James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jag ursäktar mig för ev. OT. Ska du inte passa på och ursäkta dig för alla felaktiga påståenden också? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jo vi har väl redan kommigt fram till, att endast ett +/- värde (symetriskt) inte är ett bra sätt att ange en frekvenskurva och det var väl lite det jag ville visa men om man nu skulle göra det för denna graf så skulle ju värdet bli +/- 16dB hur missvisande det än är, eller hur? nej, det skulle på nåt ännu mer konstigt sätt bli +/- 8 och ref punkten skulle hamna 8dB under största delen av kurvans sträckning - OM man måste ange ETT +/- värde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Ska du inte passa på och ursäkta dig för alla felaktiga påståenden också? Som du fortfarande inte kan förklara varför de skulle vara felaktiga... Som alla andra trådar vi hamnar i. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 (redigerat) nej, det skulle på nåt ännu mer konstigt sätt bli +/- 8 och ref punkten skulle hamna 8dB under största delen av kurvans sträckning - OM man måste ange ETT +/- värde Referensen flyttas inte (om det är en uppmätt högtalare iallafall, kanske därför det inte går att ta vilken matematisk text som helst och applicera på detta). Redigerat 8 april 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Som du fortfarande inte kan förklara varför de skulle vara felaktiga... Du verkar ju fortfarande tro att högtalare mäter likadant vid alla nivåer t.e.x. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Varför i hela världen måste alla trådar sluta i en himla pissmatch mellan knäppskallarna på det här forumet. Vem i hela världen tror att det som de senaste 70 svaren eller så har nån som helst relevans för den som ställde en fråga? Mitt förslag -- vill ni nödvändigtsvis debatter om sånt, skapa nya trådar i stället. Jag försökte vara konstruktiv och påpeka att om man inte vet vad man vill ändra så får man inga bra svar om vad som skall ändras. Som sagt. / G istället för att leka forumpolis kan du tillföra nåt relevant till pågående diskussion Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Du verkar ju fortfarande tro att högtalare mäter likadant vid alla nivåer t.e.x. Ämnesflyktens mästare. När har jag påstått detta menar du? Måste jag påminna dig återigen att jag vill ha svar på varför du tror att jag har fel… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Referensen flyttas inte (om det är en uppmätt högtalare iallafall, kanske därför det inte går att ta vilken matematisk text som helst och applicera på detta). säger vem? var man sätter referensen är ju godtyckligt för att kunna få +/- värden som är lika (symmetriskt) måste referensen vara mitt emellan annars måste man ha olika värden symmetriskt - asymmetriskt om du minns du fortsätter påstå att "så här är det" men du har fortfarande inte visat nåt som styrker det hela ganska olikt dig tycker jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 säger vem?var man sätter referensen är ju godtyckligt för att kunna få +/- värden som är lika (symmetriskt) måste referensen vara mitt emellan annars måste man ha olika värden symmetriskt - asymmetriskt om du minns du fortsätter påstå att "så här är det" men du har fortfarande inte visat nåt som styrker det hela ganska olikt dig tycker jag Jag tycker att det är ganska likt länkhunden Gilbert. Har någon på detta forum någonsin länkat så mycket till länkar som inte ens håller med om det han påstår? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Åter till högtalarna NS1000 i bra skick låter fortfarande förbaskat bra OM man har en kraftig förstärkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jag tycker att det är ganska likt länkhunden Gilbert. Har någon på detta forum någonsin länkat så mycket till länkar som inte ens håller med om det han påstår? hmmm skulle kunna va han den där glaskatten möjligen... fast det är mest lösryckta citat när jag tänker efter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 när jag tänker efter Oj impooonerande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Åter till högtalarna NS1000 i bra skick låter fortfarande förbaskat bra OM man har en kraftig förstärkare. sen får vi ju också påpeka att kurvorna visar ns1000M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Oj impooonerande. jag förstår det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 sen får vi ju också påpeka att kurvorna visar ns1000M Skillnaderna är inte så stora kan jag säga. M är lite förbättrade mest i lådorna och filtret, jag har hört alla möjliga NS1000 varianter även moddade och aktiva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Sorry Hägglund, gammal vana. Ser din bild bättre än texten. ok 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
asdfghn Postat 8 april 2010 Trådstartare Dela Postat 8 april 2010 Så, vad är det du är missnöjd med? Kan du beskriva det? Det är mest basen jag skulle vilja lyfta fram mer. När volymen höjs och basen börjar pumpa clippar det, och när volymen är lägre låter basen minimalt. Jag läste någonstans att nsarna inte gillar transitorförstärkare. Akustiken här är nog inte den bästa den heller. Kollade in den här http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...grafit.htm#test och den här http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...kare_grafit.htm . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jag pratade med en gammal räv på SR idag som bekräftade att det inte finns nåt under 70Hz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 där satt den Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 (redigerat) Det är mest basen jag skulle vilja lyfta fram mer. När volymen höjs och basen börjar pumpa clippar det, och när volymen är lägre låter basen minimalt. Jag läste någonstans att nsarna inte gillar transitorförstärkare. Akustiken här är nog inte den bästa den heller. Det där med transistorförstärkare kan vi glömma just nu. Det är mest snobberi som hifi-nördarna ägnar sig åt att hävda att det krävs rör. Ok. Troligen är det enkla svaret två saker. 1) Effekten hos förstärkaren räcker inte till. Du behöver mer effekt än 16W för att få till rejält med bas i den typen av högtalare. ( Jag minns min ungdom när jag byggde bashorn som fick byxbenen att fladdra med en 3W förstärkare, nå en helt annan sak ) . Börja med att kolla blocket. Begagnad hifi kostar nästan inget där. Mitt förslag är ändå att du försöker låna en större stärkare och prova med för att ... 2) Du kanske skall ha en sub. Är du van vid disko-nivå på basen och vill att det skall fladdra i byxbenen så kanske du ändå vill ha en sub-bas. Är det effekt du är ute efter så borde du kunna hitta begagnat på blocket för nån eller några tusenlappar. Vill du gå upp i kvalitet så går det att lägga mycket pengar, svårigheten är att hitta avvägning mellan tillräckligt bra och tillräckligt lågt pris. Som alltid. Dessutom tycker jag du skall .. 3) Kolla upp lite med akustikbehandling. Hur konstigt det än kan verka så låter det mer bas om rummet är hyfsat dämpat. // Gunnar Redigerat 8 april 2010 av trombonisten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Det är mest basen jag skulle vilja lyfta fram mer. När volymen höjs och basen börjar pumpa clippar det, och när volymen är lägre låter basen minimalt. Jag läste någonstans att nsarna inte gillar transitorförstärkare. NS1000 gillar inte klena transistorförstärkare den dyrare Naden du länkade till låter garanterat bättre än den gamla förstärkare du har nu, men jag rekommenderar som sagt Behringers A500 finns knappast någon bättre förstärkare i den prisklassen runt 2000 kronor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 säger vem?var man sätter referensen är ju godtyckligt för att kunna få +/- värden som är lika (symmetriskt) måste referensen vara mitt emellan annars måste man ha olika värden symmetriskt - asymmetriskt om du minns du fortsätter påstå att "så här är det" men du har fortfarande inte visat nåt som styrker det hela ganska olikt dig tycker jag Om referensen inte är fixerad så kan man inte göra uttalanden som t ex -XX dB @ XX Hz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jag pratade med en gammal räv på SR idag som bekräftade att det inte finns nåt under 70Hz. Antar att han jobbade som nyhetsuppläsare då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Antar att han jobbade som nyhetsuppläsare då. Servicetekniker. Men det spelar ingen roll att älta det här längre. Jag vet hur det ligger till och jag vet både för- och nackdelar med NS-1000. Den här diskussionen kommer aldrig att mynna ut i nåt vettigt. Tyvärr så slutar alla trådar i sandlådan där 2 gupper har skilda uppfattningar. Jag tänker inte vara delaktig i nån smutskastning. Jag har försökt komma med relevant information om NS-1000. Jag har till skillnad från vissa andra försökt hålla mig till ämnet. Jag har inget mer att tillföra den här tråden och jag lämnar den nu! Tack för mig! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 (redigerat) Tyvärr så slutar alla trådar i sandlådan där 2 gupper har skilda uppfattningar. det här handlar inte om uppfattningar det är ett faktum att uttalandet "finns inget under 70Hz" är helt felaktigt det blir inte mer korrekt för att en servicetekniker säger det eller "relevant" heller Redigerat 8 april 2010 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jag tänker inte vara delaktig i nån smutskastning. Jag har försökt komma med relevant information om NS-1000. J Det där går ju inte riktigt ihop. Sen att han från SR var servicetekniker och INTE ljudtekniker säger väl en del. Med rätt förstärkare så lämnar NS 1000 garanterat ren och djup bas. Men själlvklart är de inga basmonster, de är ju slutna och gjorda för att återge ren bas inte bummelbas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Om referensen inte är fixerad så kan man inte göra uttalanden som t ex -XX dB @ XX Hz. nej det är helt rätt men det styrker ju egentligen inte din tolkning av hur +/- värden ska utläsas gå tillbaka till ditt inlägg om genelecen i denna tråd där visar du på ett värde +/-2dB hur ser kurvan ut? vid 38Hz dippar den ner 2dB, vid 1,6k å 12k hoppar den upp 2dB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 nej det är helt rätt men det styrker ju egentligen inte din tolkning av hur +/- värden ska utläsas gå tillbaka till ditt inlägg om genelecen i denna tråd där visar du på ett värde +/-2dB hur ser kurvan ut? vid 38Hz dippar den ner 2dB, vid 1,6k å 12k hoppar den upp 2dB Vad är det som är motsägelsefullt? Kurvan håller sig inom +/-2dB inom det angivna området. Om man utvidgar spannet (nedåt) så kommer siffran att bli större även om kurvan bara kommer att skära gränsvärdet på den negativa skalan. Referensen (vad den än är) måste vara den samma annars vet man ingenting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Vad är det som är motsägelsefullt? Kurvan håller sig inom +/-2dB inom det angivna området. Om man utvidgar spannet (nedåt) så kommer siffran att bli större även om kurvan bara kommer att skära gränsvärdet på den negativa skalan. Referensen (vad den än är) måste vara den samma annars vet man ingenting. referensen sättar man där man vill bara man talar om var det är en utgångspunkt för att ge dom andra värdena en referenspunkt man bestämmer var man sätter den - det är ingen naturlag men det är inte det jag pekar på - det handlar om plus resp minusvärde antingen missar du det eller så duckar du i vilket fall får vi återkomma imorrn eller nåt - om tråden är kvar 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 april 2010 Dela Postat 8 april 2010 Jag tycker att det är ganska likt länkhunden Gilbert. Har någon på detta forum någonsin länkat så mycket till länkar som inte ens håller med om det han påstår? Jag minns med nöje trådar som "känsligheten hos banddiskanter", "ERGO", "Många 2-vägs monitorer delas lägre än 1,8 KHz" för att nämna några och för att inte tala om ""30 tips för bättre ljud", klar favorit! https://www.studio.se/index.php?showtopic=29239 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts