Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Testade ikväll att ändra bias settings på min dual rectifier till EL-34. Tycker faktiskt detta ljud lämpar sig bättre till inspelning än 6L6. Men i manualen till mesan står det att om jag planerar använda denna inställning så bör jag köpa upp mig på ett lager rör 🙂 Är det så att detta inte håller lika bra? Någon som har erfarenhet? I studion är det ju inte den grymma volym man kan tänka sig ha på en scen så jag driver ju inte rören lika hårt som då. Ljudet blev lite "rundare" och satte sig i mixen mycket snabbare.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat
Hejsan

Testade ikväll att ändra bias settings på min dual rectifier till EL-34. Tycker faktiskt detta ljud lämpar sig bättre till inspelning än 6L6. Men i manualen till mesan står det att om jag planerar använda denna inställning så bör jag köpa upp mig på ett lager rör 🙂 Är det så att detta inte håller lika bra? Någon som har erfarenhet? I studion är det ju inte den grymma volym man kan tänka sig ha på en scen så jag driver ju inte rören lika hårt som då. Ljudet blev lite "rundare" och satte sig i mixen mycket snabbare.

MVH

Anders

Det det skickas mer volt till i rören. Och det gör att rören slits snabbare. Du har säkert en 5-600 volt.

Postat (redigerat)
Gå in på Folkesson och läs. Mycket pedagogiskt och nyttig och framför allt rolig intressant läsning!

Mycket intressant läsning, och så som han beskrev EL-34:an va precis det jag upplevde. Men jag får alltså räkna med att rören kommer slitas lite snabbare nu då 🙂 jaja...bara köpa upp sig på ett lager sedan då.

EDIT: Dock upplevde jag inte att det lät marshall över det *skratt"

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Folkesson är en rolig snubbe. Han kan verkligen skruva till stärkare. Hade en 4-kanals moddad jcm 800 från honom. Helt fantastisk. Nu sitter jag i en lägenhet med min POD xt och kliar mig i huvudet. hur jag än bär mig åt kommer jag aldrig att komma i närheten av den stärkaren.

Lade ut den på blocket och folkesson själv kom och köpte tillbaka den 🙂 Han hade få på lager och stor efterfrågan på färdigmoddade marshalls från kunder.

Skratta inte åt marshall Anders, alla vet innerst inne att de låter bättre än midscoopade boogie-jenkarna 😄

war started? 🙂

Postat
Folkesson är en rolig snubbe. Han kan verkligen skruva till stärkare. Hade en 4-kanals moddad jcm 800 från honom. Helt fantastisk. Nu sitter jag i en lägenhet med min POD xt och kliar mig i huvudet. hur jag än bär mig åt kommer jag aldrig att komma i närheten av den stärkaren.

Lade ut den på blocket och folkesson själv kom och köpte tillbaka den 🙂 Han hade få på lager och stor efterfrågan på färdigmoddade marshalls från kunder.

Skratta inte åt marshall Anders, alla vet innerst inne att de låter bättre än midscoopade boogie-jenkarna 😄

war started? 🙂

hmm....ska bara ta på mig mesa-kläder nu och inta stridsposition 🙂

Nä då... jag har inget emot marshall, men jag har aldrig fastnat för dem lika mycket som mesa. Men de gör båda grymma förstärkare.

MVH

Anders

Postat

Jo så är det faktiskt.

Jag hade en liten anti-mesa-inställning tidigare då jag tyvärr bara hade hört deras hi-gain monster. Men efter att ha provat både en lone star och stiletto får jag nog hålla med om det är jäkligt bra stärkare. Är dock inte så mycket för rectifier-serien...

But, I'm a Marshall guy.

Postat
war started? 🙂

Well, det finns så in i helvete många bra rörstärkare. Men det som jag hitills tycker låter bäst är Soldano SLO100

Gammal häck som fanns redan 1987. Livsfarlig top och tillverkas än idag

Postat (redigerat)
Jo så är det faktiskt.

Jag hade en liten anti-mesa-inställning tidigare då jag tyvärr bara hade hört deras hi-gain monster. Men efter att ha provat både en lone star och stiletto får jag nog hålla med om det är jäkligt bra stärkare. Är dock inte så mycket för rectifier-serien...

But, I'm a Marshall guy.

Rectifiern kan så mycket mer än hi gain, även om det är där den blivit känd. Men det är nog inte så många som tänker på det då den inte är lika karakteristisk i de andra lägena. Disten är ju känd. Men detta med vilken stärkare man väljer är ju grymt personligt. Jag valde mesan eftersom jag ännu inte hört en marshall som låter bra exempelvis *skratt* skoja bara

gloves.jpg

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Polaren köpte en Triple Rectifier. Kopplade in den i sin marshall 4x12 med 75 wattare. Och den började dansa på golvet och fullkommligt spy galla. Tokbottnade. Lät gurka. Det vara bara att beställa hem en Road King Slant. Och Jävlar vad kött det blev!

Postat
Polaren köpte en Triple Rectifier. Kopplade in den i sin marshall 4x12 med 75 wattare. Och den började dansa på golvet och fullkommligt spy galla. Tokbottnade. Lät gurka. Det vara bara att beställa hem en Road King Slant. Och Jävlar vad kött det blev!

Man ska inte blanda in marshall 😏

Hade han problem med basen alltså? Skumt, har inte upplevt det problemet med dual rectifiern. Dock kör jag den ju på 50w för det mesta för att kunna driva rören lite mer, samt mesa låda.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.