Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tänkt inhandla en eller flera nya firewirehårdiskar till studiosetupen men stöter på problemet att det är svårt att testa själv innan man köper. Kom på tanken att säkert var och varannan här sitter med just externa firewirediskar, och har säkert erfarenheter av både bra och dåliga såna.

Mina krav är inte så jättemånga, men ganska höga på vissa punkter. Jag vill ha en hårdisk som är:

1. Tyst

2. Rymmer minst 300gig

3. Väldigt tyst

4. Bra för studioanvändande. (har inte bestämt riktigt än vad den ska användas till. Men tänkbara scenarion är väl backup, lagring av samplingar osv.

Priset är flexibelt, men helst någonstans under eller runt 1500:-

Har ni inte tips på bra diskar som passar mina önskemål så kan ni ju även ge era reflektioner på dom diskar just ni använder! Vore kul att få ett litet humm om vad som är shit och vad som är the shit.

Annons
Postat

I vanlig ordning så rekommenderar jag istället att man köper valfri tyst hårddisk från Seagate, Samsung eller Western Digital - och stoppar in i en extern låda som exempelvis Revoltec Alu Book Collectors Edition, som innehåller både Firewire, USB2 och eSATA-interface, så är man flexibel på alla sätt - och så vet man precis vilken hårddiskmodell som sitter i lådan, till skillnad mot om man köper en färdigmonterad extern hårddisk, där man oftast inte vet vad som sitter i lådan om man inte öppnar och kollar upp det...

Postat

WD My Book Studio Apollo

Firewire 800 (Firewire 400 med adapterkabel) och USB2.0

Vill du gå över din budget finns också WD My Book Studio Edition II som är dubbla diskar i RAID

Postat

Grymt tips Claes!

Det låter helt klart smartast. Har du tips/erfarenheter av vanliga hårdiskar som uppfyller mina krav, eller är det hugget som stucket mellan tillverkarna du nämnde?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.