Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej. Jag funderar på att uppgradera operativsystemet i min studiodator från os x 10.4 (Tiger) till 10.5 (Leopard). Måste jag i så fall installera om alla program som finns i datorn nu eller kommer de fungera som vanligt fast i det nya operativet?

Med program menar jag Logic och en del pluggar, bland annat UAD, ljudkort och så vidare.

Är det någonting övrigt man behöver tänka på vid ett operativ byte?

Annons
Postat

Du kan göra en uppgraderingsinstallation och då påverkas inte programmen eller drivrutinen du har i datorn nu.

Men - det brukar ofta rekommenderas att formatera om hårddisken och göra en helt ny installation för ett renare system. Då får du såklart flytta ut alla dina filer på en backupdisk och installera om programmen sedan.

Vad gäller kompabilitet är det okej med programvaror som Logic och pluggar men det är jättesvårt att säga något om din kringutrustning (ljudkortsdrivrutiner etc.)

Ladda hem och installera de senaste drivrutinerna som är kompatibla med 10.5

Postat

Ok. Jag har kollat så att det finns drivrutiner för 10.5 till mitt ljudkort så det ska inte vara några problem där. Tack så mycket för svar. Det känns lite lugnare nu.

Postat
Ok. Jag har kollat så att det finns drivrutiner för 10.5 till mitt ljudkort så det ska inte vara några problem där. Tack så mycket för svar. Det känns lite lugnare nu.

Får man fråga varför du inte går på snow leopard 10.6 direkt?

Vilken version av Logic kör du?

Postat
Får man fråga varför du inte går på snow leopard 10.6 direkt?

Vilken version av Logic kör du?

Ja det går alldeles utmärkt att fråga. Jag har en version av 10.5 som är redo att installeras. Det har bara inte blivit av än då jag har haft en del projekt som jag varit inne i och jag ville inte byta operativ medan jag höll på med dem. Det är först nu som det är lite lugnt för mig och jag har tid att reparea om någonting mot förmodan skulle krångla. Man blir ju alltid lite nojig när man håller på med projekt och ska göra ingrep i datorn.

Jag kör just nu på Logic 8 och jag tänker nog skaffa Logic 9 innan jag skaffar snö leoparden, om jag skaffar den. Får se hur framtiden ser ut.

Är det stor skillnad på 10.5 och 10.6? Jag har i ärlighetens namn inte kollat in den än.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.