Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Goddag, har Cubase Essentials 4, USB ljudkort, XP, ASIO 4 All drivrutin. Spelar in mina egna låtar, när jag kommer upp i kanalanvändande ca 8-10 st så upplever jag att det brusar mer i tysta partier, speciellt då jag lagt på stämmor osv. alltså spelat in sång eller gittarr med min kondensatormick, känns lite som man är tillbaka i kassettbandsportavärlden där det blev brusigare för varje pålägg 😄 ,men så ska det väl inte vara i den nya sköna digitala världen?

/B

Annons
Postat

Det brusar självklart ofta mer ju mer pålägg du gör även i den digitala världen men du kan ju använda noisegatar som stänger av kanalerna när inget händer över en viss nivå. Du kan ju även försöka optimera insignalerna innan och i programmet så får du mindre brus.

Postat

ja till skillnad från kassett så brusar intre själva inspelningsmediet.

Men om du spelar in brus (som det alltid blir med en mic) så kommer det att höras, och ju fler spår desto mer brus. Kolla att du har ställt in allt rätt, tillräckligt med gain i preampen etc så du inte behöver dra på onödigt med volym i efterhand. Och som sagt, klipp bort "tomma" partier om du vill få bort bruset helt.

Postat

Tack för snabba svar, jo jag hade på känn att det smög in lite brus ändå men ville kolla så att jag inte hade något "fel" i min lilla studio, kan det ha med mikrofonkvalité att göra? Jag tänker att en billigare är mer känslig för/skapar brus? Eller är jag helt ute och cyklar?

Letar efter Dolbyknappen... minskade inte det brus i den analoga världen? 😠

/B

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ofta är det kanske brus från tex din dator som kommer in i micken.

Här är ett exempel på en inspelning hemma hos mig med en mick från Clas Ohlson för 99:- och en Behringer mixer.

Klicka på "hämta" för att lyssna.

Det brusar rätt lite utan kompressor och EQ.

Så även billiga grejer är ganska tysta nu för tiden om man gör rätt.

Redigerat av drloop
Postat
Ofta är det kanske brus från tex din dator som kommer in i micken.

Här är ett exempel på en inspelning hemma hos mig med en mick från Clas Ohlson för 99:- och en Behringer mixer.

Klicka på "hämta" för att lyssna.

Det brusar rätt lite utan kompressor och EQ.

Så även billiga grejer är ganska tysta nu för tiden om man gör rätt.

Det var kul att höra inspelningarna, hörde inte någon skillnad direkt :-) då kan jag fortsätta med min mick från thoman för 800:- :-) MEN (vet inte om jag vågar erkänna detta...) jag har haft micken vänd åt fel håll.... läste här någonstans i forumet att loggan på micken ska vara vänd åt sångaren... skriver detta bara för att rädda andra nybörjare från samma misstag 🙂

Har vänt den rätt nu och får naturligtvis helt annat ljud och andra nivåer.... suck....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.