Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ganska nyligen lyckades jag föra över en mängd låtar från när jag började bli allvarlig med att skriva musik och testa lite olika stilar, vilket var från runt 2004 och framåt (ja, jag är ju bara 21 - idag! wohoo, grattis på mig). Allt hade legat på en gammal dammig mp3-spelare som inte har drivrutiner för Vista så jag var tvungen att ta med den, sladdar och ett USB-minne till min tjej och installera massa mjukvara och drivrutiner och till slut lyckades jag föra över denna guldgruva som är en så stor del av mitt liv. Hade den försvunnit hade det varit mycket tråkigt. En sak som var lite trist dock är att inga av filerna är daterade korrekt efter överföringen, står att alla är skapade 2010. På ett fåtal filer står datumen i filnamnet men på de flesta får jag gissa ungefär när de är gjorda.

Hur som helst så tänkte jag att det skulle vara kul med en tråd där folk kan lägga upp riktigt gamla låtar från när de var lite mer gröna på det här med att skriva musik. Vissa kanske började för två år sen medan andra började på 80-talet. Man får lägga stoltheten åt sidan ett tag och visa hur man har utvecklats genom åren.

Jag tänkte börja genom att lägga upp några låtar som jag minns extra väl och som jag känner är utmärkande för min musikaliska utveckling på nåt sätt. En hel del av mina låtar från den tiden blev aldrig klara utan jag började på nya grejer hela tiden, vilket är synd, men det kan vara kul att höra ändå. Jag har aldrig kunnat bestämma mig för att köra på bara en genre utan det har ändrats hela tiden - och det gör det fortfarande även om jag nu börjar kunna inrikta mig mer och mer.

Låtarna ligger inte i nån kronologisk ordning utan jag har delat in dem i stilar istället.

Ok först ut från mig är lite TRANCE! Förmodligen från slutet av 2004/början av 2005 då jag höll på med trance som mest. Jag blev definitivt aldrig så grym som de unga trancekillarna här på forumet är, men jag hade nog roligt i alla fall. 🙂 Jag var fetingball och kallade mig för Axial Runout.

- Antagligen den enda trancelåten jag gjorde som fick lite uppmärksamhet på ett tranceforum. Tycker fortfarande att melodin är bra och pianoslingan som kommer in efter ett tag är fortfarande lika snodd från Abba.

- Här hade jag börjat experimentera mer med psytrance och goa och här är en ofärdig låt i sånt stuk.

- Den bästa produktionen av alla trancelåtar jag gjorde men tyvärr är melodin rätt kass. Den här låten skickade jag faktiskt runt till några bolag men ingen ville ha den (duh).

Samtidigt som jag höll på med trance och sånt så började jag också skriva pianomusik. Mitt allra första pianostycke lade jag upp på trance.nu och det blev totalsågat. Det är ganska tråkigt så jag lägger istället upp mitt andra och tredje pianostycke som jag skrev som är mycket mer spännande.

- Jag tyckte det var ballt när pianot lät mycket och hade inte så mycket koll på realism så jag skrev halvt omedvetet ett omöjligt pianostycke som inte går att spela ensam. Liksom, lyssna på vänsterhanden haha. En kompis tog med noterna till sin pianolärare och bara skakade på huvudet och sa att stycket var omöjligt att spela.

- Det här är ett pianostycke som jag skrev under ettan i gymnasiet till min dåvarande flickvän. Den var också inblandad i ett stipendium jag fick senare. Så detta är nog en milstolpe i min musikaliska utveckling och det stycket som ligger mig varmast om hjärtat.

Sen kommer det lite METALLLLL!! Jag var ett enormt fan av bandet Opeth i nian och ettan av gymnasiet så givetvist försökte jag skriva låtar som lät exakt som Opeth. Ni som vet hur de låter kan ju få er ett gott skratt. 🙂 Tog det supercoolanamnet Remains After Chaos. Nu är vi framme vid 2006.

- En ofärdiglåt som nästan blev klar. Skulle bara komma på nån slags sång och göra ett slut på låten. Det blev inte av tydligen. Jag var så sjukt dålig på att mixa så ljudet spricker stup i kvarten.

- En låt i samma stuk men som faktiskt blev KLAR med sång och allt! Fejkgrowl med nån slags vocoder på och töntig blajtext som lät cool. SJÄLVDISTANS YEAH!!! 🙂

Som avslutning tänkte jag lägga upp min första riktiga houselåt som jag gjorde efter en överdos av Daft Punks Discovery-album.

- I den här låten har samplat Harry Brandelius! Han ligger i bakgrunden och sjunger lite på nåt ställe. En miljard kompressorer på mastern. Svårt att säga när här är gjord men jag skulle tippa på slutet av 2005 då jag experimenterade väldigt mycket med olika stilar.

Så, gott folk.. skit i hur dåliga mixarna är, skit i hur dåligt sjunget eller spelat det är. Jag vill höra era riktigt gamla låtar som ni aldrig tänkte spela för nån! Ni vet att ni har dem på nån skiva eller nåt gammalt rullband nånstans. Lägg upp för tusan! 🙂

Redigerat av Rabieshund
Annons
Hägglund (oregistrerad)
Postat

Jag tycker dom flesta låtarna har riktigt musikaliska kvalitéer.

Dom låtarna jag fastnade mest för är Underwater Dance och Definition Of Day.

Där har du bra saker att vidareutveckla 🙂

Postat (redigerat)
Jag tycker dom flesta låtarna har riktigt musikaliska kvalitéer.

Dom låtarna jag fastnade mest för är Underwater Dance och Definition Of Day.

Där har du bra saker att vidareutveckla 😲

Tack hörru! Tur att jag inte lade upp mina sämsta grejer, haha! Hoppas andra tar mod till sig och lägger upp lite gamla låtar också. ☺️

Har tyvärr inga mp3or kvar från 1968 när jag började skriva låtar. Då fanns inte ens kasettbandare. Och ja, jag är 69,5 år.

Skitcoolt att du började för så länge sen! Säker på att det inte finns några gamla inspelningar kvar? Kanske värt att digitalisera om det finns på nåt gammalt rullband? Min pappa har kvar en låt som han skrev när han var 10, det är saker som bör sparas!

Redigerat av Rabieshund
Postat (redigerat)

Mja, mjo.. mja.. Min första låt som jag 'skrev' (=blurrrfffade ihop) finns inte kvar såvitt jag vet. Kanske på någon diskett någonstans i någon diskettlåda. Någon gång i framtiden ska jag kolla igenom alla mina gamla Amigadisketter. Gjorde den runt 1988-1989 i Soundtracker på Amiga.

1995 är nog det tidigaste året som jag har låtar kvar från, men jag vet inte om jag vågar lägga upp dem eftersom de säkerligen innehåller stulna samplingar m.m... Jag är extremt nojig för sånt 😄

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat

Rabieshund:

Lyssnar på första låten du postade... Tycker det låter väldigt mycket som melodisk trance brukar göra? 😄 Det här är ju grymt bra om det är bland ditt tidigaste material!

Postat
- Jag tyckte det var ballt när pianot lät mycket och hade inte så mycket koll på realism så jag skrev halvt omedvetet ett omöjligt pianostycke som inte går att spela ensam. Liksom, lyssna på vänsterhanden haha. En kompis tog med noterna till sin pianolärare och bara skakade på huvudet och sa att stycket var omöjligt att spela.

Om man har fyra händer vore det inte omöjligt 😄.. Annars kan man ju vara två som spelar på samma piano!

Annars tycker jag inte att elektronisk musik måste vara 'realistisk' på ett traditionellt plan.

Postat

I den nedre länken av min signatur finns mitt första kompletta projekt. Riktigt skumt är det! Mycket internhumor, men också spännande musikaliska grejer. Och på några ställen har vi snott kända melodier och omharmoniserat, se om ni kan hitta dem! 🙁

Postat
Om man har fyra händer vore det inte omöjligt 🙂.. Annars kan man ju vara två som spelar på samma piano!

Annars tycker jag inte att elektronisk musik måste vara 'realistisk' på ett traditionellt plan.

Nej jag brukar säga att det är ett fyrhändigt stycke. Fast det var ju inte tänkt som det från början så det är mest en ursäkt för kasshet. 😄

I den nedre länken av min signatur finns mitt första kompletta projekt. Riktigt skumt är det! Mycket internhumor, men också spännande musikaliska grejer. Och på några ställen har vi snott kända melodier och omharmoniserat, se om ni kan hitta dem! 🙂

Kul! Ska lyssna. 🙂

Postat (redigerat)

Chipbreaket i Definition of day var fan hur grymt som helst!

Ställer mig frågan när jag lyssnar på dina grejjer om man verkligen blir bättre låtskrivare med åren - du verkar ju startat på hundra liksom.

HAHAHA Nu hörde jag introt på Ending the sentance. REGNINTRO!!!!!!!!!! Underbart.

EDIT: Grattis på födelsedagen!!

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Ja, grattis förresten 🙂 Jag är 10 år och ett par månader äldre än du. Inte mycket egentligen 🙂

Postat
Chipbreaket i Definition of day var fan hur grymt som helst!

Ställer mig frågan när jag lyssnar på dina grejjer om man verkligen blir bättre låtskrivare med åren - du verkar ju startat på hundra liksom.

HAHAHA Nu hörde jag introt på Ending the sentance. REGNINTRO!!!!!!!!!! Underbart.

EDIT: Grattis på födelsedagen!!

Haha 😄 Tack ska du ha! Hörru, du av alla måste ju ha nåt att lägga upp här! Jag kan se framför mig en 15-årig lax som spelar gitarr och sjunger om sina förlorande kärlekar.

Ja, grattis förresten 🙂 Jag är 10 år och ett par månader äldre än du. Inte mycket egentligen 🙂

Tack ska du ha! Inte alltför mycket. 🙂

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men du Martin... Din polislåt är inte så tokig heller om jag ska vara ärlig.... Den är i en klass för sig. 😄

Redigerat av Hägglund
Postat (redigerat)
Haha 😕 Tack ska du ha! Hörru, du av alla måste ju ha nåt att lägga upp här! Jag kan se framför mig en 15-årig lax som spelar gitarr och sjunger om sina förlorande kärlekar.

Haha, visst. Men alla de låtarna finns redan här - jag började ju min musikaliska bana på forumet. Dock var jag 20, vilket inte gör saken ett dugg bättre. Kanske får lite akut hudrodnad, men ska se om jag orkar lägga upp.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Bra låtar å initiativ Martin Rabieshund! Åååh om det ändå fanns samma inspelningsmöjligheter då som nu...

Här några demos där vi nästan fick kontrakt med Atlantic. Bandet hette Far Out å jag spelade gura samt gjorde låtar 🙂 Året var ca -90 :

En instrumental och en med sång. Sparar de bättre men de låter ändå okej även idag. Håll till godo! 🙂

Postat (redigerat)

Cool tråd, har också en lång och extremt varierad resa bakom mig, som spänner över liknande genres som Rabieshund. Från Elektroniskt till metal till klassiskt och olika blandningar... Har dock inte lagt upp nåt på nätet, de tidigaste grejerna är ännu på kassettband! En kul detalj är att första gången jag någonsin gjorde en låt (improvisation på en Casio barnkeyboard, haha) så spelade jag in den på band. Känns som att man BORDE göra en kopia på det bandet snart, när nu insikten om låtarnas kultur/affektionsvärde blivit starkare än skammen över hur dåligt det är 😆

Redigerat av Fierze
Postat
Känns som att man BORDE göra en kopia på det bandet snart, när nu insikten om låtarnas kultur/affektionsvärde blivit starkare än skammen över hur dåligt det är 😄

haha precis! men det känns som att halveringstiden på den skammen kan vara jävligt fet.. Hittade ett replokalsinspelning när jag fejkgrowlade i ett hardcoreband på högstadiet. Jag fick fan fysiska men av att lyssna på dom nödrimmen och frånvaro av självdistans! 😆

Men det är väl enda vägen att gå, att bli brutalt hamrad på pinsamhetens städ tills man kommer ut på andra sidan och iallafall stundtals har vett att hålla käft: stänga munnen, öppna öronen och lära sig vad som gäller.

Hördu Rabieshund, du var allt lite feg som la ut guldklimpar. Nog måste du ha mer pinsamma grejjer än det här?

drloop (oregistrerad)
Postat

Synband när det begav sig. Portainspelning.

Men jag skall se om jag inte kan hitta dom riktigt fina pinsamma klippen också.

Postat

Bara en kort inflikning, om du har fört över låtarna från mp3-spelaren kommer datumet som de "skapades" uppenbarligen att ändras. Men "senast ändrad" borde vog bara korrekt fortfarande. Jag har massvis med backuper av gamla datorer på en server och varje gång man flyttar eller kopierar dem får de ett nytt skapande-datum men "senast ändrad" är alltid detsamma, från 1997 och framåt nånting, så länge man inte öppnar dem i något program och sparar om dem såklart.

Värt att kolla om du vill ha datumen? :rolleyes:

Lycka till!

MVH

Johan

Postat

Önskar jag vore tillräckligt gammal för att dela med mig något gammalt, det är ju inte precis så att mina första låtar kom under 90-talet. Detta var väl ungefär 3 år sedan snart:

Postat
Synband när det begav sig. Portainspelning.

Men jag skall se om jag inte kan hitta dom riktigt fina pinsamma klippen också.

Haha asgött ju!! Finns det nåt ungefärligt datum på det där?

Bara en kort inflikning, om du har fört över låtarna från mp3-spelaren kommer datumet som de "skapades" uppenbarligen att ändras. Men "senast ändrad" borde vog bara korrekt fortfarande. Jag har massvis med backuper av gamla datorer på en server och varje gång man flyttar eller kopierar dem får de ett nytt skapande-datum men "senast ändrad" är alltid detsamma, från 1997 och framåt nånting, så länge man inte öppnar dem i något program och sparar om dem såklart.

Värt att kolla om du vill ha datumen? 😮

Lycka till!

MVH

Johan

Kollade men senast ändrad var samma som senast skapad. 😮 Tack för tipset dock!

Önskar jag vore tillräckligt gammal för att dela med mig något gammalt, det är ju inte precis så att mina första låtar kom under 90-talet. Detta var väl ungefär 3 år sedan snart:

Fräsigt. 😮 Hur tusan kunde du bli så bra på att mixa med en gång? Jag kämpade länge för att få det att inte låta skit. Tycker iofs fortfarande att det låter rätt mycket skit om saker jag gör, haha.

Skön psytrancelåt.

Haha, tack ska du ha!

Postat

här är ett band jag lirade gitarr i på mitten av 80-talet, nån dåre har lagt upp några låtar på youtube.

de 2 första är från en split singel vi spelade i 89 om jag minns rätt. tror de spelades in i en studio i falun.

sen kommer låtar från en split kassett som borde var inspelade några år tidigare , jag hör nu att det är massa hack/klipp i första låten. dessa spelades in i artic audio en studio i ett garage i ransta som en finne som lirade i dansband hade, han hade ingen koll på hardcore i allafall. 😮

det avslutas med 1 låt från hardcore for the masses.

detta band lirade jag gitarr i på 90-talet. inspelat i replokalen med en polares studio utrustning.

oj! Coolt! ett band från nått spasnsktalande land verkar det som gör en cover på vår låt america did this.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.