyssnade du igenom den utsläckta filen rakt igenom på hög volym?
Claes Holmerup Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Det betyder att vi kanske äntligen nått slutet på ogrundat svammel om att CD-svarvar för flera tusen får CD-spelaren att läsa skivan korrekt. 🥰 Tror du verkligen det...? 🙂
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Hur importerade du Audio CD:n? Oavsett vad han svarar på det så kommer du att komma med en undanflykt.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Tror du verkligen det...? 🙂 Undra vad James tror! 🥰
Claes Holmerup Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Du svarade inte på frågan lyssnade du igenom den utsläckta filen rakt igenom på hög volym? Hög volym har inte ett dugg med det att göra. Blir det total utsläckning med den ena fasvänd, så lär det bli så oavsett volym. 🙂
James Blansing Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Hög volym har inte ett dugg med det att göra. Blir det total utsläckning med den ena fasvänd, så lär det bli så oavsett volym. 🙂 Frågan är om det blev en total utsläckning?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.