Claes Holmerup Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag lyssnade på låten lite snabbt i min bärbara dator och måste tyvärr konstatera att testlåten är lite för syntetiskljudande för att vara en bra testlåt för detta ändamål, men jag ska ändå göra ett ordentligt lyssnartest till helgen i mina hifihögtalare. Vad ska det vara för musik för att det ska duga till ett sådant här test då? Med tanke på hur skillnaderna brukar bekrivas, så tolkar jag det som att det borde bli ganska uppenbart oavsett vilket...
iGnu Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Tycker du inte själv att produktionen är lite för maskinell? Så dina fantastiska guldöron funkar bara på en viss sorts produktioner?
Dannesomfan Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jo. Det kan vara svårare att höra skillnader då.Men nu vet jag inte om det är tänkt att man ska skriva sin uppfattning här. Varför blir det svårare då?
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Vad ska det vara för musik för att det ska duga till ett sådant här test då?Med tanke på hur skillnaderna brukar bekrivas, så tolkar jag det som att det borde bli ganska uppenbart oavsett vilket... Ganska uppenbart så ska det ju helst vara mer akustiskt material och gärna lite fylligare produktioner med tryck i så att mixbussen får jobba lite mer.
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Så dina fantastiska guldöron funkar bara på en viss sorts produktioner? "Vad sägs om att svara på frågan/frågorna istället för att dryga dig?" citat av iGnu.
iGnu Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Ganska uppenbart så ska det ju helst vara mer akustiskt material och gärna lite fylligare produktioner med tryck i så att mixbussen får jobba lite mer. Gääääsp... 1
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Gääääsp.. Sluta löjla dig och svara på om du inte också tycker att låten/produktionen är lite för metallisk?
Claes Holmerup Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Ganska uppenbart så ska det ju helst vara mer akustiskt material och gärna lite fylligare produktioner med tryck i så att mixbussen får jobba lite mer. ...så med elektronisk musik och musik där man inte pressar på lite extra, så är det ingen skillnad mellan de olika summeringarna, menar du - eller...? Hur pressar man på lite extra när dynamiken är i princip obegränsad medan den är kvar i digitalt format?
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Ganska uppenbart så ska det ju helst vara mer akustiskt material och gärna lite fylligare produktioner med tryck i så att mixbussen får jobba lite mer. Och varför skulle mixbussen jobba annorlunda då? Tror du algoritmerna bryr sig om vilken signal de får?
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Och varför skulle mixbussen jobba annorlunda då? Tror du algoritmerna bryr sig om vilken signal de får? Till viss del Ja
iGnu Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Sluta löjla dig och svara på om du inte också tycker att låten/produktionen är lite för metallisk? Ne,j det tycker jag inte:) Men dina troll-hifi-påståenden kanske bara funkar på en viss sorts produktioner? då kan du gärna berätta vilken! ELLER.. Kan inte du slänga ihop ett test-session som uppfyller dina krav om nu Linus test inte duger för dig? 1
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Ne,j det tycker jag inte:) Så du kan inte ge ett rakt svar ens?
iGnu Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Så du kan inte ge ett rakt svar ens? Ne,j det tycker jag inte:) För att förklara igen: Nej, jag tycker inte att Linus testlåt är lite för metallisk. Men svara du.. -Funkar dina påstående bara på en typ/sorts produktion? Vilken i så fall? -Kan inte du slänga ihop ett test-session som uppfyller dina krav om nu Linus test inte duger för dig? Redigerat 13 april 2010 av iGnu
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Men svara du.. -Funkar dina påstående bara på en typ/sorts produktion? Nej men man hör ju oftast tydligare skillnader om låten man testar är dynamisk varierad och bredbandig m.a.o. att produktionen maxar utrustningen. Att lägga ett så elektroniskt ljudande reverb på produktionen och ha så saggiga trummor kanske inte var så lämpligt, men som sagt jag ska göra ett ordentligt test till helgen. Redigerat 13 april 2010 av James Blansing
iGnu Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Nej men man hör ju oftast tydligare skillnader om låten man testar är dynamisk varierad och bredbandig m.a.o. så maxar produktionen utrustningen. Att lägga ett så elektroniskt ljudande reverb på produktionen och ha så saggiga trummor kanske inte var så lämpligt, men som sagt jag ska göra ett ordentligt test till helgen. Wow, ett motiverat svar!! vågar man be om ett svar på fråga nr 2?🙂 "-Kan inte du slänga ihop ett test-session som uppfyller dina krav om nu Linus test inte duger för dig? " Redigerat 13 april 2010 av iGnu 1
debatt Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Nu ska vi inte va såna... och bråka en massa. En produkt med syntetiska instrument kan vara svårare att skilja åt jämfört med en som hanterar enbart akustiska instrument, OM man är medveten om hur olika akustiska instrument bör låta. Tycker man att man vet hur en synth bör låta, så "fine"... Jag förstår hur James menar här, men ändå, testet är som det är och "det är lika för alla", under de givna premisserna. Det ultimata är dessutom att enbart höra ett enskilt instrument. Men nu blir allt bara svårare och roligare och jag tycker Linus ska ha en eloge för att han ordnat denna test! Tack Linus! Och vad vi än svarar här om vad som låter bättre eller sämre, så vet vi ju inte hur producenten tänkt. Det vi tycker låter sämre kanske denna föredrar. Musik och ljud är en smaksak. Dessutom, man kan mycket väl tänka sig att man snöar in och omedvetet lyssnar just på det specifika instrument som man själv är mer van vid att spela och "vet" hur det ska låta, eller rättare sagt hur man tycker det ska låta. Jag har i alla fall gjort en jämförelse mellan de 11 bidragen nu och kommer att ge Linus ett PM om det. Jag märkte en viss skillnad. Det är väl egentligen vad testet handlar om. Syfte: hör vi någon skillnad? Likväl, den kan mycket väl komma sig av att öronen tröttnar, mattas eller anpassar sig. Grannarna hade i alla fall åsikter om att jag körde samma truddelutt 33 gånger efter varandra... 🙂 //:debatt
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 vågar man be om ett svar på fråga nr 2? "-Kan inte du slänga ihop ett test-session som uppfyller dina krav om nu Linus test inte duger för dig? " Inte detta halvår iaf. Finns väl iofs redan fler testfiler på nätet.
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Grannarna hade i alla fall åsikter om att jag körde samma truddelutt 33 gånger efter varandra... 🙂 Vilken version tyckte de var bäst?
iGnu Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 jag tycker Linus ska ha en eloge för att han ordnat denna test! +1
Claes Holmerup Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag har i alla fall gjort en jämförelse mellan de 11 bidragen nu och kommer att ge Linus ett PM om det. Jag märkte en viss skillnad.Det är väl egentligen vad testet handlar om. Syfte: hör vi någon skillnad? Testet handlar väl också om att man, om möjligt, ska försöka avgöra vilket program som är vilket - speciellt med tanke på att Protools brukar påstås låta bättre än alla andra...
Linus Postat 13 april 2010 Trådstartare Postat 13 april 2010 Det hade varit ytterligare mer intressant att jämföra dessa ljudprov med summeringen i ett analogt mixerbord, om det nu låtit sig göras på något bra sätt.Sådär, nu har jag gjort samma mix i det analoga mixerbordet. sumanalog.zip
Linus Postat 13 april 2010 Trådstartare Postat 13 april 2010 här och nu...eller skicka via PM för att undvika påverkan?Här och nu. Jag kommer inte att sammanställa några PM. Det är spännande för alla här att se resultatet i efterhand, främst när jag publicerat vad som är vad och varför det blir som det blir. Jag tänkte göra det ännu intressantare/svårare och kasta in ännu fler DAW:s i testet, och ladda upp som omgång B. Jag har hunnit med fyra stycken till än så länge.
debatt Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Att du orkar, Linus... beundransvärt.😳 Du har PM förresten. Claes, jo, men då är åtminstone JAG ute inte bara på hal is, utan sådan som brustit för länge sedan. Den enda erfarenhet jag har av DAWs (nyligen lärt mig vad förkortningen står för), det är Digital Orchestrator Plus, Cubase LE och Cubase Essential (vilken jag kör nu), samt Ableton Live! Lite 7 i viss mån. Att därför kunna säga vilken DAW den och den versionen är... nej, fixar någon det? Skulle inte förvåna om det är samma DAW alltsammans. Jag lyssnade f.ö. i Wavelab Lite och kunde kora en relativt klar segrare. Sedan att jag inte har en aaaaning om vilken DAW det var, det är en annan sak... 😎
debatt Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Här och nu. Jag kommer inte att sammanställa några PM. Det är spännande för alla här att se resultatet i efterhand, främst när jag publicerat vad som är vad och varför det blir som det blir. Jag tänkte göra det ännu intressantare/svårare och kasta in ännu fler DAW:s i testet, och ladda upp som omgång B. Jag har hunnit med fyra stycken till än så länge. Nej nej, jag tänkte inte att du skulle behöva sammanställa PM, ville bara inte avslöja min bedömning och påverka andra. Så tänkte jag. Men ok, då kommer min bedömning här då. Jag har lyssnat enligt fyra kriterier. 1) Prestera basdjup, 2) Basens ton 3) Undvika illa klingande gitarrtoner och 4) Ej låta "söndrig percussion" i höger sida. Sången och trummorna har jag inte lyssnat på särskilt mycket. Betygsskalan är 1-5 där 5 är bäst. Såhär har de presterat: Fil, betygen och sammanlagt: ETT: 4+2+4+1.5= 11.5 TVÅ: 5+4+5+5= 19 TRE: 4+3+3+3= 13 FYRA: 4+3+2.5+2.5= 12 FEM: 4+4+5+2= 15 SEX: 3+2.5+3+2= 10.5 SJU: 2+4+2+2.5= 10.5 ÅTTA: 3+2+3+4= 12 NIO: 2.5+4+1.5+1.5= 9.5 TIO: 1+4+1+2= 8 ELVA: 3.5+4+3.5+4= 15 Relativt klar segrare TVÅan. Det jag hört på är alltså första sändningen med 11 filer, inte analogerna... Märkte dock här nu då jag lyssnade på alla bidragen en fjärde gång att öronen blev trötta. Får återgå till min bok istället. 😳 //:debatt
nattvaktaren Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag lyssnade på låten lite snabbt i min bärbara dator och måste tyvärr konstatera att testlåten är lite för syntetiskljudande för att vara en bra testlåt för detta ändamål hahahaha 😳 För om man inte hör någon skillnad, då måste det ju vara testet det är fel på? Jag har väntat på att du skulle skriva något sådant sedan tråden startades. Resten av guldöronen då? Ni vet vilka ni är. Upp till bevis! Jaha? Jaså testet var inte korrekt uppställt? Nähä, så synd. Skit på er, alternativt rätt ner i era marmortyngda klenoder. Tydligen får man allra bäst ljud med en bajskorv på toppen.
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Linus: Om du gör fler tester så kanske det är en bra idé att inte justera nivåerna i DAW utan låta alla reglar stå på 0dB och ev. sänka de kanaler som behöver sänkas i ett och samma program och sedan importera. Detta för att undvika de ev. minimala skillnader i hur programmen hanterar nivåer. Antar att du även stänger av all slags dither i de olika programmen.
James Blansing Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Tydligen får man allra bäst ljud med en bajskorv på toppen. Jasså! Har du bestigit Mount Everest ? Och lyssnat på dig själv.. Redigerat 13 april 2010 av James Blansing
ONSatan Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Digital Orchestrator Plus Åh fan, jag trodde jag var typ ensam i världshistoien som köpte det programmet... Det var kul när man fick lägga på effekterna först och lyssna sen i efterhand... Var liksom lite spännande ... 😉 Annars var det rätt smidigt om jag inte minns fel. Cheers!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.