Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
  James Blansing sa:
Jasså? Det säger ju faktiskt att högtalaren återger detta frekvensomfång.

återger inom vilken toleransnivå?

precis som G säger så kunde man ju lika gärna skriva 1-100000Hz för jag kan ge mig den på att något lite udda värde kan man få ur dom hur lågt det än kan vara jämfört med 500-2000Hz

så nej - det säger ingenting mer än att högtalaren låter

fast vadan detta (som nattvaktaren uttrycker det om en viss helt annan forumdebattörs beteende) tourettska uppförande?

denna maniska reflex att säga emot och häva ur sig kattskit?

Annons
  • Svar 171
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat
  Demonproducenten sa:
återger inom vilken toleransnivå?

precis som G säger så kunde man ju lika gärna skriva 1-100000Hz för jag kan ge mig den på att något lite udda värde kan man få ur dom hur lågt det än kan vara jämfört med 500-2000Hz

så nej - det säger ingenting mer än att högtalaren låter

Det säger ju faktiskt att högtalaren låter mellan 40-20000Hz =Hörbart. I och med att Yamaha är ett Hifimärke så kan ju de flesta räkna ut resten. Annars får man väl titta på kurvan som Yamaha skickade med.

Postat
  Demonproducenten sa:
fast vadan detta (som nattvaktaren uttrycker det om en viss helt annan forumdebattörs beteende) tourettska uppförande?

Ja, det kan man undra? Kattskit i sandlådan är fruktansvärt irriterande, barn kan fara illa…

Postat
  Demonproducenten sa:

Låter som om det är dags för ditt månatliga psykbesök, denna gång kanske de äntligen kurerar eller exorcerar din inre demon.

Postat
  Gilbert sa:
Så har Katten nu accepterat att siffran för 40-20000 Hz inte är +/-4dB utan troligtvis ungefär det dubbla?

Hunden, försök att få in i din skalle att 8dBs variation aldrig kan beskrivas +-8dB. Har du förresten lyssnat på dessa högtalare en enda gång?

Postat
  Gilbert sa:
Så har Katten nu accepterat att siffran för 40-20000 Hz inte är +/-4dB utan troligtvis ungefär det dubbla?

man ska inte klappa mothårs - det gillar dom inte 😄

men!

Citat
Tolerance can be symmetrical, as in 40±0.1, or asymmetrical, such as 40+0.2/−0.1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tolerance_(en...ing)#Tolerances

detta tolkar jag som att en symmetrisk angivelse (tex ±3dB) betyder lika stor avvikelse uppåt som nedåt - inte den största avvikelsen åt endera hållet

och det är också så jag i alla sammanhang vill minnas att jag lärt mig att det ska tolkas

Postat
  James Blansing sa:
Hunden, försök att få in i din skalle att 8dBs variation aldrig kan beskrivas +-8dB. Har du förresten lyssnat på dessa högtalare en enda gång?

Så du håller alltså fast vid att siffran för NS-1000 för 40-20000 Hz är ca +/-4dB? Är detta ditt slutgiltiga svar?

Postat

post-9550-1270731706_thumb.gif

Om ni skulle ange en +/- siffra (bara en) för denna graf, vad skulle ni säga då?

Om man kommer fram till något annat än +/- 16dB så vill jag veta hur man resonerar.

Postat
  James Blansing sa:
På fråga A svarar jag och de flesta audiotillverkare JA!

Hur förklarar du då det faktum att kurvan har sjunkigt lägre än -4dB vid 40 Hz?

Postat
  Gilbert sa:
post-9550-1270731706_thumb.gif

Om ni skulle ange en +/- siffra (bara en) för denna graf, vad skulle ni säga då?

Om man kommer fram till något annat än +/- 16dB så vill jag veta hur man resonerar.

skulle isf säga att det är ett mycket dåligt sätt att ange kurvan

vi måste ju börja i rätt ände: vad vill vi med det vi säger?

svar: vi vill återge hur kurvan ser ut

kan vi göra det på ett bra sätt med endast ett ± värde?

svar: nej

och jag kan för mitt liv inte se hur ±16 öht talar om hur kurvan ser ut - kan du?

den kan ju lika gärna vara uppånervänd enl ditt sätt att resonera - vilket då ger ett helt annat ljud... 😏

enda sättet att närma sig är att återigen försöka återge hur kurvan ser ut - nämligen +0,5 / -16

(och så förstås utgångsnivå å gränsvärden för nollpunkt å bandbredd på avvikelsen om man ska vara riktigt noga)

Postat
  James Blansing sa:
Återigen matematik är enkelt för dom flesta. Kurvans variation är runt 8dB = +-4dB

Å herregud jag tror jag går och lägger mig... +/- 4dB betyder att kurvan inte går under eller över referens med mer än 4dB, vilket den gör vid 40 Hz i NS-1000-fallet. ca -8 till -10 dB under...

Postat
  Demonproducenten sa:
skulle isf säga att det är ett mycket dåligt sätt att ange kurvan

vi måste ju börja i rätt ände: vad vill vi med det vi säger?

svar: vi vill återge hur kurvan ser ut

kan vi göra det på ett bra sätt med endast ett ± värde?

svar: nej

och jag kan för mitt liv inte se hur ±16 öht talar om hur kurvan ser ut - kan du?

den kan ju lika gärna vara uppånervänd enl ditt sätt att resonera - vilket då ger ett helt annat ljud... 😏

enda sättet att närma sig är att återigen försöka återge hur kurvan ser ut - nämligen +0,5 / -16

(och så förstås utgångsnivå å gränsvärden för nollpunkt å bandbredd på avvikelsen om man ska vara riktigt noga)

Jo vi har väl redan kommigt fram till, att endast ett +/- värde (symetriskt) inte är ett bra sätt att ange en frekvenskurva och det var väl lite det jag ville visa men om man nu skulle göra det för denna graf så skulle ju värdet bli +/- 16dB hur missvisande det än är, eller hur?

Postat
  Gilbert sa:
Å herregud jag tror jag går och lägger mig... +/- 4dB betyder att kurvan inte går under eller över referens med mer än 4dB, vilket den gör vid 40 Hz i NS-1000-fallet. ca -8 till -10 dB under...

Helt otroligt att du fortfarande inte har fattat hur högtalare ofta specas efter att du har läst tio miljoner sidor om det. Hur var det nu har du ens hört dessa högtalare en enda gång?

Postat
  Gilbert sa:

fast då är vi ju återigen vid frågan "betyder att" enl vilken definition?

det kan mycket väl vara så att du har rätt å att jag å katten här har missat hur avvikelser ska tolkas

men då får du gärna hänvisa till nån standard som styrker detta

annars får du kanske fundera på att ta in att du kan ha fel i just detta med hur ± värden ska tolkas å utläsas

show me your links baby! 😏

Postat
  James Blansing sa:
Helt otroligt att du fortfarande inte har fattat hur högtalare ofta specas efter att du har läst tio miljoner sidor om det. Hur var det nu har du ens hört dessa högtalare en enda gång?

Totalt ointressant om jag hör dessa högtalare eller inte men jag förstår ju att du vill styra samtalet bort från ämnet då du inte kan förklara hur du kommer fram till din siffra...

Postat
  Demonproducenten sa:
fast då är vi ju återigen vid frågan "betyder att" enl vilken definition?

det kan mycket väl vara så att du har rätt å att jag å katten här har missat hur avvikelser ska tolkas

men då får du gärna hänvisa till nån standard som styrker detta

annars får du kanske fundera på att ta in att du kan ha fel i just detta med hur ± värden ska tolkas å utläsas

show me your links baby! 😏

Din länk var väl bra.

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Katten vet nog vad AF menar; NS-1000 börjar rulla av redan vid ca 70 Hz:

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/eng...sys/NS-1000.pdf

Varför kallar du mig AF? Har du problem med att jag PM:at Olsberg att jag ville byta nick till mitt rätta namn och stå för vem jag är?

Redigerat av Hägglund
Postat
  Gilbert sa:
Totalt ointressant om jag hör dessa högtalare eller inte

Nej det är väldigt intressant att du läst betydligt mer om alla högtalare du skriver om än vad du har lyssnat på dom.

Postat

Varför i hela världen måste alla trådar sluta i en himla pissmatch mellan knäppskallarna på det här forumet. Vem i hela världen tror att det som de senaste 70 svaren eller så har nån som helst relevans för den som ställde en fråga?

Mitt förslag -- vill ni nödvändigtsvis debatter om sånt, skapa nya trådar i stället.

Jag försökte vara konstruktiv och påpeka att om man inte vet vad man vill ändra så får man inga bra svar om vad som skall ändras. Som sagt.

/ G

Postat
  James Blansing sa:
Nej det är väldigt intressant att du läst betydligt mer om alla högtalare du skriver om än vad du har lyssnat på dom.

Jag förstår fortfarande inte riktigt problematiken… Mär man mäter upp en högtalare så börjar man med att hitta referensnivån (oftast 85, 90 eller 94 dB) med en testton (oftast 400, 440 eller 1 KHz). Om kurvan sedan efter mätning går över eller under fastslagen referensnivå så får du dina plus och minusvärden. I fallet NS-1000 så hamnar vi på ca -8 till -10 för 40 Hz så om man nu väljer att speca frekvensgången ned endast symetrisk avvikelse så blir siffran mellan 8 och 10 dB +/-. Att kurvan aldrig går upp till + 8-10 spelar ingen roll, gränsen går upp eller ned jämfört referens.

Postat
  Hägglund sa:
Varför kallar du mig AF? Har du problem med att jag PM:at Olsberg att jag ville byta nick till mitt rätta namn och stå för vem jag är?

Sorry Hägglund, gammal vana. Ser din bild bättre än texten.

Postat
  trombonisten sa:
Vem i hela världen tror att det som de senaste 70 svaren eller så har nån som helst relevans för den som ställde en fråga?

Det här är ett forum här diskuteras det, frågeställaren fick ju faktiskt flera relevanta svar tidigt i tråden.

Postat
  Gilbert sa:
Din länk var väl bra.

hittade motsvarande på svenska också

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolerans_(teknik)

och jag kan bara se att värdet y = y i förhållande till x

alltså: x ±y betyder att avvikelse från x, är lika med y, både positivt och negativt

Citat
Tolerans betecknar inom teknik storleken hos en avvikelse eller variation av något mått från ett givet värde. Toleransens storlek anges ofta som x±y, där ±y är toleransen från värdet x.

±y betyder ju +y och -y

Postat
  trombonisten sa:
Varför i hela världen måste alla trådar sluta i en himla pissmatch mellan knäppskallarna på det här forumet. Vem i hela världen tror att det som de senaste 70 svaren eller så har nån som helst relevans för den som ställde en fråga?

Mitt förslag -- vill ni nödvändigtsvis debatter om sånt, skapa nya trådar i stället.

Jag försökte vara konstruktiv och påpeka att om man inte vet vad man vill ändra så får man inga bra svar om vad som skall ändras. Som sagt.

/ G

Jo, detta är ett återkommande problem men samtidigt så vill man inte låta vissa saker passera...

Jag ursäktar mig för ev. OT.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.