debatt Postat 6 april 2010 Postat 6 april 2010 (redigerat) Hej! Vet inte om det är exakt rätt avdelning jag skriver i, men jag antar att det är det (eller Monitorer), då frågan gäller hur man ska komma tillrätta med vissa bastoner/basfrekvenser som återges av högtalarna men som aldrig tycks lämna rummet. Är ni med? Förr tror jag man benämnde detta "stående vågor", åtminstone vet jag såna som sa så i detta sammanhang. Jag var och lyssnade på ett par jättefina och jättedyra golvhögtalare för några år sedan och när det kom vissa basfrekvenser (elbas) i dem så var det som om ljudet från tonerna låg kvar i ljudbilden längre än de skulle, ibland tog de rentav överhanden. Störde intrycket av låten negativt. Pianoblanka mastodonter på 25000 kr paret. Då. Köpte inte dem... Rummet var kollosalt stort (över 70 kvm). Tegelvägg 5 meter bakom. Hade inte brytt mig om detta fenomen om det inte var så att jag lyssnade igår kväll på ett ljudklipp från en kommande skiva, via You Tube, i mina egna golvhögtalare här hemma. Nu var instrumentet kontrabas och vissa toner (företrädesvis de allra lägsta) drabbade mina högtalare på samma sätt. Ibland när jag hört demos speciellt har jag upplevt samma sak, men i det färdiga releaseskicket sedan har det varit åtgärdat. Mitt rum är 4.1 x 4.1 m. Högtalarna står snett vinklade inåt och 60 cm från bakre väggen, som är en 60 cm tjock murad tegelvägg. Rejält spacklad med tunn papptapet över. Alla väggar i detta rummet är sådana f.ö. Vad kallas detta fenomen i ljudinspelningsbranschen? Är det "stående vågor"? Uppstår de särskilt om lyssningsrummet är helt kvadratiskt? Hur kan jag åtgärda detta? Eller så kanske det ska vara såhär... det är bara inte mitt ljudideal. Överhuvudtaget är det svårt med kontrabas som är högt mixad, även om jag gillar instrumentet. //:debatt Redigerat 6 april 2010 av debatt
Gilbert Postat 6 april 2010 Postat 6 april 2010 https://www.studio.se/index.php?act=Searc...te=%2BHelmholtz
joachime Postat 6 april 2010 Postat 6 april 2010 Jag gissar på låga E och oktaven på det. Andra oktavens fiss och tredje oktavens C. Stämmer det?
joachime Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Inverkar det att rummet är kvadratiskt? Ja, det innebär att alla fyra väggar genererar stående vågor vid samma frekvenser. De blir alltså samlade och starkare än om väggparen var olika långa.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.