Jump to content
Annons

Färdiga trumkomp?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

I de flesta billigare keyboardar man köper till ungar på jul osv finns det alltid några trumkomp som låter skapligt och svänger som fan, tycker man, i alla fall om man är lite full.

Kan man hitta färdiga såna komp, bara att kopiera och göra krogbakgrunder till? Jag orkar inte bygga trumkomp själv, kan inte heller, fattar inget om dataprogram, vill ha nåt färdigt. Tycker det är kul med såna där bossanovatakter och tok. Fills och break behöver jag inte. I breaken kan jag trycka på mute. Skulle funka hur bra som helst på krogen, med minimalt arbete. Svänget sätter jag dit med basgitarren...

jag har en Alesis SR16, men den har bara keffiga yxkomp. Ingen lambada eller bossa som duger alls.

Dela på andra sajter

Annons

Kanske dumt sagt men jag tycker att trubadureri låter bättre utan jox,bakgrunder och maskiner. Naket är bäst! Det jag själv har funderat på är att låta en duktig trummis spela in och sen köra efter det men det har inte blivit av än och lär knappast bli. Spela in din "reppa" till behagligt tempo och anlita en riktig trummis å sen får du filen med bara trummor. Färdiga trumkomp låter beige, speciellt när man inte ser nån trummis på scenen. Och det blir krångligt med tekniken.

Dina grejer behöver ingen utfyllnad. Betänk om du plötsligt vill bryta i en låt och kanske dra ner tempot? Lyssna på Bob Dylans första skiva. Trubadurguden nr 1!

MEN...om du nu vill ha färdiga trumkomp så får nån annan svara.

Jag kör denna hemma ibland men vet inte om det funkar live:

http://www.image-line.com/documents/drumaxx.html

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kanske dumt sagt men jag tycker att trubadureri låter bättre utan jox,bakgrunder och maskiner. Naket är bäst! Det jag själv har funderat på är att låta en duktig trummis spela in och sen köra efter det men det har inte blivit av än och lär knappast bli. Spela in din "reppa" till behagligt tempo och anlita en riktig trummis å sen får du filen med bara trummor. Färdiga trumkomp låter beige, speciellt när man inte ser nån trummis på scenen. Och det blir krångligt med tekniken.

Dina grejer behöver ingen utfyllnad. Betänk om du plötsligt vill bryta i en låt och kanske dra ner tempot? Lyssna på Bob Dylans första skiva. Trubadurguden nr 1!

MEN...om du nu vill ha färdiga trumkomp så får nån annan svara.

Jag kör denna hemma ibland men vet inte om det funkar live:

http://www.image-line.com/documents/drumaxx.html

Du har helt rätt, en trubadur bör låta som en trubadur. Men det tycker inte varken krogpublik eller krögare. Många kräver att man har bakgrunder. Det akustiska jag lägger ut här funkar på ålderdomshem, inte annars. När jag kör mina bakgrunder på rätt ställe blir det sånt drag att det inte är klokt. Med det låter inte ett dugg som bakgrunder man hör sk rocktrubadurer köra. Och med mina bakgrunder kan jag spela elgitarr, akustisk gitar har jag aldrig med mig ens, det finns ingen som vill höra det när de en gång hört mig spela med bakgrunder och får välja. Och då är jag ingen sopa direkt på akustiskt. Med bakgrunder behöver jag inte sjunga hela jävla kvällarna heller. Nä det är faktiskt mkt bättre att ha dem vid de flesta tillfällen. Jag spelar låtar utan komp också då, om jag får för mig det, det bra att göra det med tele.

Jag skulle kunna låna dotterns keyboard kanske och göra lite dynglåtar för gammelalkisarna. "Besa be mucho" är inte det en fin låt? Och "hälsa dem där hemma".

Det där drummaxx... är det nåt program för datorer? Urk..

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Hejsan

Har du loopfunktion?

MVH

Anders

Njae?? Vad är det? I datorn har jag inte en enda ljudgrej, förutom ripparprogram. Och i portan finns det nog inget sånt. Jag funderade på att stoppa i Ez-drums i laptopen förut, och göra enbart trumkomp i den, och resten i portan, men det funkade ju inte om jag inte dessutom skaffade både daw-program, trumljud och ljudkort tror jag. Så det fick vara.

Men som sagt vore det kul med lite såna här sambakomp och liknande. Sånt kan inte jag "plicka ihop" på trummaskinen, jag vet ju inget om hur trumtakter ska vara, vet inte ens vad de heter. I keyboardarna kan man ju dra igång ett sambakomp, ofta A och B-komp, en knapp för fills, en för intron och outron. Ställbart tempo... När sånt finns i billiga keyboardar borde det gå att hitta på nätet och stoppa i en laptop med.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.