Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
  Gilbert sa:
Nu får du nog förklara lite närmare hur du tänker...

Det är inte jag som tänker så utan de flesta tillverkare som specar på det sättet +-4 dB betyder alltså att den uppmätta kurvan varierar max 8 dB vid uppmätt nivå.

Annars vore det ju ärligare att skriva exakt hur mycket kurvan varierar typ -5 & +7 vid angivna frekvenser men alldeles för många köper högtalare med ögonen istället för öronen..

Annons
  • Svar 171
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat (redigerat)
  James Blansing sa:
Det är inte jag som tänker så utan de flesta tillverkare som specar på det sättet +-4 dB betyder alltså att den uppmätta kurvan varierar max 8 dB vid uppmätt nivå.

Annars vore det ju ärligare att skriva exakt hur mycket kurvan varierar typ -5 & +7 vid angivna frekvenser men alldeles för många köper högtalare med ögonen istället för öronen..

På vilket sätt motsäger detta det jag tidigare sagt? Vad vill du säga? Håller du fortfarande inte med om detta:

Gilbert sa:
Om vi säger att 90dB är snittet för kurvan så är vi nere på ca 81dB vid 40 Hz. Alltså skulle specen för 40-20000 Hz då vara +/- 9dB.
Redigerat av Gilbert
Postat
  Gilbert sa:
http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS8050a.pdf

Om du tittar på dessa kurvor så ser du att avvikelsen mellan 38-20000 Hz är max 2dB (upp eller ned) d v s +/- 2dB. Om man istället väljer 35-20000 så skulle värdet bli +/-3 dB (då kurvan når -3dB vid 35 Hz).

Inga konstigheter.

Nu jämför du ju med en aktiv högtalare som har frekvenskompensation i filterna, lite lättare att få fina mätkurvor då än med en passiv högtalare. Dessa är dessutom mätta vid 85dB.

Postat
  James Blansing sa:
Nu jämför du ju med en aktiv högtalare som har frekvenskompensation i filterna, lite lättare att få fina mätkurvor då än med en passiv högtalare. Dessa är dessutom mätta vid 85dB.

Håll dig till ämnet. Vi diskuterar inte olika högtalare, jag försöker visa dig hur man läser specar.

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Håll dig till ämnet. Vi diskuterar inte olika högtalare, jag försöker visa dig hur man läser specar.

Verkar mer som att det är du som bör sätta dig in det. Och vad menade du med den andra NS1000 länken egentligen?

Redigerat av James Blansing
Postat
  James Blansing sa:
Verkar mer som att det är du som bör sätta dig in det.

Som vanligt så vill inte Katten berätta varför han tror att jag har fel...

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Om du tittar på dessa kurvor så ser du att avvikelsen mellan 38-20000 Hz är max 2dB (upp eller ned) d v s +/- 2dB. Om man istället väljer 35-20000 så skulle värdet bli +/-3 dB (då kurvan når -3dB vid 35 Hz).

Inga konstigheter.

skulle snarare säga +2dB / -3dB isf

alt +/- 2,5dB om man flyttar referenspunkten för 0

edit: med andra ord anser jag inte man kan säga att yam ns1000 har +/- 9 från 40 - 20000

däremot är ju -9 rätt

och hellmans eller vad han nu kallar sig synpunkt att det inte levereras nåt under 70 är ju helt fel

för att gå lite on topic så är väl hegobalds inlägg hittills det som ger mest matnyttigt för frågeställaren

Redigerat av Demonproducenten
Postat
  James Blansing sa:
Det har jag ju redan gjort hunden. Säg mig nu vad du menade med den andra NS1000 länken.

Det har du inte gjort.

Menade inget speciellt med den andra länken mer än att tillhandahålla fler grafer.

Postat (redigerat)
  Demonproducenten sa:
skulle snarare säga +2dB / -3dB isf

alt +/- 2,5dB om man flyttar referenspunkten för 0

Ja precis, även om det kanske inte är helt korrekt att "flytta" referenspunkten kanske.

Det är ju p g a detta som t ex 8050 är specad som den är, d v s +/-2dB 38-20000 Hz och med separat data för -3dB (35 Hz).

Redigerat av Gilbert
Postat
  Gilbert sa:
Ja precis, även om det kanske inte är helt korrekt att "flytta" referenspunkten kanske.

Det är ju p g a detta som t ex 8050 är specad som den är, d v s +/-2dB 38-20000 Hz och med separat data för -3dB (35 Hz).

ja 😄

Postat
  James Blansing sa:
Men det var ju samma mätkurva!!

Din browser kanske inte visar korrekt men det känns som om du försöker vifta bort frågan nu; förklara nu varför du tycker jag har fel.

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Din browser kanske inte visar korrekt men det känns som om du försöker vifta bort frågan nu; förklara nu varför du tycker jag har fel.

Min browser visar korrekt. Jag har redan förklarat att de flesta tillverkare anger frekvensomfångsvariationer inom +-dB detta gör de givetvis för att specarna ska se bättre ut. Många tillverkare har ju inte ens några mätkurvor alls att visa upp.

Redigerat av James Blansing
Postat (redigerat)
  James Blansing sa:
Min browser visar korrekt. Jag har redan förklarat att de flesta tillverkare anger frekvensomfångsvariationer inom +-dB detta gör de givetvis för att specarna ska se bättre ut. Många tillverkare har ju inte ens några mätkurvor alls att visa upp.

Du säger att siffran för NS-1000 är (ca) +/-4dB för 40-20000 Hz. Jag säger att det är snarare åt (ca) +/- 8-10dB för 40-20000 Hz. Kan du nu vara så snäll och förklara varför du anser att du ar rätt?

Om man väljer ett så grovt verktyg som +/- dB så får man vara beredd på att ta konsekvenserna för ett spann som sträcker sig för långt ned i basen. Om man bara anger en siffra så återspeglar denna siffra max avvikelse från referens (upp eller ned) och i NS-1000-fallet så blir denna siffra ganska hög om man väljer att starta vid 40 Hz.

Redigerat av Gilbert
Postat
  Gilbert sa:
Du säger att siffran för NS-1000 är (ca) +/-4dB för 40-20000 Hz. Jag säger att det är snarare åt (ca) +/- 8-10dB för 40-20000 Hz. Kan du nu vara så snäll och förklara varför du anser att du ar rätt?

Därför att matematik är enkelt för dom flesta. Alltså nu tar vi det här enkelt så att du kan förstå också Kurvan håller sig inom 8dB alltså kan den sägas variera +-4dB

Postat
  Gilbert sa:

haha

ni har ju fel båda två 😄

-8-9dB ja

men inte +9

+/- 9dB betyder att kurvan pendlar 9dB både uppåt å neråt ift nollreferensen

nu orkar jag inte titta på den där gryniga kurvan igen men om vi förutsätter +4, så skulle det alltså bli 40-20000 Hz +4 / -9dB vid angiven ref punkt (var det 85dB?)

Postat
  Demonproducenten sa:
haha

ni har ju fel båda två 😄

-8-9dB ja

men inte +9

+/- 9dB betyder att kurvan pendlar 9dB både uppåt å neråt ift nollreferensen

nu orkar jag inte titta på den där gryniga kurvan igen men om vi förutsätter +4, så skulle det alltså bli 40-20000 Hz +4 / -9dB vid angiven ref punkt (var det 85dB?)

Men om du bara anger ett värde för +/- dB så återspeglar detta värde den maximala avvikelsen, upp eller ned:

Gilbert sa:
Om man väljer ett så grovt verktyg som +/- dB så får man vara beredd på att ta konsekvenserna för ett spann som sträcker sig för långt ned i basen. Om man bara anger en siffra så återspeglar denna siffra max avvikelse från referens (upp eller ned) och i NS-1000-fallet så blir denna siffra ganska hög om man väljer att starta vid 40 Hz.
Postat
  James Blansing sa:
Därför att matematik är enkelt för dom flesta. Alltså nu tar vi det här enkelt så att du kan förstå också Kurvan håller sig inom 8dB alltså kan den sägas variera +-4dB

Men kurvan går ju under -4dB före 40 Hz... 😄

Postat
  Gilbert sa:
Men om du bara anger ett värde för +/- dB så återspeglar detta värde den maximala avvikelsen, upp eller ned:

enl vilken fastställd toleransnorm då?

Postat
  Gilbert sa:
Men kurvan går ju under -4dB före 40 Hz... 😄

ja den är väl på -5 vid 50 eller nåt om jag minns rätt

i vilket fall ger den rätt bra under 70 - vilket var utgångspunkten för detta avvikande spåret 😎

Postat

Återigen, att skriva ”Frequency Response 40-20000 Hz” utan att ange några gränsvärden borde vara olagligt då detta inte säger något om någonting. Dom kunde lika gärna skriva 20-20000 Hz… Om man däremot skulle ta fram siffran (om bara en) för detta spann så skulle den bli högre än +/-4dB då kurvan uppenbarligen faller mer än 4dB innan 40 Hz. Att detta skulle vara så krångligt…

Givetvis så ser en så hög +/- siffra inte så bra ut och därför är det vanligaste att välja ett normalt område (t ex från -2-3dB uppåt) och ev. speca -3 -6 eller -10dB-punkten separat.

Postat
  Gilbert sa:
Återigen, att skriva ”Frequency Response 40-20000 Hz” utan att ange några gränsvärden borde vara olagligt då detta inte säger något om någonting.

Jasså? Det säger ju faktiskt att högtalaren återger detta frekvensomfång.

Postat
  Gilbert sa:
Hur menar du?

ja - var finns definitionen för hur +/- ska tolkas?

det måste ju finnas en norm som är det rätta/gängse använda

du å jag använder ju olika uttydning av vad värdena innebär å så kan vi ju inte ha det

standard för böveneln! SIS!

eller nåt 😄

Postat
  James Blansing sa:
Jasså? Det säger ju faktiskt att högtalaren återger detta frekvensomfång.

Så du tycker på allvar att detta är en bra och utförlig specifikation... i så fall så kan vi sluta diskutera.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.