Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag ska fixa grejer till inspelning hemma.

Jag ska köpa en mac-dator och ska använda senaste logic. Något tips på dator? (Jag ska också ha senaste photoshop installerat om de spelar någon roll att veta, om det behövs mycket utrymme tänker jag...)

Och vad behövs mer? Diverse ljudkort? Mixerbord? Jag ska investera en mikrofon och en synth. Sedan spela in med syntharna i logic och spela in gitarr och sång i mic.

Annons
Postat
Hej.

Jag ska fixa grejer till inspelning hemma.

Jag ska köpa en mac-dator och ska använda senaste logic. Något tips på dator? (Jag ska också ha senaste photoshop installerat om de spelar någon roll att veta, om det behövs mycket utrymme tänker jag...)

Och vad behövs mer? Diverse ljudkort? Mixerbord? Jag ska investera en mikrofon och en synth. Sedan spela in med syntharna i logic och spela in gitarr och sång i mic.

Sök i forumet. Det finns massor med trådar som svarar på dessa frågor.

Postat

Köp någon dator som du kan stoppa i mycket RAM-minne i, om du

ska köra Photoshop också. iMac eller MacPro.

Det är frågan om budget.

Mvh/

Postat

När du säger hemma så antar jag att du tänker spela in i en lägenhet som med största sannolikhet inte låter helt fantastiskt. Då är det onödigt att investera i en dyr mikrofon som fångar upp det tråkiga lägenhetsljudet. Jag skulle nog i så fall börja med en dynamisk mikrofon som t.ex. Shure SM57.

Det absolut viktigaste man kan investera i är en bra kaffebryggare eller om budgeten räcker till, en espressomaskin. Det blir aldrig bra musik utan bra kaffe!!

Postat
När du säger hemma så antar jag att du tänker spela in i en lägenhet som med största sannolikhet inte låter helt fantastiskt. Då är det onödigt att investera i en dyr mikrofon som fångar upp det tråkiga lägenhetsljudet. Jag skulle nog i så fall börja med en dynamisk mikrofon som t.ex. Shure SM57.

Det absolut viktigaste man kan investera i är en bra kaffebryggare eller om budgeten räcker till, en espressomaskin. Det blir aldrig bra musik utan bra kaffe!!

haha kaffe ja... aah i villa är det, inte lägenhet, men inte i toppbra rum och så.. Ah ne ska inte köpa dyr mic, men vet inte vad man brukar ge för en sån mic du nämnde..

Jag vill ju få det hela så billigt som möjligt fast ändå så att det är okej eller BRA grejer..

Får väl leta o fråga runt..

Postat

Du behöver följande om du vill uppnå bra resultat:

x) Ett genuint intresse för musikskapande, studioteknik, musikutrustning

Jag kan ge dig lite tips angående att köpa grejer som gäller egentligen i all köp&sälj.

Leta på nätet (blocket, vend, 99, tradera, ebay, musikmarknaden) efter den prylen du (tror) behöver eller vill ha. När du har hittat några stycken så vet du ungefärligt marknadsvärde. Leta sedan efter ett exemplar som du kan tänka dig och där priset ligger under medelvärdet, jag säger inte att du SKA pruta men ibland behövs det för att komma under medelvärdet. Så gör du garanterad en bra deal. I det flesta fall jag har köpt nånting kan jag sälja det efter nåt år för samma pris alt vinst samt i vissa enskilda fall med nån hundring i förlust.

Sedan är det bara att lära sig prylarna utantill så man kan varenda funktion i dom. Då händer det saker och ting!

Grejer jag kan rekommendera till dig är:

iMac

Logic 9 (ev lite)

Apogee duet

Ett par monitorer

Hörlurar

shure sm57

något midiklaviatur

Pris: ca 10-30'

Postat
Du behöver följande om du vill uppnå bra resultat:

x) Ett genuint intresse för musikskapande, studioteknik, musikutrustning

Jag kan ge dig lite tips angående att köpa grejer som gäller egentligen i all köp&sälj.

Leta på nätet (blocket, vend, 99, tradera, ebay, musikmarknaden) efter den prylen du (tror) behöver eller vill ha. När du har hittat några stycken så vet du ungefärligt marknadsvärde. Leta sedan efter ett exemplar som du kan tänka dig och där priset ligger under medelvärdet, jag säger inte att du SKA pruta men ibland behövs det för att komma under medelvärdet. Så gör du garanterad en bra deal. I det flesta fall jag har köpt nånting kan jag sälja det efter nåt år för samma pris alt vinst samt i vissa enskilda fall med nån hundring i förlust.

Sedan är det bara att lära sig prylarna utantill så man kan varenda funktion i dom. Då händer det saker och ting!

Grejer jag kan rekommendera till dig är:

iMac

Logic 9 (ev lite)

Apogee duet

Ett par monitorer

Hörlurar

shure sm57

något midiklaviatur

Pris: ca 10-30'

Tack.. Ah ska leta, ja vet inte vad allt detta är ens.. hah.. t.ex Apogee duet eller shre sm57. Det sista är kanske en mic?

Bara en iMac går väl på 10 000 typ.. högtalare har jag, lurar har jag, klaviatur har jag så ah... får söka lite dårå....

Postat

Shure sm57 är en dynamisk mic som är bra för gitarrstärkare, trumvirvel, trumpukor, skrikigare sång (typ allmänt höga ljud). Det är en dynamisk mikrofon och fångar därmed upp mindre rumsljud och kräver inte fantommatning (och är billigare än en kondensatormikrofon).

En kondensatormikrofon är att rekommendera för att micka upp sång, akustisk gitarr och aa typ allt möjligt (cymbaler, hihat, piano, stråkar, blablabla).

Postat

ah typ så e de aaa. Vad är det med folk och skriva hur dom låter när dom "pratar" =) hehe. börjar känna mig gammalmodig...

Du behöver en dator, ljudkort, och mick om du vill spela in gitarr.

SM 57 är shure mick som passar dina behov, apogeeduet är ljudkort som gör om analoga ljudet till det digitala. och 10.000 kommer du behöva hur du vrider eller vänder på det =)

aah,jo,mm, typ aaa. Jo, så är det. =)

Postat

Du behöver :

Dator

3.06GHz Intel Core 2 Duo8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X4GB256 GB solid-state driveSuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Antiglare Widescreen DisplayApple LED Cinema Display (24-tums platt bildskärm)Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)Aperture förinstallerat (engelsk version)Logic Express förinstallerat (engelsk version)Apple Mini DisplayPort till DVI-adapterMini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapterMini DisplayPort till VGA-adapterMagSafe Airline-nätadapterApple RemoteEtt års familjeprenumerationAppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll

Pris : 60 871 kr inkl moms

Ljudkort :

MHLabs Mobile I/O 2882 +DSP

Pris : 23 178 kr inkl moms

Mikrofon :

Neumann M 149 Tube

Pris : 56 075 kr

Sedan tillkommer Kablar , Puffskydd , å annat diverse för ca 3 000 kr.

Så totalt måste du fixa fram 143 124 kr så runda up till ca 145 000 kr så kan du köpa en Expressobryggare oxå.

Postat (redigerat)

Aa som sagt du behöver (i rangordning)

1. dator (MAC eller PC - båda är lika bra, mac kör numera med samma processor, grafikkort osv som en PC)

2. ljudkort (med mikrofonförstärkare med fantommatning, high-z och midi-ingång)

3. musikprogram (logic, cubase, blablabla ... med ditt ljudkort så kommer förmodligen cubase 4 eller 5 LE med gratis, eller något liknande program..)

4. kondensatormikrofon (om du ska köra akustisk gitarr och sång)

5. dynamisk mikrofon (om du vill spela in gitarrstärkare, trummor, skriksång, munspel)

6. studiomonitorer (finns billiga sådana. De har ett mer neutralt ljud en vanliga högtalare. Och vanliga billigare datorhögtalare har för lite botten, och 2.1 högtalare brukar ha för mycket botten ^^ (botten = låga frekvenser/bas).

7. En liten midikeyboard om du vill spela piano, synthar, trummor och annat skoj. Gärna ett med tryckkänslighet

Dom här sju delarna räcker långt för att göra typ allt.

Här är lite hjälp inom musikproduktion:

http://wiki.kontrollrummet.com/Mikrofon

http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

http://wiki.kontrollrummet.com/Ljudkort

Redigerat av hwasser
Postat
ah typ så e de aaa. Vad är det med folk och skriva hur dom låter när dom "pratar" =) hehe. börjar känna mig gammalmodig...

Du behöver en dator, ljudkort, och mick om du vill spela in gitarr.

SM 57 är shure mick som passar dina behov, apogeeduet är ljudkort som gör om analoga ljudet till det digitala. och 10.000 kommer du behöva hur du vrider eller vänder på det =)

aah,jo,mm, typ aaa. Jo, så är det. =)

Tack för svaren..! Du, vad kostar ett ljudkort då? Nån skrev nått med totalkostnad på 150 000 haha. Nå sånt blire inte av.

Dator (Bärbar) :10 000 typ..

mic: 1000 - 2000

ljudkort: ?

Blir väl en, tja.. 15 000...

Dator måste jag ha hursomhelst så det landar väl på typ 4000. = D

synth, lurar, högtalare har jag, samt en kaffebryggare. (Den duger, spec nu när jag inte dricker kaffe)

Postat
Tack för svaren..! Du, vad kostar ett ljudkort då? Nån skrev nått med totalkostnad på 150 000 haha. Nå sånt blire inte av.

Dator (Bärbar) :10 000 typ..

mic: 1000 - 2000

ljudkort: ?

Blir väl en, tja.. 15 000...

Dator måste jag ha hursomhelst så det landar väl på typ 4000. = D

synth, lurar, högtalare har jag, samt en kaffebryggare. (Den duger, spec nu när jag inte dricker kaffe)

Det är ju alltid lättast att hjälpa om du skriver ungefär hur mkt du är beredd på att spendera. Om det är någon speciell DAW du vill använda.

Postat (redigerat)
Du behöver :

Dator

3.06GHz Intel Core 2 Duo8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X4GB256 GB solid-state driveSuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Antiglare Widescreen DisplayApple LED Cinema Display (24-tums platt bildskärm)Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)Aperture förinstallerat (engelsk version)Logic Express förinstallerat (engelsk version)Apple Mini DisplayPort till DVI-adapterMini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapterMini DisplayPort till VGA-adapterMagSafe Airline-nätadapterApple RemoteEtt års familjeprenumerationAppleCare Protection Plan for MacBook Pro - Auto-enroll

Pris : 60 871 kr inkl moms

Ljudkort :

MHLabs Mobile I/O 2882 +DSP

Pris : 23 178 kr inkl moms

Mikrofon :

Neumann M 149 Tube

Pris : 56 075 kr

Sedan tillkommer Kablar , Puffskydd , å annat diverse för ca 3 000 kr.

Så totalt måste du fixa fram 143 124 kr så runda up till ca 145 000 kr så kan du köpa en Expressobryggare oxå.

Glöm inte ett par ordentliga mikstativ! Minst tio stycken så att det alltid finns några extra, så du får nog räkna på ca 55 000 bara där.

http://www.latchlakemusic.com/micking_stand.html

Redigerat av Fertan
Postat (redigerat)
Glöm inte ett par ordentliga mikstativ! Minst tio stycken så att det alltid finns några extra, så du får nog räkna på ca 55 000 bara där.

http://www.latchlakemusic.com/micking_stand.html

Glömde bort dom totalt 🙂 , Men tanken var en någorlunda Mobilstudio så det behövs nog bara ett stativ.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Föresten... Måste jag ha en MAC?.. alltså jag ska ha bärbar, men det finns bärbara om man kollar pricerunner för typ 4000 med 4 gig internminne.. Det känns billigare...

Och... jag hajjar inte ens exakt det med ljudkort... Jag kan få tag i ett mixerbord.. 4 ingångar..vad är skillnaden, om jag har ett mixerbord måste jag ändå ha nått sorts ljudkort...? eh.. ha

Redigerat av Robb
Postat
Föresten... Måste jag ha en MAC?.. alltså jag ska ha bärbar, men det finns bärbara om man kollar pricerunner för typ 4000 med 4 gig internminne.. Det känns billigare...

Och... jag hajjar inte ens exakt det med ljudkort... Jag kan få tag i ett mixerbord.. 4 ingångar..vad är skillnaden, om jag har ett mixerbord måste jag ändå ha nått sorts ljudkort...? eh.. ha

Nej. Du måste inte ha Mac. Bättre att spendera pengarna på ljudkort, mic, högtalare etc.

Postat (redigerat)
Föresten... Måste jag ha en MAC?
Du skrev att du ville köra Logic, vilket enbart finns till Mac.

Om det inte var ett egentligt behov finns det självklart en stor flora av musikprogram för Windows. (Sonar, Cubase, Record, Samplitude, Live etc.)

Du ska inte vänta dig att bärbara PC:s för 4000:- har den hårdvara som gör musikinspelning smärtfri.

Datorer som lämpar sig för musikproduktion kostar oftast mer än så. Det är många som köper billigaste PC:n för att märka att dess moderkort har kompabilitetsproblem, de behöver inaktivera funktioner som trådlösa nätverk och trolla med speciella drivrutiner och BIOS innan de kanske går att använda.

Köp en PC du vet fungerar för musikinspelning alt. en Mac.

Redigerat av Linus
Postat
Du skrev att du ville köra Logic, vilket enbart finns till Mac.

Om det inte var ett egentligt behov finns det självklart en stor flora av musikprogram för Windows. (Sonar, Cubase, Record, Samplitude, Live etc.)

Du ska inte vänta dig att bärbara PC:s för 4000:- har den hårdvara som gör musikinspelning smärtfri.

Datorer som lämpar sig för musikproduktion kostar oftast mer än så. Det är många som köper billigaste PC:n för att märka att dess moderkort har kompabilitetsproblem, de behöver inaktivera funktioner som trådlösa nätverk och trolla med speciella drivrutiner och BIOS innan de kanske går att använda.

Köp en PC du vet fungerar för musikinspelning alt. en Mac.

Ah precis ja vill använda Logic.. Då är det mac som gäller, bärbar, då äre ju 10 000 man får lägga ut alltså.. De är mycket stålar.

ljudkort för 2ooo typ.. hmhm...

Postat (redigerat)

Om det nödvändigtvis måste vara Mac kör på Garageband (Finns även för windows) och uppgradera möjligen senare till Logic.

Köp sedan något av Line6's ljudkort som ger dig mycket mer i fråga om effekter och simuleringar.

Sen behöver du antagligen en mick. Kanske en TSM eller en T-bone från Thomann.

Lägg inte allt för mycket över tusen spänn på en mick till att börja med (gärna mindre). Dom billiga kinamickarna är mycket bra för sitt pris och jag kan lova att största problemet sitter inte i en kinamick som kanske har lite väl mycket diskant.

Allt behöver inte kosta så mycket pengar när du startar för du kommer ändå att ha mycket bättre förutsättningar än tex. the Beatless hade.

Annars rekommenderar jag att du laddar hem Killer Home Recording. Den del som är gratis och handlar om att just komma igång.

http://www.recordingreview.com/blog/killer...ording-setting/

Kräver registering men du behöver inte köpa någonting. Brandon Dury är ingen super-auktoritet men han har ett hälsosamt sätt att se på saker och ting. Inte minst när man startar upp.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.