Jump to content
Annons

SSD disk till operativsystem

Ponderosa

Recommended Posts

I mitt nuvarande datorbygge har jag 3 st HDD. Windows är på en 10 000 varvare och sen har jag Cubase + projekt + plugins + samplingar på en 7200 varvare och slutligen en backupdisk 7200 varv.

Funderar på att byta ut 10 000 disken mot en SSD disk. Kommer jag märka nån skillnad på prestandan med tanke på att jag måste ha dom gamla 7200 diskarna kvar för annars får jag inte plats med samplingsbiblioteken osv? Alltså, kommer mitt windows på en SSD göra att Cubase blir "snabbare" fast det körs från en annan HDD disk?

Dela på andra sajter

Annons
I mitt nuvarande datorbygge har jag 3 st HDD. Windows är på en 10 000 varvare och sen har jag Cubase + projekt + plugins + samplingar på en 7200 varvare och slutligen en backupdisk 7200 varv.

Funderar på att byta ut 10 000 disken mot en SSD disk. Kommer jag märka nån skillnad på prestandan med tanke på att jag måste ha dom gamla 7200 diskarna kvar för annars får jag inte plats med samplingsbiblioteken osv? Alltså, kommer mitt windows på en SSD göra att Cubase blir "snabbare" fast det körs från en annan HDD disk?

Datorn blir definitivt raskare och med det även Cubase men jag skulle nog installera operativet plus Cubase och de mest använda samplingarna/pluggarna på SSD:en för bäst effekt. Eller köpa 2 SSD.

Dela på andra sajter

"given that most audio applications rarely access the Windows drive or partition after their initial launch, this means the SSD is only offering you the advantage of a faster start-up time, and no real-time performance enhancements."

http://soundonsound.com/sos/apr10/articles/pcnotes_0410.htm

http://hothardware.com/printarticle.aspx?articleid=1320

Dela på andra sajter

kommer mitt windows på en SSD göra att Cubase blir "snabbare" fast det körs från en annan HDD disk? : nej !

lägg sega vstpluggar på ssd så blir det en jäkla fart.

cubase är redan i datorns minne när du ska ladda dina vstplugins ( samplingar )

Att köra både cubase & vst plugins från ssd är en jättestor skillnad mot hdd. gigantisk faktiskt.

vanlig hdd har en söktid på ca 9-13 millisekunder SSD ligger på ca 0,1 ms

ssd skickar 8-10 gånger mer information innan hdd ens har startat, det gör stor skillnad 😄

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som ska gå fort som attan , det lägger du på SSD. allt som funkar bra med hdd kan ligga kvar på hdd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Köp SSD 🙂

Dela på andra sajter

vanlig hdd har en söktid på ca 9-13 millisekunder SSD ligger på ca 0,1 ms

Lägre ändå. 0.07 millisekunder!

Dom nya 512 GB är så snabba att sata inte hänger med alls. Därför finns dom i PCI express. En SSD kan läsa upp till 1100-1200 MB/s och skriva runt 700-800 MB/s.

Det jag ställer mig frågan till är ( och ännu inte funnit nåt svar) är hur en SSD beter sig när man exempelvis spelar upp 50 kanaler wav i 24/44.1 och samtidigt spelar in 20 kanaler i samma format och kanske på en längd på 5 minuter. Vad händer?

Rockar det på bekymmersfritt eller finns det nåt kugg i hjulet? Vet att ACM Frost har detta erbjudande till sina burkar. Tom 2 st i raid för audio!

Dyrt som skam. Men så är det ju med allt. Om nåt år så har dom alla gånger rasat i pris!

Dela på andra sajter

Jag kör Intel X25-M 80GB som systemdisk.

Jag gillar den för att den är tyst och alstrar ingen värme i burken.

Jag vill ha en så tyst musikdator som möjligt.

Har en samsung 7200 varvare som klonad backup.

Som jag tidigare använde som systemdisk.

Jag måste säga att jag blev lite besviken på sdd´n. När det gäller hastigheten.

Jämför man med min samsung som också är snabb och rätt tyst så blev det ingen större skillnad när man laddar operativsystemet.

och ingen jätteskillnad annars heller. Och jag har dom senaste drivisarna till intels sdd.'

Den går lite snabbare men framförallt tystare, knäpptyst.

Så jag ångrar inte köpet.

Men dagen vanliga hårdiskar är så pass snabba att inte ska hoppas för mycket när det gäller speeeed.

Redigerat av Pmm
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag blev lite besviken på sdd´n. När det gäller hastigheten.

Jämför man med min samsung som också är snabb och rätt tyst så blev det ingen större skillnad när man laddar operativsystemet.

och ingen jätteskillnad annars heller.

Låter märkligt, jag har flera datorer både med SSD och vanliga hårddiskar. Skillnaden är klart märkbar operativet laddas på ungefär halva tiden med SSD och responsen när man startar program och laddar samplingar & projekt är ofta blixtsnabb jämfört med de vanliga hårddiskarna och när man har många tunga program igång samtidigt så flyter SSD diskar på medan ånghårddiskar ibland får krupp.

Redigerat av James Blansing
Dela på andra sajter

Låter märkligt, jag har flera datorer både med SSD och vanliga hårddiskar. Skillnaden är klart märkbar operativet laddas på ungefär halva tiden med SSD och responsen när man startar program och laddar samplingar & projekt är ofta blixtsnabb jämfört med de vanliga hårddiskarna och när man har många tunga program igång samtidigt så flyter SSD diskar på medan ånghårddiskar ibland får krupp.

Det beror på vilken "vanlig hårddisk" man jämför med.

Har man en ny sata hd så är inte skillnaden så stor.

Ca 20% snabbare med sdd.

Och det upplevde inte jag som nån större skillnad så jag klockade och det skillde inte

så många sekunder för windows att ladda klart.

Andra har samma erfarenheter..

Bara läsa recensionerna på Dustin.se...

Har man en äldre hd så blir naturligtvis skillnaden större.

Dela på andra sajter

Det beror på vilken "vanlig hårddisk" man jämför med.

Har man en ny sata hd så är inte skillnaden så stor.

Ca 20% snabbare med sdd.

20% stämmer ju inte i praktiken eftersom vanliga hårddiskar är olika snabba beroende var på disken informationen ligger detta fenomen försöker disktillverkarna kompensera genpom olika cachelösningar men de funkar ju bara optimalt till en viss gräns, åtkomsttiden är ju också betydligt snabbare på en SSD. Så märker du ingen stor skillnad i jämförelse så är det faktiskt märkligt.

Redigerat av James Blansing
Dela på andra sajter

20% stämmer ju inte i praktiken eftersom vanliga hårddiskar är olika snabba beroende var på disken informationen ligger detta fenomen försöker disktillverkarna kompensera genpom olika cachelösningar men de funkar ju bara optimalt till en viss gräns, åtkomsttiden är ju också betydligt snabbare på en SSD. Så märker du ingen stor skillnad i jämförelse så är det faktiskt märkligt.

SDD gör stor skillnad på många bärbara som ofta har långsammare hårddiskar.

Där kan man uppleva en stor skillnad på snabbhet.

Dela på andra sajter

SDD gör stor skillnad på många bärbara som ofta har långsammare hårddiskar.

Där kan man uppleva en stor skillnad på snabbhet.

Visst men även på stationära datorer med snabbare vanliga hårddiskar märks SSDs kvickhet tydligt. Vilken generation av Intels SSD har du?

Dela på andra sajter

Visst men även på stationära datorer med snabbare vanliga hårddiskar märks SSDs kvickhet tydligt. Vilken generation av Intels SSD har du?

Det undrar jag också, jag hade en Raptor 10 000 rpm innan som en OS disk innan den gick sönder, men det går ju inte ens jämföra med denna SSD 34n

Dela på andra sajter

Det undrar jag också, jag hade en Raptor 10 000 rpm innan som en OS disk innan den gick sönder, men det går ju inte ens jämföra med denna SSD 34n

http://www.dustinhome.se/pd_5010329071.aspx

Med senaste firmware,,

Hur snabbt windows laddas beror inte bara på hårddisken,,

Min sata samsung är snabb...

min sdd är lite snabbare...

Däremot har jag ett väldigt segt bios (asus moderkort),,, Den trögar sig väldigt innan windows kommer igång och laddar,,

men en massa info om minnen mm... har försökt snabba på den med inställningar..

Min gamla dator (Amd athlon, 4 år)har ett mycket snabbare bios,, som göra att windows börjar ladda nästan på en gång,,

och det gör att den i praktiken slår min nya Quad core dator med hästlängder,, om man räknar från

det att man trycker igång datorn tills windows laddat klart.

Sånt bidrar också till hur snabb man upplever att ens dator är...

Men visst är är ssd´n bra , ljudlös, energisnål, sval och rätt snabb,,, men min samsung är också snabb 😠

däremot låter den mer och kräver mer kylning vilket kräver snabbare fläktar och mer buller,,

en fördel till med ssd,,

längre driftstid i notebooks..

Redigerat av Pmm
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.