Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Detta är för mig främst en Sonarfråga, även om "allt annat" påverkas oxå.

Jag ska blåsa rent hela datorn; alltså trycka i en ny HD och ominstallera "allt". På förekommen anledning; ett par "blåskärmar" nu i dagarna, och försvunna filer, grejer som inte inträffat förut.

Detta sker i samband med att jag precis skaffat uppgraderingen till Sonar Producer 8.5. Den bara väntar på att ta plats i min dator. I nuläget kör jag Sonar Producer 6.

Ni som gjort en liknande rensning, vad behöver jag spara som har med Sonar att göra? Det självklara är (fsts) hela projectfoldern (i mitt fall F:\cakewalk projects), men mer än det?

Främst tänker jag på alla presets till allehanda pluggar/instrument. Ligger dessa med självklarhet i en och samma fil/katalog nånstans, eller får man kolla upp det plugg för plugg?

Jag vill påminna mig att jag vid nån tidigare uppgradering (det kan ha varit från 3 till 5) tappade "allt" därför att jag avinstallerade den tidigare versionen innan jag installerade den nya.

Kötta gärna på med tips. Gärna "dumma" oxå, jag kan missa triviala saker, och jag har ingen lust att sitta med skägg i brevlådan.

Jo; det är windows XP, på en laptop från 2007; HP/Compaq nx9420.

tjing

Bengan

Annons
Postat

Tjenix!

Några icke-Sonarspecifika:

Inför en OS-ominstallation är det alltid bra att kolla igenom katalogen C:\Documents and Settings\[användare]. Många (Windows)program låter lagra användardata där. Ibland är det även en standardsökväg när du ska spara t.ex. enskilda plugginställningar etc. Kolla igenom följande två sökvägar och släng över filer och dokument (eller hela mappar) på en USB:

-> C:\Documents and Settings\[användare]\Application Data\[program- eller företagsnamn]

-> C:\Documents and Settings\[användare]\Lokala inställningar\Application Data\[program- eller företagsnamn]

Postat

Kör en full kopia på allt som ligger på hårddisken nu. Har du inte gjort det så köp en stor disk på 1000 GB, kostar under 1000-lappen. Kopiera in allt från gamla disken under en katalog. En del operativsystemfiler vill inte kopieras men det är OK. Då har du precis allt sparat och kan hämta det som saknas. Efter några månader kan du ta bort katalogen.

// Gunnar

Postat

Hej,

Jag sitter i nästan samma sits. Har precis skaffat ny burk och ska gå över till win7-64.

trombonisten har en bra poäng. Förutsatt att du inte gjort någon special installation så bör presets m.m. finnas någonstans på C:\

Alltså, skaffa, med fördel, en extern HD (som även kan användas för att backa upp projekt senare) och kopiera hela C:\ för senare genomsökning efter saknade inställningar.

Förresten varför 8.5? Det känns ju som om 9.0 lurar runt hörnet...

K

Postat
Förresten varför 8.5? Det känns ju som om 9.0 lurar runt hörnet...

Tja.. varför varför inte. Jag behöver egentligen inte mer än den version 6 jag äger nu. Lite av en impulsbeställning. Och kanske - jag har gjort så förr - om man ligger "lite efter", så blir uppgraderingen tokigt mycket billigare.

En annan fördel med att vänta med uppgraderingen är att ett par patchar hinner komma. Man slipper ett par buggar.

tjing

Vettigt tänkt trombonisten oxå.

tjing

Postat
trombonisten har en bra poäng. Förutsatt att du inte gjort någon special installation så bör presets m.m. finnas någonstans på C:\

Ja, C:\Documents and Settings\[...], t.ex. 😉

Två tips till som slog mig:

-> Öppna Utforskaren och välj meny Verktyg/Mappalternativ; välj flik Visning; bocka för "Visa dolda filer och mappar" respektive bocka av "Dölj skyddade operativsystemfiler". (Om du mot förmoda inte redan har gjort detta kommer du att bli rätt så överraskad över hur mycket skit det finns på en HD 😉)

-> Kolla även mappen C:\Program\Delade filer\. Det kan hända att det finns något relaterat där.

-> Och givetvis: C:\Program\Cakewalk\Sonar (eller hur det nu ser ut). Det kan finnas användarspecifik lagrad där.

Postat
-> Öppna Utforskaren och välj meny Verktyg/Mappalternativ; välj flik Visning; bocka för "Visa dolda filer och mappar" respektive bocka av "Dölj skyddade operativsystemfiler". (Om du mot förmoda inte redan har gjort detta kommer du att bli rätt så överraskad över hur mycket skit det finns på en HD 😉)

Jodå, jag har koll på det där. Katalogerna "Application data" (ditt första tips) är ju t.ex. dolda.

...vilken tid det tar, att rensa o städa o tänka samtidigt. Fan fan 😉

chhingg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.