Jump to content
Annons

Vad behöver man för att koppla in elpianot/synthen till datorn

Recommended Posts

adamin (oregistrerad)
Postat

Jag undrar om någon snäll kunnig skulle kunna lista vad man behöver för hårdvara och mjukvara för att kunna spela med och spela in på datorn med. Jag trodde jag kunde enbart köra med en hörlurs-sladd men nu håller det inte längre. Jag måste skaffa anständiga grejer! 😮

men som sagt, lista över sladdar mackapärer mjukvara eller vad man nu kan behöva undrar jag över. tacksam för svar:)

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat
Jag undrar om någon snäll kunnig skulle kunna lista vad man behöver för hårdvara och mjukvara för att kunna spela med och spela in på datorn med. Jag trodde jag kunde enbart köra med en hörlurs-sladd men nu håller det inte längre. Jag måste skaffa anständiga grejer! 😮

men som sagt, lista över sladdar mackapärer mjukvara eller vad man nu kan behöva undrar jag över. tacksam för svar:)

Kan du precisera lite mer, så underlättar det mycket.

Vad för slags dator och synt har du/tänker du använda?

Tänker du spela in bara synt/piano eller kommer du att använda sång, gitarrer, annat som behöver audioingångar?

Vad får det kosta?

adamin (oregistrerad)
Postat

Okej, jag har digitala digitala trummor, och gitarr också. Men de jag är mest intresserad av är just synthljud som olika orglar och liknande.

Dator: Packard bell dot(en mini-pc/netbook): med 1,6 GHz Atom-processor och en gigabyte minne. Hårddisken klarar 160 gigabyte.

Pianot är ett yamaha electric piano p-60

Postat

Du behöver

1: Lämpligt program, jag rekomenderar Cubase Essential för dina behov (kostar runt 1500kr)

2: Ljudkort med midi om du inte redan har, (skaffa ett med instrumentingång så kan du koppla in gitarren smidigt) finns för ca 1000kr

3: Midi-sladd och ljudsladdar från synthen till ljudkortet

adamin (oregistrerad)
Postat

okej, de blir nog ändå uppbyte av datorn nu. Orkar inte pilla med ljudkort på den här lilla pluttdatorn. Någon billig musikdator(behöver inte vara mac) som enkelt kan ta hand om sådana här saker?

Postat

Den dator du har klarar nog av dina behov, skaffa ett usb ljudkort så är det ju bara att koppla in och börja spela. Ska du köpa en ny dator köp en stationär så får du mest för pengarna, en "vanlig" 5000kr räcker mer än tillräckligt...

Postat
Den dator du har klarar nog av dina behov, skaffa ett usb ljudkort så är det ju bara att koppla in och börja spela. Ska du köpa en ny dator köp en stationär så får du mest för pengarna, en "vanlig" 5000kr räcker mer än tillräckligt...

Håller med föregående talare... Ett schysst usb-kort behöver inte kosta mer än 1000-1500 och då följer oftast något inspelningsprogram, typ Cubase LE4 eller liknande, med. Personligen föredrar jag dock att spela in med Reaper som inte ens kostar en femhundring för icke-kommersiellt bruk.

adamin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

okej usb kort. ska kolla upp de:) eller oj, usb? de har jag ju redan 3 uttag till:) men okej. Då antar jag bara att de är midisladden kvar. Och cubase ska jag kika lite på. men ljudsladdar till ljudkortet. vad är det erik h?

behöver jag en sådan här?

http://www.jam.se/produkt/Ljudkort/A38353-...nkl--kablar.jam

Redigerat av adamin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.