Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Jag har suttit på Reason 3.0 och kört tungt belastade projekt på min gamla skruttdator köpt för flera år sen. Har haft upp och över 120 kanalar där många av dom är grovt automatiserade och massvis med effekter som i sin tur också är automatiserade. Har inte varit några problem.

Nu fick jag nyligen min efterlängtade Frost Snömachine som, som ni vet, har windows 7. Har hört näst intill bara gott om operativsystemet och bara gott om burken.

MEN av någon anledning så blir det problem här. Processorn orkar inte med och låten hackar tills meddelandet om att datorn inte orkar med kommer upp och låten stannar. Juste, jag kör den genom Tc Electronics Konnekt 6 och även med riktigt hög latancy så går det inte.

Jag undrar varför. Om det kan vara att det är ett gammalt Reason och inte det funkar ihop med nya Windows 7. Eller om det är ljudkortet. Jag har ingen aning.

Nån som haft samma problem? Någon som möjligen vet vad det skulle kunna vara eller har något tips som jag skulle kunna prova?

Tackar!

Annons
Postat

Förlåt att jag lägger mig i, men fy vad jobbigt att seriekoppla mixern i Reason till 120 kanaler.

Postat

Nah, det är inte så farligt när man väl vant sig. Men jag är väldigt noga med att numrera och döpa alla spår så man ser vilken mixer och vilken kanal på mixern den går till. Annars hade det nog vart lite jobbigare. Lätt värt mödan om jag lyckas uppnå det jag vill.

drloop: så vitt jag vet så uppdaterade jag till senaste drivrutinerna så fort jag hade installerat ljudkortet. Men jag ska kolla med det där programmet du länkade till och se vad den säger.

Postat
Förlåt att jag lägger mig i, men fy vad jobbigt att seriekoppla mixern i Reason till 120 kanaler.

Vah? Funkar ju hur bra som helst ju 😉 Gör jag jämt ^^

Postat
Vah? Funkar ju hur bra som helst ju 🙂 Gör jag jämt ^^

Jag med!

Postat

Synd. Jag skaffade record och har obegränsat antal kanaler i en betydligt fetare mixer. 😕

Postat
Processorn orkar inte med och låten hackar
Din nya Snömachine har en CPU med flera processorkärnor. Din gamla "skruttdator" hade 1 processorkärna. Reason 3.0 nyttjar enbart 1 processorkärna.

Det är alltså fullt möjligt att 1 (av säkerligen 4) kärnor i din nya dator egentligen är långsammare än den enda kärnan var i din gamla dator. Använder du program som nyttjar alla kärnorna skulle din nya dator bli mycket snabbare. Om du använder Record (inkl. Reason 4) så har du stöd och optimering för flerkärniga processorer.

Postat

Det låter iofs väldigt förklarligt. Detta innebär att jag måste uppgradera till Reason 4 om jag vill fortsätta spreta i nya datorn med det här projektet. Tack så mycket!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det låter iofs väldigt förklarligt. Detta innebär att jag måste uppgradera till Reason 4 om jag vill fortsätta spreta i nya datorn med det här projektet. Tack så mycket!

Record har stöd för fler kärnor. Reason 4 har inte det stödet.

Vad hade du för processor i gamla datorn och vad har du för processor nu?

Jag bytte från en 3ghz P4 till en 5i på 2.66 ochRreason fick trots att den bara går på en kärna en rejäl prestanda skjuts jämfört med min gamla processor.

Redigerat av drloop
Postat

Och med Record för du också stöd för hur många kanaler du vill, utan serikoppling! 🙂

Postat

Intel® Core2 CPU 6600 2.40Ghz - I gamla datorn och nu är det alltså Intel Core i5 750 Quadcore

4x2.66 GHz // 8MB cache)-

Jag har svårt att förstå det där språket men det ser ut som att nya datorn inte borde ha några problem med Reason 3.0 pga av processorn.

Postat
Intel® Core™2 CPU 6600 2.40Ghz - I gamla datorn
Åhå, då nyttjade du också bara en av två kärnor i den gamla datorn. Men - jag håller med dig om att det inte verkar vara orsaken till problemet.

Jag har ingen Win7-dator nära till hands, annars kunde jag ha testat att köra in Reason3 och se om det helt enkelt inte funkar under Win7.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.