Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kommit över två st Levin-instrument från 40-talet (Mandolinen är från -43 och gitarren från -49) och jag undrar hur dessa ska behandlas? Mandolinen är snustorr av att ha hängt i min morfars rökiga lägenhet i 30 år. Gitarren har jag inte fått än men jag misstänker att den också är torr. Snackade just med en kompis i telefon och han sa att det borde vara bäst att hålla dem torra och nämnde nåt om att man kunde lägga i en halv potatis i som drar ur fukten ur instrumentet. Eller ska man försöka återfukta instrumenten? Är det för sent? Jag har citronolja som jag kan använda annars.

Mandolinens sadel gick nyss sönder (om den inte var paj redan) så jag tänkte kanske gå till nån som kan reparera och se vad det sägs om det. Kanske det bara går att hitta nåt bra lim? Den ska ju strängas om så det blir tryck på sadeln sen.

Annons
Postat
Har kommit över två st Levin-instrument från 40-talet (Mandolinen är från -43 och gitarren från -49) och jag undrar hur dessa ska behandlas? Mandolinen är snustorr av att ha hängt i min morfars rökiga lägenhet i 30 år. Gitarren har jag inte fått än men jag misstänker att den också är torr. Snackade just med en kompis i telefon och han sa att det borde vara bäst att hålla dem torra och nämnde nåt om att man kunde lägga i en halv potatis i som drar ur fukten ur instrumentet. Eller ska man försöka återfukta instrumenten? Är det för sent? Jag har citronolja som jag kan använda annars.

Mandolinens sadel gick nyss sönder (om den inte var paj redan) så jag tänkte kanske gå till nån som kan reparera och se vad det sägs om det. Kanske det bara går att hitta nåt bra lim? Den ska ju strängas om så det blir tryck på sadeln sen.

En potatis snarare "fuktar till" instrumentet, än att drar ur fukten...

Hägglund (oregistrerad)
Postat

p1548.jpg

Köp en sån. 😕

Postat

Ska jag försöka återfukta instrumentet? Eller ska jag låta det vara snustorrt som det redan är? Vi snackar ändå om 60-70 år gammalt trä! Bueeehh! 😕

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Torrt trä är aldrig bra. Då finns risk att det spricker.

Postat

Egentligen ingen aning när det gäller instrument ,men när jag tänker på gammalt trä så är ju linolja himla fint att få tex gamla möbler mindre torra?? Borde fungera! Blanda en halvolja med 50% linolja och 50% balsamterpentin samt ett uns sickativ (torkmedel). Stryk tunt med en svamp och torka bort det överflödiga! Eller äggoljetempera: linolja/ägg/vatten----samma

/ Sa den gamla dekorationsmålaren

Obs! Testa på eget bevåg!

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Egentligen ingen aning när det gäller instrument ,men när jag tänker på gammalt trä så är ju linolja himla fint att få tex gamla möbler mindre torra?? Borde fungera! Blanda en halvolja med 50% linolja och 50% balsamterpentin samt ett uns sickativ (torkmedel). Stryk tunt med en svamp och torka bort det överflödiga! Eller äggoljetempera: linolja/ägg/vatten----samma

/ Sa den gamla dekorationsmålaren

Obs! Testa på eget bevåg!

Nej då förstör man resonansegenskaperna. En luftfuktare ska det vara. 😕

Postat

jag fick precis en riktigt gammal landola gitarr, jag smorde halsen med citron olja & satte på nya strängar

och putsade upp den, & nog känns det som att den fick nytt liv

jag har luftfuktare hemma som jag kör mest under vintern för att instrumenten ska må bra

och den verkar trivas med det åxo, så jag tror inte att det är några problem om du återfuktar dem lite & putsar upp dem

om dom nu inte är extremt spröda dårå 🥰

Postat (redigerat)

Tack för tipsen alla! Jag ska nog ringa till Gitarren här i Göteborg, de bygger och fixar gitarrer och gör ett riktigt bra jobb! De vet förhoppningsvis vad som är bäst för båda instrumenten. 😮

jag fick precis en riktigt gammal landola gitarr, jag smorde halsen med citron olja & satte på nya strängar

och putsade upp den, & nog känns det som att den fick nytt liv

jag har luftfuktare hemma som jag kör mest under vintern för att instrumenten ska må bra

och den verkar trivas med det åxo, så jag tror inte att det är några problem om du återfuktar dem lite & putsar upp dem

om dom nu inte är extremt spröda dårå 😮

Fint att höra! Jag fick äger en gammal Landola, även om den låter som (och är antagligen) en riktig skolgitarr. Kul att höra att du fått tag på en sån. 😮 Också roligt att höra från dig om du nu minns mig! Anna Dahlbäcks gamla kille, vi spelade Rappakalja och lite gitarr ihop för några år sen! 🥰

Redigerat av Rabieshund
Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Mnaa. Det är det som är grejen med att blanda. Blir en olja som "andas".

Edit: Som låter träet andas alltså.

Greppbrädan är ok att olja men inte lock och botten. Man kan förstöra hela klangen då 🥰

Redigerat av Hägglund
Hägglund (oregistrerad)
Postat
...fast det är bara en halv olja 🥰

en halv 😮

Postat
Greppbrädan är ok att olja men inte lock och botten. Man kan förstöra hela klangen då 😮

Hur fuktar man uttorkat trä i gitarrkroppen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.