ThomasJ Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Vi säger att jag har 10st olika artister, jag skall sätta ihop en demo skvia som skall skickas till olika djs osv. Jag har tillstånd ifrån dom som är upphovsmän. Vad har jag för ansvar att anmäla till STIM? Har jag något ansvar alls eller är det upp till artisten själV?
Lindeberg Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Det är Ncb du ska rapportera till. Stim bevakar upphovsmännens rättigheter vid offentligt framförande.
Lindeberg Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 vad är Ncb? Kostar det pengar? Nordic Copyright Bureau, och ja det kostar. http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/...1256BDB004497A7
Danny Cort (oregistrerad) Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 SAMI då? STIM är en organisation för upphovsmän (läs låtskrivare). SAMI är motsvarigheten för artisters intressen, samlar in ersättning till artisten när låten framförs offentligt.
Mr Keys Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Är inte NCB den internationella motsvarigheten till STIM? Så om det gäller sverige borde det väl vara STIM det skall anmälas till!? eller har jag fått det helt om bakfoten?
ThomasJ Postat 13 januari 2005 Trådstartare Postat 13 januari 2005 Men måste man värkligen gå via STIM (NCB)? Vad kan hända om man inte gör det? Straff eller böter. Men Visst när det blir dax för att trycka skivor så skall det ju vara seriöst så det blir ju att anmäla i villketfall. Läste på sidan om "Friexemplar","Syftet ska vara att främja försäljningen av samma produkt" men om man inte skall sälja skivan utan "gebort" eller likande gäller det samma då eller hur är det?
Danny Cort (oregistrerad) Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Men måste man värkligen gå via STIM (NCB)? Vad kan hända om man inte gör det? Straff eller böter. Men Visst när det blir dax för att trycka skivor så skall det ju vara seriöst så det blir ju att anmäla i villketfall. Läste på sidan om "Friexemplar","Syftet ska vara att främja försäljningen av samma produkt" men om man inte skall sälja skivan utan "gebort" eller likande gäller det samma då eller hur är det? Ring STIM. Dom är jätteduktiga & trevliga.
ThomasJ Postat 13 januari 2005 Trådstartare Postat 13 januari 2005 yes, får ringa någon dag när jag har tid!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.