Gilbert Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 Visst är det en uppfriskande test. Som Gilbert redan förklarat så finns det anledning till att jag valt ett klassiskt stycke. Och jag kan skicka ett PM om du vill veta lite om du träffade nåt av sanning. Vänta med att avslöja något, låt fler testa först. ... väntar med spänning på Glaskattens resultat, han som påstår sig höra skillnad på elkabel ... men han kommer garanterat att komma med en störtskön ursäkt till varför testet inte duger för honom. 😛
drloop (oregistrerad) Postat 12 april 2010 Postat 12 april 2010 (redigerat) Efter att ha resonerat lite med en vän så kanske man borde ha trummor som man testkör emot. Är det någon som har trummor att låna ut. Vill inte ha en loop utan spelat hela vägen, helst välljudande stereospår. På så sätt blir det kanske lättare att höra skillnad. 30 sekunder trummor tänkte jag. Vad tror ni om det? Redigerat 12 april 2010 av drloop
LejonLeo Postat 12 april 2010 Postat 12 april 2010 Sitter med billiga lurar från Claes Ohlson, så jag hör nog inte skillnad på ABBA och Metallica i dessa. .... Haha ! 😆
Gilbert Postat 12 april 2010 Postat 12 april 2010 Jag skulle föreslå att de som vill gissa skickar PM till Drloop istället för att posta i tråden. På så vis så kommer folk inte att "snegla" på hur andra gissat samt att man kan välja att vara anonym (för alla utom Drloop då såklart) och välja att inte bli "uthängd" om man skulle gissa fel. Detta skulle troligtvis innebära att fler vågar gissa och ger ett mer representativt resultat. Detta innebär även att vi kan få fortlöpande uppdateringar från Drloop om hur många som gissat samt hur många som klarat mer än t ex 60, 70, 80 o s v procent. Vad tycker du Drloop?
debatt Postat 12 april 2010 Postat 12 april 2010 Jag har bara slöhört den samtidigt som jag arbetade med annat och då bara i laptopens dassiga högtaleri. Det enda jag ville ta reda på var om det hördes skarvar som nån yttrade, men det uppfattade inte jag några. Borde man det? Jag tycker detta test är ett lovvärt initiativ, jag gillar sånt här. Får ta och lyssna ordentligt i högtaleriet vid tillfälle. Men jag förstår inte hur man ska kunna uppfatta några skillnader när det är ett rörligt dynamiskt stycke som fortgår, man jämför ju olika passager. Personligen tror jag sedan också att skillnaden i ljud mellan olika ljudkort är ganska liten egentligen, man får göra 1-till-1-test och jämföra varje klang eller valt ljud mellan ljudkort 1 och ljudkort 2 snabbt efter varandra för att kunna utröna om det finns skillnader. Eller höra en låt först med det ena ljudkortet och sedan med det andra. Jag har på så sätt kunnat jämföra mitt gamla ljudkort E-mu 1616 och mitt nyare M-Audio FTU, med hjälp av två laptops inblandade. Det fanns en skillnad! Men det man betalar för är så mycket annat också, fler utgångar, annat gränssnitt etc. //:debatt
Gilbert Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Jag skulle föreslå att de som vill gissa skickar PM till Drloop istället för att posta i tråden. På så vis så kommer folk inte att "snegla" på hur andra gissat samt att man kan välja att vara anonym (för alla utom Drloop då såklart) och välja att inte bli "uthängd" om man skulle gissa fel. Detta skulle troligtvis innebära att fler vågar gissa och ger ett mer representativt resultat. Detta innebär även att vi kan få fortlöpande uppdateringar från Drloop om hur många som gissat samt hur många som klarat mer än t ex 60, 70, 80 o s v procent. Vad tycker du Drloop? Bump. Vad säger du Drloop?
drloop (oregistrerad) Postat 17 april 2010 Postat 17 april 2010 Ingen dum idé. Feel free att skicka PM.
cyberrock Postat 19 augusti 2010 Postat 19 augusti 2010 Vore kul att höra vad ni kom fram till vid testen! Någon som har lust att sammanfatta sin uppfattning? Med vänlig hälsning, Lasse
drloop (oregistrerad) Postat 19 augusti 2010 Postat 19 augusti 2010 Finns inget facit kan man säga. Det du hör är egentligen det intressanta. Jag har inte fått någon rätt gissning om man säger så.
Gilbert Postat 19 augusti 2010 Postat 19 augusti 2010 (redigerat) Finns inget facit kan man säga. Det du hör är egentligen det intressanta. Jag har inte fått någon rätt gissning om man säger så. Jo, min (via PM, men det var i o f ingen "gissning" ...). Redigerat 19 augusti 2010 av Gilbert
Gilbert Postat 19 augusti 2010 Postat 19 augusti 2010 Vore kul att höra vad ni kom fram till vid testen! Någon som har lust att sammanfatta sin uppfattning? Med vänlig hälsning, Lasse Då ingen vågade svara (förutom ett fåtal som gissade fel ...) så kan du dra ganska klara slutsatser ...
debatt Postat 21 augusti 2010 Postat 21 augusti 2010 Min förra utrustning färgade 1.0371, medan min nya utrustning också färgar 1.0371. Men inte på samma sätt liksom. Förstår ni?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.