Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är nu i micköpartag och har kollat runt lite på forumet. Jag har också lyssnat lite på Claes inspelningar. Men jag vill ända fråga och hoppas att jag kan få svar.

Jag vill ha en mic i prisklass 700-1600, som levererar den bästa närheten till den som sjunger. Ofta till lugn sång. Detta till min hemmastudio. Det ska gärna låta som om personen som sjunger sitter på lyssnarens axel. Tacksam för svar

Timmy

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Med risk att låta trist och tråkig. Det ljudet får du genom bra akustik. Hänger inte på micken.

Du kan dock hjälpa micklen på traven och sjunga riktigt nära, men då kan du få andra problem som smackande ljud från munne och förstärkta konsonanter samt mycket bas.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Tack.

Men ändå, vilken mic i prisklassen skulle kunna vara bäst lämpad? Alltså, jag har en sm58. Kan jag få det bättre med en annan mic i prisklassen?

Redigerat av mrpimmy
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om någon mick borde få det nära ljud du eftersöker så är det väl en sm58 som man nästan sväljer. 😉

Skicka upp en ljudfil hur det låter idag. Så blir det lättare att förstå vilken förbättring du söker.

Ofta är det brister i akustiken som gör sig påminda om för hemmet.

Jag har två filer med några enkla mickar som ger ett ganska nära ljud:

Första klippet är en billig dynamisk mick typ SM58.

Andra klippet är en stormembrans MXL mick i den prisklass du söker.

Hur bra mickarna passar din röst är dock en het annan femma. Men närheten får du med hjälp av placering av micken samt bra akustik.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Akustiken spelar roll, men inte så stor roll som man kan tro när man närmickar. I synnerhet om du inte står och vrålar i micken, utan sjunger ganska soft. När det gäller sång är det definitivt mikrofonvalet som spelar störst roll, mycket mer än akustiken (förutsatt att du har hyfsat normal inomhusakustik - och inte står i badrummet). Prova ett par olika mikrofoner och kolla vilken som tar fram din röst bäst. Mitt tips är nog att du kollar Röde NT1A. De är bra i prisklassen.

Jag menar inte att gå emot vad drloop säger om akustik, men en bra mikrofon låter bra även med bristfällig akustik. En mikrofon med kina-diskant kommer låta tunn och vass även på Abbey Road. Min C414 låter mjukt och gott både i det totalstumma inspelningsrummet och i betongbunkern.

Kolla akustiken också, men börja med att skaffa dig en schyst mick och se vad du behöver göra.

Redigerat av Tophe
Postat

Tack så hjärtligt för svaren. Jag har inga ljudfiler som jag kan lägga upp tyvärr, har inte spelat in så mycket än, det jag vet är bara att det viktigaste är att det ska låta nära. Jag lyssnade på dina ljudfiler drloop, och jag tycker mig höra ganska stor skillnad i det jag skulle kalla närhet. MXL micen låter mycket närmre.

Så, när jag kollar runt på forumet så pratas det mycket om studio projects B1, vad skulle ni säga om den, skulle det kunna passa bra? Eller är detta som tophe säger kina-diskant? Andra förslag på mic annars.

Postat
Tack så hjärtligt för svaren. Jag har inga ljudfiler som jag kan lägga upp tyvärr, har inte spelat in så mycket än, det jag vet är bara att det viktigaste är att det ska låta nära. Jag lyssnade på dina ljudfiler drloop, och jag tycker mig höra ganska stor skillnad i det jag skulle kalla närhet. MXL micen låter mycket närmre.

Så, när jag kollar runt på forumet så pratas det mycket om studio projects B1, vad skulle ni säga om den, skulle det kunna passa bra? Eller är detta som tophe säger kina-diskant? Andra förslag på mic annars.

Jag har en B1'a och den är helt ok.. Men ja, den har kina-diskant. Inte fullt så elak som många andra dock.

Själv la jag märke till det först när jag testade en AKG C414. Det var otroligt stor skillnad mellan de två.

Har en sån nu, så B1'n kommer åka ut snart.

Lägg hellre en femhundring till och köp en Röde NT1A så får du en mycket bättre mick.

Postat (redigerat)

Funderat på kombinera två mickar?

För närhet i ett obehandlat rum (exempelbis en hemmastudio) så kan du få bra resultat med att kombinera en dynamisk mick så som sm57:an tillsammans med en småkonding.

Ville testa min ukelele så jag spelade in lite röst samtidigt på det sättet jag beskrev ovan. Två budgetmickar, en 57:A och en cm3:a. Tätt intill varandra för att inte få för stora fasproblem. Jag vet att jag sjunger som en kratta, och tvekade om jag ens vågade lägga ut detta, men men..hoppas det är ljudet folk lyssnar på nu, och i ditt fall närheten.

http://tinyurl.com/y8bndla

EDIT: Totalt obehandlat rum och bredvid datorn och inget puffskydd då jag glömde det på jobbet:)

Prisläge, så skulle detta funka för dig eftersom jag "tror" en 58:a går lika bra som en 57:a, och en cm3 landar inte på mer en 1000-lappen. Sedan kanske du kan hitta en ännu bättre småkonding i det prisläget, viktigast är diskanen i den då det är den som låter skit i 58:an och 57:an., sedan får du ju då tänka dig detta ljud med en riktig sångare/sångerska bakom micken/-arna

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Tophe, du tycker jag ska köpa en NT1-A istället för en B1, Varför?

Nu har jag åter igen sökt runt på forumet några dagar, och jag kan inte bestämma mig, men har bestämt mig för att det blir antingen en B1 eller en NT1-A, jag är tacksam för kommentarer om vilken ni tycker att jag ska ta. NT1-A har ingen inställningsmöjlighet på micken, är detta någonting som behövs så länge man inte ska micka en gitarrförstärkare eller något annat med väldigt hög ljudvolym, eller vad ska man ha inställningen till?

Jag ska spela in mest sång, djembe, gitarr. Detta hemma i min lägenhet. Så vilken tycker ni är den bästa alroundmicken?

Gizmozis, tack för din ljudfil och svar, underbart med ukelele. Men två mickar samtidigt känns lite som överkurs för mig just nu.

Postat
Akustiken spelar roll, men inte så stor roll som man kan tro när man närmickar. I synnerhet om du inte står och vrålar i micken, utan sjunger ganska soft. När det gäller sång är det definitivt mikrofonvalet som spelar störst roll, mycket mer än akustiken (förutsatt att du har hyfsat normal inomhusakustik - och inte står i badrummet). Prova ett par olika mikrofoner och kolla vilken som tar fram din röst bäst. Mitt tips är nog att du kollar Röde NT1A. De är bra i prisklassen.

Jag menar inte att gå emot vad drloop säger om akustik, men en bra mikrofon låter bra även med bristfällig akustik. En mikrofon med kina-diskant kommer låta tunn och vass även på Abbey Road. Min C414 låter mjukt och gott både i det totalstumma inspelningsrummet och i betongbunkern.

Kolla akustiken också, men börja med att skaffa dig en schyst mick och se vad du behöver göra.

Tillåt mig tycka annorlunda, d v s att akustiken spelar störst roll.

Postat

Så gilbert, om du skulle bortse från akustiken, vilken mic tycker du jag ska välja?

Postat (redigerat)

du får tycka vad du vill - var så god

men jag håller helt med tophe med givna förutsättningar

Akustiken spelar roll, men inte så stor roll som man kan tro när man närmickar. I synnerhet om du inte står och vrålar i micken, utan sjunger ganska soft. När det gäller sång är det definitivt mikrofonvalet som spelar störst roll, mycket mer än akustiken (förutsatt att du har hyfsat normal inomhusakustik - och inte står i badrummet). Min C414 låter mjukt och gott både i det totalstumma inspelningsrummet och i betongbunkern.

jag tror du har snöat in för mycket på akustikteorier - när spelade du in en skiva senast? 🙁

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Är nu i micköpartag och har kollat runt lite på forumet. Jag har också lyssnat lite på Claes inspelningar. Men jag vill ända fråga och hoppas att jag kan få svar.

Jag vill ha en mic i prisklass 700-1600, som levererar den bästa närheten till den som sjunger. Ofta till lugn sång. Detta till min hemmastudio. Det ska gärna låta som om personen som sjunger sitter på lyssnarens axel. Tacksam för svar

Timmy

Men visst får man väl ett varmare och mera nära ljud med en kondensatormick, va!?

Det tipset bör man väl kunna ge...kondensatar Vs Dynamisk och varför alltid ge "budget" tips, finns väl AKG mickar för 3000:- som lyfter hans ljud en del och som sagt nära med munnen utesluter hur mycket rummet gör!

Postat
Funderat på kombinera två mickar?

För närhet i ett obehandlat rum (exempelbis en hemmastudio) så kan du få bra resultat med att kombinera en dynamisk mick så som sm57:an tillsammans med en småkonding.

Ville testa min ukelele så jag spelade in lite röst samtidigt på det sättet jag beskrev ovan. Två budgetmickar, en 57:A och en cm3:a. Tätt intill varandra för att inte få för stora fasproblem. Jag vet att jag sjunger som en kratta, och tvekade om jag ens vågade lägga ut detta, men men..hoppas det är ljudet folk lyssnar på nu, och i ditt fall närheten.

http://tinyurl.com/y8bndla

EDIT: Totalt obehandlat rum och bredvid datorn och inget puffskydd då jag glömde det på jobbet:)

Prisläge, så skulle detta funka för dig eftersom jag "tror" en 58:a går lika bra som en 57:a, och en cm3 landar inte på mer en 1000-lappen. Sedan kanske du kan hitta en ännu bättre småkonding i det prisläget, viktigast är diskanen i den då det är den som låter skit i 58:an och 57:an., sedan får du ju då tänka dig detta ljud med en riktig sångare/sångerska bakom micken/-arna

MVH

Anders

Tror också att en utpanorering som "Giz the wiz" har gjort här också tillför en känsla av att rösten finns runt/inne i sitt huvud.

Postat

När man gjort några mätningar på rum så inser man ganska snabbt att akustiken är den överlägset största faktorn för kvalitén på inspelning och återgivning. Visst är det viktigt med bra/rätt mick och bra högtalare men den negativa inverkan ett dåligt rum har på inspelning/återgivning överskrider med råge de negativa egenskaper en dålig mick/högtalare bidrar med.

Postat (redigerat)
När man gjort några mätningar på rum så inser man ganska snabbt att akustiken är den överlägset största faktorn för kvalitén på inspelning och återgivning. Visst är det viktigt med bra/rätt mick och bra högtalare men den negativa inverkan ett dåligt rum har på inspelning/återgivning överskrider med råge de negativa egenskaper en dålig mick/högtalare bidrar med.

Även vid gate/sångbås! 🙁

Redigerat av aROCKER
Postat
Gizmozis, tack för din ljudfil och svar, underbart med ukelele. Men två mickar samtidigt känns lite som överkurs för mig just nu.

Hejsan

Jag tror inte det är överkurs för dig, är grymt enkelt men i mina öron väldigt effektivt om man har ett litet rum med tidiga refletioner. Det är dessa tidiga reflektioner som är största boven i mina öron till att man inte kan få närhet i sången. Men om man lyckas minimera dessa vid inspelningen och istället lägger ett reverb som du kan ställa in de tidiga refletionerna med så har du kommit en bra bit ifrån en kass sånginspelning till en som är helt OK. Om det är detta med fasen du känenr dig osäker på så finns det visuella hjälpmedel för det.

MVH

Anders

Postat

du jobbar med akustikplattor va? 😏

min erfarenhet från alla möjliga inspelningar genom åren stödjer det tophe säger

men nog tjafsat om det

Postat

Kan ingen komma med hjälp om jag ska köpa studio projekt b1 eller Röde nt1-a. Vilken mic är den bästa alroundmicken?

Postat
du jobbar med akustikplattor va? 🙂

Med tanke på alla trådar där jag uppmuntrar användning av vanlig mineralull med luftspalt eller perforerade paneler (som man gör själv) så är det ju väldigt troligt… 😕

Givetvis så spelar val av mic stor roll men om rummet är dåligt så kommer det aldrig att bli bra.

Postat
någon annan. NT1-a eller B1?

Tack hwasser, och er andra för snabba svar

Du måste själv testa för att komma fram till vilken mic som passar dig bäst.

Postat

Jag har en röde nt1a och är jättenöjd med den. väldigt prisvärd! ville helst ha en neumann tlm105 då jag har en sån på ett annat ställe och inte kunde tänka mig nåt annat hemma heller först.... hehe men den är ju svindyr så jag köpte denna och blev helt överraskad, som sagt, jättebra och fin närhet!!! rekommenerar den verkligen.

Postat

Jag har lyssnat på en väns inspelningar med Röde NT1A och måste säga att det är en grymt prisvärd mikrofon. Jag upplever den jämnare än B1:an. Lite "dyrare" diskant, istället för B1:ans ganska spikiga topp. B1:an är en bra mick för pengarna, men det är lite småknixigt att få spår att sitta bra i mixen med den. I synnerhet om du har många spår. Det blir snabbt överbefolkat i övre diskantregistret.

Jag tror du kommer bli jättenöjd med en NT1A. När det gäller inställningsmöjligheter så kommer du troligtvis ändå använda dig av njure-karaktär 99% av alla inspelningar. Low cut (högpass) kan du fixa i datorn efteråt istället för på micken och pad (dämpa några dB för att spela in starka ljudkällor) finns ofta på preamps eller så får du spela in på låg volym.

Sen är Röde grymt tysta också, vad jag vet. Alltså väldigt lite egenbrus.

Postat
Med tanke på alla trådar där jag uppmuntrar användning av vanlig mineralull med luftspalt eller perforerade paneler (som man gör själv) så är det ju väldigt troligt… 😛

Givetvis så spelar val av mic stor roll men om rummet är dåligt så kommer det aldrig att bli bra.

ok du jobbar med tilläggsisolering då 😛

riktigt närmickat kan även ett kasst rum bli ok

men nu rörde det sig om ett "normalt" rum

Postat
ok du jobbar med tilläggsisolering då 😉

😆

riktigt närmickat kan även ett kasst rum bli ok

men nu rörde det sig om ett "normalt" rum

Jag är beredd att sträcka mig till "ok" men inte mer. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.