Jump to content
Annons

Lite inspelningsfrågor


Stundvis

Recommended Posts

Alo alla.

Jag har precis köpt ett externt ljudkort E-MU 0404 som jag håller på och leker med nu. Jag är nybörjare och lär mig genom att helt enkelt testa mig fram.

Jag vill främst spela in sång, piano och gitarr. Sång går rätt fint med min kondensatormic (tror jag att det är.. den kräver fantominmatning?)

Elpiano låter också bra. Jag drar bara en telekabel från elpianots ljudutgång till ljudkortet.

Men elgitarr låter inte lika fint. Jag körde in telekabeln i ljudkortet, och även om det går att spela in så är det övervägande brusigt. Måste jag koppla elgitarren till en förstärkare, och sedan dra förstärkarens utgång till ljudkortet för att få fint ljud?

Sedan; finns det något jag absolut INTE bör göra? Något som kan förstöra ljudkortet? Nu har jag ju experimenterat lite med att dra sladdar hit och dit men jag kom på att det kanske inte är helt riskfritt?

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men elgitarr låter inte lika fint. Jag körde in telekabeln i ljudkortet, och även om det går att spela in så är det övervägande brusigt. Måste jag koppla elgitarren till en förstärkare, och sedan dra förstärkarens utgång till ljudkortet för att få fint ljud?

Kör den genom en mixer så låter det finare. Eller en anslutning via Hi/Z nånting. Gitarr kräver kräm! Mycket kräm! Här är Cream:

http://www.youtube.com/watch?v=uGZeqwdWoeo

Link to comment
Dela på andra sajter

krewkan (oregistrerad)

Tja!

Spela in elgitarrer och få det att låta schysst är svårt tycker jag. Jag har aldrig varit ett fan av att "linea" grejer, dvs som du provade först - att bara köra gitarren rätt in ljudkortet. Det går säkert att då det att låta ball även så, jag har aldrig lyckats dock och vet inte hur man gör. Ska man nu prompt ska linea så bör man ju precis som du va inne på gå igenom något. En topp, någon pre-micamp med någon simulering kanske. Vi har använt oss av en en multieffektpedal när vi har lineat och det har funkat helt okej.

Det som funkar absolut bäst för oss och det sätt jag tror de flesta går tillväga på är att helt enkelt att mica upp sin gitarrförstärkare. Vi använder oss av en eller fler shure sm57 och en kondensatormikrofon för att fånga upp lite rum oftas. Det som är bra med denna är att den inte är så "känslig", om du jämför med tex din mikrofon som det är bara att kräma på och ställa den riktigt nära. Så ställer man kondensatormikrofonen en bit där ifrån. Pillar man och vrider på allt som går så brukar man få riktigt bra ljud efter ett tag.

Har man inte tillgång till varken stärkare eller mickar så får du nog linea på något sätt. Antigen om du bara kör den rätt in i kortet eller om du har något du kan köra den igenom. Men då får man nog mixa ljudet schysst skulle jag tippa. Och så länge du inte sätter dig på ljudkortet så bör det nog inte pajja. 🙂

Hoppas det va till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få gitarren att låta stiligare skulle du kunna prova en förstärkarsimulator/gitarreffekt, typ V-amp eller Pod. Annars har du ju också fina förstärkar-plugins, som Guitar Rig. (Finns ett gäng gratis också, FreeAmp eller Voxengo Boogex tex.) Det sista hjälper väl dock inte för brus, kan jag tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla den till gitarringången på ljudkortet framförallt, och inte till mik in.

Jag tror det är det felet du gjort om du tycker att det brusar och låter kass!

När jag spelar in elgitarr och jämför mellan line in och mikad förstärkare, så upplever jag bara subtila skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men elgitarr låter inte lika fint. Jag körde in telekabeln i ljudkortet, och även om det går att spela in så är det övervägande brusigt. Måste jag koppla elgitarren till en förstärkare, och sedan dra förstärkarens utgång till ljudkortet för att få fint ljud?

Kan finnas många förklaringar till varför det är brusigt och det är lite svårt att säga vad det är. Har du volymreglaget på gitarren på max? för det brukar ju vara bra. Annars kan det ju vara sladden. Kontrollera så att inspelningsvolymen är bra, det skulle kunna vara så att den är alldeles för låg, den ska vara så att den precis inte peakar, går upp på rött. Du ska inte behöva micka förstärkaren eller köra igenom den för att inte ha brus, bruset beror på något annat.

Sedan; finns det något jag absolut INTE bör göra? Något som kan förstöra ljudkortet? Nu har jag ju experimenterat lite med att dra sladdar hit och dit men jag kom på att det kanske inte är helt riskfritt?

Så länge du inte klipper sönder kablarna och mixtrar ihop dem på konstiga sätt så kan jag inte tänka mig att något skulle kunna gå sönder, det är bara att fortsätta att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...