Jump to content
Annons

Är livet för kort eller för långt?


SadamJR

Recommended Posts

Om ni själva fick välja? Är livet för kort eller för långt? Medellivslängden för dem som inte dör tidigt är nästan 90 år. Skulle ni vilja leva för evigt, alternativt, i vilken ålder skulle ni vilja dö? Varför är det bättre om livet varar för evigt, alternatvt varför är det bättre om livet tar slut en dag? Hur skulle ni vilja dö om ni hade ett val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att livets begränsning är vad som ger livet dess värde.

Hade tex jorden varit överfylld med guld så hade guld inte varit värt något eftersom det inte skulle vara ovanligt och därmed inte ha någon efterfrågan.

Hade livet varit evigt så hade man inte uppskattat livet lika mycket tror jag, efter några hundra år hade man tröttnat.

Under en livstid hinner man mycket, om man väljer att göra mycket förstås.

Om man tänker såhär. Tänk om livslängden bara var 25 år. Då hade man försökt njuta mycket mer av de få år man hade, eller hur?

"Hur skulle du helst vilja dö?".. hm.. Skulle nog vilja dö i sömnen, allt annat verkar jobbigt.

Just my thoughts. Piiiece out!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Svåra och filosofiska frågor. Jag vet inte. Önskar ibland att kroppen vore piggare och orkade med mer men trivs ändå rätt ok nu åxå. Sinnet blir inte äldre än 24. Vägen är inte alltid rak utan kan även vara kringelkrokig med både med och motgångar. En del tycker att livet börjar vid 0, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70 osv.

Intressant tanke Dingbats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni själva fick välja? Är livet för kort eller för långt? Medellivslängden för dem som inte dör tidigt är nästan 90 år. Skulle ni vilja leva för evigt, alternativt, i vilken ålder skulle ni vilja dö? Varför är det bättre om livet varar för evigt, alternatvt varför är det bättre om livet tar slut en dag? Hur skulle ni vilja dö om ni hade ett val.

mycket enkelt(?) svar på det

skulle gärna leva tre ggr så länge om inte mer - förutsatt att åldrandet inte inträder vid samma tidpunkt som idag

vem fan har lust med benskörhet å senilitet i 220 år?

dör gör jag gärna i sömnen utan förvarning

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen skulle jag vilja leva i evighet av ren hänsyn till andra, eftersom det inte finns någon som mig...hrrrmmm... Men samtidigt är ju återfödelsen till jorden i sig ett straff och alltså att man finns här, eller kanske snarare en konsekvens av att man inte nått dit man strävar, mer än ett straff, så egentligen skulle jag vilja leva i evighet, men inte på jorden, antar jag, och alltså inte leva i evighet på jorden. Samtidigt är ju meningen med livet lidande, att man ska genomgå alla dessa prövningar, så det vore nog svårt att hoppa över vissa steg helt på trappans nivåer.

Döden

Jag ska göra allt jag kan för att undvika den.

Önska mig lycka till!

Inkonsekvent? Javisst, mina vänner, men det är ju tuffa frågor det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen skulle jag vilja leva i evighet av ren hänsyn till andra, eftersom det inte finns någon som mig...hrrrmmm... Men samtidigt är ju återfödelsen till jorden i sig ett straff och alltså att man finns här, eller kanske snarare en konsekvens av att man inte nått dit man strävar, mer än ett straff, så egentligen skulle jag vilja leva i evighet, men inte på jorden, antar jag, och alltså inte leva i evighet på jorden. Samtidigt är ju meningen med livet lidande, att man ska genomgå alla dessa prövningar, så det vore nog svårt att hoppa över vissa steg helt på trappans nivåer.

Döden

Jag ska göra allt jag kan för att undvika den.

Önska mig lycka till!

Inkonsekvent? Javisst, mina vänner, men det är ju tuffa frågor det här.

Var det inte du som sa att ingen i din släkt hade blivit äldre än 60?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...