Anders F Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Hejsan Precis som trådens rubrik lyder så tänkte jag att man i denna tråd kan få säga vilka stärkare man brukar blanda vid inspelningen och kanske lägga ut ljudprov. Jag testade exempelvis att blanda min Laney TF400 med min Mesa Dual rectifier ikväll. Tycker det blev bättre än att bara köra på den ena. Allt uppmickat med 57:a, men jag kopplade även laney:n till min mesa låda. Såhär blev det efter lite snabbpillade på några minuter bara för att det skulle bli lyssningsbart. http://tinyurl.com/y6xbuvx Kanal 3 och 2 på mesan ihop Your browser does not support the HTML5 audio tag Som sagt, vilka blandar du? MVH Anders Redigerat 17 april 2010 av Gizmozis
crillemannen Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag tycker 5150 med Triple X låter kanon. 5150 har mer mellan register, medans Triple X är lite mer kompakt karaktär och är lite mjukare i ton. Engl Savage och 5150 är också ett bra par. På min hemsida är Scene for Jedi klippet 5150 + triple XXX. Saddle the horse är Triple x + JSX
Carle Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 När man har en vox ac-30 vill man inte blanda in något annat. Men någon gång i framtiden skall jag väl skaffa en Roland Jazz Chorus också.
Anders F Postat 13 april 2010 Trådstartare Postat 13 april 2010 (redigerat) Jag tycker 5150 med Triple X låter kanon. 5150 har mer mellan register, medans Triple X är lite mer kompakt karaktär och är lite mjukare i ton.Engl Savage och 5150 är också ett bra par. På min hemsida är Scene for Jedi klippet 5150 + triple XXX. Saddle the horse är Triple x + JSX Ah, bra tips! Det jag tycker laneyn tillför mesan är lite "bröliga" lägre mellanregister som passar bra i lite mer rock. Mesan är dock den dominanta stärkaren, men ensam blir det ine samma bröl som tillsammans emd laneyn 😄 Detta med om man har fler stärkare är nog lite genre beroende också, men än dag kanske du även blandar din Vox och upptäcker nya ljudlandsak *ler* MVH Anders Redigerat 13 april 2010 av Gizmozis
Demonproducenten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Som sagt, vilka blandar du? gärna vilka som helst å med olika sound å olika mycket dist har också en förkärlek att dra ihop dom på samma spår - vilket förstås minskar möjligheterna att justera efteråt (och just därför)
aROCKER Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Hejsan Precis som trådens rubrik lyder så tänkte jag att man i denna tråd kan få säga vilka stärkare man brukar blanda vid inspelningen och kanske lägga ut ljudprov. Jag testade exempelvis att blanda min Laney TF400 med min Mesa Dual rectifier ikväll. Tycker det blev bättre än att bara köra på den ena. Allt uppmickat med 57:a, men jag kopplade även laney:n till min mesa låda. Såhär blev det efter lite snabbpillade på några minuter bara för att det skulle bli lyssningsbart. http://tinyurl.com/y6xbuvx Som sagt, vilka blandar du? MVH Anders Ska se vad som händer framöver...är sugen på att göra nåt sånt, just nu så brukar jag gilla att rakmicka SM57 mot konan och sedan en 20cm bort lite snedställt mot utsidan av konan en Sennheiser 421. Lite vassare från SM57 och mera mull från 421:an
KungsbackaUlf Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Det finns ju ingen förstärkare som är "rätt" och "Bäst". Dock är jag, personligen, väldigt svag för en gammal Twin Reverb eller en AC 30. Och när jag mickar så är en bastrumsmik helt överlägsen det mesta och favoriten är en Bayer TG380. Stort membran, tål mycket ljudtryck. Det som är viktigt är att man får bra tryck på stärken när man spelar in. Ett litet rum är att föredra. Alternativt att man har lyckan som jag hade, att kunna bygga studio i en gammal brandstation. Och då använde vi tornet för framför allt gitarrpålägg och hissa t.ex. två XY-tejpade SM57 eller varför inte SM85 för att ta upp ambiensen. Men då skall dessa ligga på egna kanaler och bara vara för just det. Ambiens. Men man skall dra på så att hela rummet står och hoppar. Den som spelar behöver ju inte stå mitt i vinddraget. Musikanten kan ju vara i ett rum bredvid. Med lurar på lagom volym på skallen. Spar hälsan... Men det är från det vibrerande rummet som draget uppstår. Alternativet är att göra som i mitt första hemstudioprojekt, att bygga "lådor" där man kan ställa i stärken. Lådorna som vi byggde var helt utan räta vinklar. Inte två lika vinklar i hela lådan. Lådan var dessutom väl isolerad. Så ett minimalt ljudläck. I lådan satte vi två SM 57. Fungerade snuskigt bra! Och ingen av grannarna i huset blev störda.
Anders F Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 (redigerat) Precis som ni säger så finns det inget rätt eller fel, men tanken va att man kunde ge tips på stärkare man provat med gott resultat. Igår kväll fick jag hem min riktiga gitarr som varit på service. mumma säger jag bara! Riktigt härlig att spela på nu. Michelle gör väldigt bra jobb. När jag ändå va där så spelar man ju lite på hans gitarrer. Han gillar äldre saker så ett antal hagström, rickenbacker, gibon, fender osv finns alltid tillgängligt att testa 😉 Provade lite akustiska, då tog han fram en gitarr som han inte vågade ha hängandes på väggen. Anledningen till detta va inte priset utan att när folk fick prova den så blev de fast och han ville inte att den skulle hamna hos vem som helst. Men jag fick prova den iaf, det va en Gibson från 69. Och visst hade han rätt, fy f-n vilket underbart ljud och vilken känsla att spela på den. Habegöret kom som en blixt i själen! Hur som helst så bjudet jag nu på ett klipp med bara mesan och den fixade gitarren, men det är däremot både kanal 3 och 2 blandat istället. kanal 3 för lite mer dist och tvåan för tydlighet. Riffet är snott och trummorna låter skit, men det är roligare att spela till ett komp än klick. För alla er lite nördar så kommer liten beskrivning av prylarna vid inspelningen. Mick: Shure sm57 Pre amp: AMS Neve 1073 dpa, trim på minimum Digi96 Interface Mesa boogie dual rectifier top, 50w inställd på kanal 3 och 100w på kanal 2 Mesa boogie dual recitifier 2*12 låda kanal 3 i vintage mode och kanal 2 i vintage mode. Your browser does not support the HTML5 audio tag Gjorde en liten uppdatering där jag sänkte 5khz ca 2db på kanal 2-gitarren. Då den va på 100w så blev inte den diskanten lika snygg som kanal 3 som jag kunde pressa rören lite mer på 😉 MVH Anders Redigerat 17 april 2010 av Gizmozis
Anders F Postat 17 april 2010 Trådstartare Postat 17 april 2010 Jag tar självklart även emot åsikter om vad jag kunde gjort bättre med gitarrljudet om man har något tips man vill ge 🙂 MVH Anders
KungsbackaUlf Postat 18 april 2010 Postat 18 april 2010 Ska se vad som händer framöver...är sugen på att göra nåt sånt, just nu så brukar jag gilla att rakmicka SM57 mot konan och sedan en 20cm bort lite snedställt mot utsidan av konan en Sennheiser 421. Lite vassare från SM57 och mera mull från 421:an Jag för min del tycker att även om en 421 är en fantastisk mikrofon, så är den lite för snäll. Tyskt tillrättalagd. Men annars en hederlig gammal SM 58 är inte fel den heller. Vad jag personligen inte e så glad i, är för mycket modern elektronik. Där man skapar ett ljud på "jonstgjord väg". Det blir i mångt och mycket för cleant. Vill att det skall poffa och tjoffa lite. Ta bar en sådan sak som en kul variant på kompressorlimiter. Ett fotomotstånd och en glödlampa. Där kan man inte räkna ur hur komprisionen skall bli exakt. Utan det blir lite "på kul". Är det nån som är av avvikande uppfattning så är jag öppen för all input! 😄
Valle Postat 18 april 2010 Postat 18 april 2010 Men någon gång i framtiden skall jag väl skaffa en Roland Jazz Chorus också. Aaahhh... Har själv en gång i tiden ägt både en 160:a och en 120:a. Skitbra grundljud, men fula som fan. (Det verkar som om 120:an tillverkas än idag.)
Jaker Postat 22 april 2010 Postat 22 april 2010 Hmm mycket intressant här, Har aldrig blandat olika stärkare ska testa med min musicman och en vox ac15 omgående (eller är det en metal grej?). Baskagge mick grejjen låter ju egentligen vettig nu när jag läser det. Själv tycker jag att jag brukar få till ljudet som jag vill ha det. Men jag har svårt att få fram kuken i de i mixen sen... Är de nån som har några pointers på de jag spelar in nån form av soul/rock/punk för tillfället. När jag trixxar med mina egna låtar brukar jag köra telecaster, gibson LP, Gibson es125 i en vox ac15 alt en fender bassman topp med 2x12" låda båda har ju öppna baksidor. Har en music man sixtyfive 2x12" på ingång som jag är ivrig att testa Då har jag kört en AT 4033 och en sm57 klossade ihop ca 6,3 cm ifrån fronttyget där jag finner det lämpligt ofta hamnar sm57 nästan rakt in och ATn ngn cm offset Och sen dunkar jag en mxl 990 bakom in i öppningen på lådan (Och ja den är fasvänd) Nämnas bör kanske även att jag brukar köra ATn genom en joemeek threeq och dom andra 2 i min gamla 001as preampar. Då får jag ett ganska naturligt ljud ur At 4033, ett diskantigt ljud ur sm57:an och massor av botten ur mxl micken. Sen brukar jag ställa in nivåerna för att få fram något gutt. Sen dubbar jag. Kör dom 3 dubbkanalalerna till en buss Där jah skär EQn (brukar sällan behöva eqas då jag i princip har spelat in LO,MID och HI) sen brukar den bouncas i det läget och bara bli ett dubb spår.
KungsbackaUlf Postat 22 april 2010 Postat 22 april 2010 Hmm mycket intressant här, Har aldrig blandat olika stärkare ska testa med min musicman och en vox ac15 omgående (eller är det en metal grej?). Baskagge mick grejjen låter ju egentligen vettig nu när jag läser det. Själv tycker jag att jag brukar få till ljudet som jag vill ha det. Men jag har svårt att få fram kuken i de i mixen sen... Är de nån som har några pointers på de jag spelar in nån form av soul/rock/punk för tillfället. När jag trixxar med mina egna låtar brukar jag köra telecaster, gibson LP, Gibson es125 i en vox ac15 alt en fender bassman topp med 2x12" låda båda har ju öppna baksidor. Har en music man sixtyfive 2x12" på ingång som jag är ivrig att testa Då har jag kört en AT 4033 och en sm57 klossade ihop ca 6,3 cm ifrån fronttyget där jag finner det lämpligt ofta hamnar sm57 nästan rakt in och ATn ngn cm offset Och sen dunkar jag en mxl 990 bakom in i öppningen på lådan (Och ja den är fasvänd) Nämnas bör kanske även att jag brukar köra ATn genom en joemeek threeq och dom andra 2 i min gamla 001as preampar. Då får jag ett ganska naturligt ljud ur At 4033, ett diskantigt ljud ur sm57:an och massor av botten ur mxl micken. Sen brukar jag ställa in nivåerna för att få fram något gutt. Sen dubbar jag. Kör dom 3 dubbkanalalerna till en buss Där jah skär EQn (brukar sällan behöva eqas då jag i princip har spelat in LO,MID och HI) sen brukar den bouncas i det läget och bara bli ett dubb spår. Förstår användandet av alla mikrofonerna MEN glöm inte att du tappar snärt i ljudet för varje mick du addar... En mick som gör hela jobbet eller 2 om Du skall XY-micka
aROCKER Postat 22 april 2010 Postat 22 april 2010 Förstår användandet av alla mikrofonerna MEN glöm inte att du tappar snärt i ljudet för varje mick du addar... En mick som gör hela jobbet eller 2 om Du skall XY-micka Paralellkomprimera kan funka rätt bra också! Eller som vi gjorde nu sist: En SM57:a mot konan...sedan en AKG Perception (ambience) som plockade upp anslag och strängar, vart riktigt coolt
Jaker Postat 23 april 2010 Postat 23 april 2010 paralellkomprimera? I övrigt börjar jag tvivla på sm57ans storhet på gitarrer. På trummor är de ju ovärderligt på pukor och virvel. Men jag har aldrig hittat EN mick som fpår ett bra gitarrljud. har spelat in lite gitarr med röde m3 och de har varit över förväntan. Men jag gillar blanding av flera mikrofoner. Känns som de fångar sättet örat hör de IRL bättre. Men vad har ni för pointers hur man fångar det i mixen då? Man vill ju ha en gitarr som har "sin" plats i mixen men som samtidigt kliver upp och är uppkäftig liksom..
crillemannen Postat 23 april 2010 Postat 23 april 2010 paralellkomprimera? I övrigt börjar jag tvivla på sm57ans storhet på gitarrer. På trummor är de ju ovärderligt på pukor och virvel. Men jag har aldrig hittat EN mick som fpår ett bra gitarrljud. har spelat in lite gitarr med röde m3 och de har varit över förväntan. Men jag gillar blanding av flera mikrofoner. Känns som de fångar sättet örat hör de IRL bättre. Men vad har ni för pointers hur man fångar det i mixen då? Man vill ju ha en gitarr som har "sin" plats i mixen men som samtidigt kliver upp och är uppkäftig liksom.. Då är det nog tyvärr du som gör fel. Sm57 är nog den mest använda mikrofonen på gitarr förstärkare. Annars kan du pröva Royer 121 , Neumann u47 FET (eller en klon).
KungsbackaUlf Postat 24 april 2010 Postat 24 april 2010 Nu är det ju oxå så att det inte finns två SM57 med exakt samma karaktär. Så blir det med dynamiska mickar. Men att använda kompressor eller nån form av gate/limiter. tar också bort en massa snärt i ljudet. Kan tänka mig att använda kompressorn i slutmixen. Men vid själva inspelningen? Nae. Så lite som möjligt mellan mick och inspelningsmedia. För är det pålagt redan när man spelar in, så går det ju inte att plocka bort det senare. Och vill man lägga på ytterliggare effekter kan det ju va så att den önskade effekten inte rockar med den redan pålagda. Detta tänket KAN ju ha med att man själv e uppvuxen på stenåldern, vad gäller inspelningsteknik.
Jaker Postat 24 april 2010 Postat 24 april 2010 Jag har 3 sm57or jag ska fan A/B testa dom å se vad som händer sen ska jag ägna flera timmar idag åt att flytta runt skärmar och förstärkare och se vad som egentligen händer.
Jait (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Ska se vad som händer framöver...är sugen på att göra nåt sånt, just nu så brukar jag gilla att rakmicka SM57 mot konan och sedan en 20cm bort lite snedställt mot utsidan av konan en Sennheiser 421. Lite vassare från SM57 och mera mull från 421:an Kort fråga här som jag behöver svar på; hur faskompenserar du 421an sen? tack på förhand 😮
Jait (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Precis som ni säger så finns det inget rätt eller fel, men tanken va att man kunde ge tips på stärkare man provat med gott resultat. Igår kväll fick jag hem min riktiga gitarr som varit på service. mumma säger jag bara! Riktigt härlig att spela på nu. Michelle gör väldigt bra jobb. När jag ändå va där så spelar man ju lite på hans gitarrer. Han gillar äldre saker så ett antal hagström, rickenbacker, gibon, fender osv finns alltid tillgängligt att testa 😮 Provade lite akustiska, då tog han fram en gitarr som han inte vågade ha hängandes på väggen. Anledningen till detta va inte priset utan att när folk fick prova den så blev de fast och han ville inte att den skulle hamna hos vem som helst. Men jag fick prova den iaf, det va en Gibson från 69. Och visst hade han rätt, fy f-n vilket underbart ljud och vilken känsla att spela på den. Habegöret kom som en blixt i själen! Hur som helst så bjudet jag nu på ett klipp med bara mesan och den fixade gitarren, men det är däremot både kanal 3 och 2 blandat istället. kanal 3 för lite mer dist och tvåan för tydlighet. Riffet är snott och trummorna låter skit, men det är roligare att spela till ett komp än klick. För alla er lite nördar så kommer liten beskrivning av prylarna vid inspelningen. Mick: Shure sm57 Pre amp: AMS Neve 1073 dpa, trim på minimum Digi96 Interface Mesa boogie dual rectifier top, 50w inställd på kanal 3 och 100w på kanal 2 Mesa boogie dual recitifier 2*12 låda kanal 3 i vintage mode och kanal 2 i vintage mode. Your browser does not support the HTML5 audio tag Gjorde en liten uppdatering där jag sänkte 5khz ca 2db på kanal 2-gitarren. Då den va på 100w så blev inte den diskanten lika snygg som kanal 3 som jag kunde pressa rören lite mer på 😆 MVH Anders stabilt! en riktig noobfråga här. använde du preampen för gitarren eller till mickningen? ställer mig lite frågande till varför man behöver extra preamp till en rörstack a la mesa (men sen är smaken som baken, tve-eggad)
Jait (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Jag tar självklart även emot åsikter om vad jag kunde gjort bättre med gitarrljudet om man har något tips man vill ge 😮 MVH Anders Svårt att säga om du kunde gjort nånting bättre iom att resten av mixen inte var i närheten av samma klass 😆
Jait (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Jag tar självklart även emot åsikter om vad jag kunde gjort bättre med gitarrljudet om man har något tips man vill ge 😆 MVH Anders "Jedi" låten på studiohemsidan hade jäkligt bra ljud. Bra botten i gitarrerna, solid ljudvägg. Eftersom jag själv har en 6505(/5150) så undrar jag vad exakt triple xxx'en gjorde i din ljudbild. mig veterligen är den inte lika populär att köpa som 5150n, är ljudkaraktärerna ändå rätt samma? vilka är skillnaderna? Annars hade du på ett ungefär tagit Nevermore plattans Enemies of reality's gitarrljudbild och gjort den fulländad tycker jag 😮 enda skillnaden var att dem bara använde 5150.
Anders F Postat 9 maj 2010 Trådstartare Postat 9 maj 2010 stabilt! en riktig noobfråga här. använde du preampen för gitarren eller till mickningen? ställer mig lite frågande till varför man behöver extra preamp till en rörstack a la mesa (men sen är smaken som baken, tve-eggad) Hejsan Sorry att jag varit lite "inaktiv" och missat detta. Men pre ampen använder jag till SM57:an. Så signal vägen är: gitarr-stärkare-sm57-Pre amp-interface Nu har jag inte haft tid att sitta mer med Mesan, men när tiden kommer så ska jag ta med den till en snygg lokal och kräma på riktigt ordentligt för att se hur ljudet blir när den kommer till sin fulla rätt. 🙂 MVH Anders
Anders F Postat 9 maj 2010 Trådstartare Postat 9 maj 2010 (redigerat) "Jedi" låten på studiohemsidan hade jäkligt bra ljud. Bra botten i gitarrerna, solid ljudvägg. Eftersom jag själv har en 6505(/5150) så undrar jagvad exakt triple xxx'en gjorde i din ljudbild. mig veterligen är den inte lika populär att köpa som 5150n, är ljudkaraktärerna ändå rätt samma? vilka är skillnaderna? Någon Triple X har jag inte. De jag har blandat är antingen olika kanaler från mesan, eller mesa och en laney TF400. Crillemannen tror jag dock har en triple X om det va det du tänkte på ,em råkade "quota" mig 🙂 MVH Anders Redigerat 9 maj 2010 av Gizmozis
Jait (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Någon Triple X har jag inte. De jag har blandat är antingen olika kanaler från mesan, eller mesa och en laney TF400. Crillemannen tror jag dock har en triple X om det va det du tänkte på ,em råkade "quota" mig 😄 MVH Anders ahh, det här blev ju bara fel, blir så när det är sent på natten. ursäkta! 😆
Jait (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 Hejsan Sorry att jag varit lite "inaktiv" och missat detta. Men pre ampen använder jag till SM57:an. Så signal vägen är: gitarr-stärkare-sm57-Pre amp-interface Nu har jag inte haft tid att sitta mer med Mesan, men när tiden kommer så ska jag ta med den till en snygg lokal och kräma på riktigt ordentligt för att se hur ljudet blir när den kommer till sin fulla rätt. 😄 MVH Anders Som jag misstänkte! Det tycker jag du ska göra 😆!
crillemannen Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 "Jedi" låten på studiohemsidan hade jäkligt bra ljud. Bra botten i gitarrerna, solid ljudvägg. Eftersom jag själv har en 6505(/5150) så undrar jagvad exakt triple xxx'en gjorde i din ljudbild. mig veterligen är den inte lika populär att köpa som 5150n, är ljudkaraktärerna ändå rätt samma? vilka är skillnaderna? Annars hade du på ett ungefär tagit Nevermore plattans Enemies of reality's gitarrljudbild och gjort den fulländad tycker jag 😆 enda skillnaden var att dem bara använde 5150. Tackar 😄 . 5150 har mer mids och har vassare diskant. Triple X:en upplever jag som tightare och "lenare" Så i Scene for Jedi mixen så ger den lite mer "kött" i ljudet, svårt att beskriva men 5150 hörs helt klart mest. Om du bara har en 5150 kan du testa quadtracka. Ena gången spelar du in med midsen på 4-5 och andra gången på kanske 2-3. Det handlar om att få ljud som kompletterar varandra. Mvh christian
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.