Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter mycket om och men, diskutioner och lite free research så kom iallafall jag fram till att det vore både smidigare och roligare att gå över till MAC när det gäller min musikproduktion. Dock lite funderingar.

Var inne hos Uppsala´s MAC PREMIUM RESELLER och kikade lite. Jag vill ha en portabel lagom MAC till musikproduktion. Det finns i det nuvarande stadiet;

- 2x 13"

- 3x 15"

- 1x 17"

Jag har strykt 17" för det känns dels för stort och dels för överflödigt. Jag har också strykt den billigare varianten av 13" och andra modellen 15". Det som återstår är följande:

- 13" : 2.53GHz

- 15" : 15 tum: 2.53GHz & 15 tum: 2.8GHz

Skillnaden mellan 13" och 15" 2.53 är i stort sett ca 300mhz & 2". Så frågan är, ska jag sikta på billig eller dyr 15", kommer jag behöva det och spelar det någon större roll? Andra frågan är helt enkelt om jag behöver mer än 13" och om den kommer duga fint.

Vad anser ni? P.S - Det är MACBOOK PRO vi talar om här, och inte vanliga.

Mvh

Annons
Postat

Mvh

Den billigaste 13" MacBook Pro funkar utmärkt till musikproduktion. Den lite dyrare skiljer i pris så lite till den billigaste 15" MacBook Pro att de flesta utan tvekan hellre köper 15"-versionen.

Har du inte alltför bråttom kanske det är läge att vänta med köp eftersom Apple snart kommer släppa nya MacBook Pro modeller.

Postat

När beräknas de nya komma ut då? Kommer det vara mycket dyrare eller är det liknande prisklasser?

Funderar endå starkt på 13", då den är smidigare och det faktiskt inte skiljer mycket prestandamässigt. Dock 2k kronor!

Postat
Har du inte alltför bråttom kanske det är läge att vänta med köp eftersom Apple snart kommer släppa nya MacBook Pro modeller.

Apple BÖR kanske snart släppa nya Macbook Modeller. Att dom SKA är det ingen som vet och heller inte NÄR. Kanske på måndag kanske lagom till jul.

Postat

Jag tror nya modeller kommer att komma innan sommaren alla fall. Det ryktas om en helt ny intel processor typ i5/i7. Jag tycker du ska vänta tills dess!

Postat

17" är ju väldigt tacksamt. All extra skärmyta när man jobbar i en DAW underlättar ju så mycket. Hade personligen inte klarat av att jobba på en 15":are.

Postat
När beräknas de nya komma ut då? Kommer det vara mycket dyrare eller är det liknande prisklasser?

Funderar endå starkt på 13", då den är smidigare och det faktiskt inte skiljer mycket prestandamässigt. Dock 2k kronor!

Ska du köpa en 13" MBP så kan du lika gärna köpa den billigare 13" som kostar runt 12000 prestandaskillnaden mellan den och den dyrare är ganska liten dock har den dyrare 2GB mer minne men det är ju billigt att köpa till.

Nya MBPs borde ha släppts redan men tydligen har NVIDIA haft lite problem och iPad lanseringen har varit mer prioriterad hos Apple.

De nya MBP lär ligga på ungefär samma pris men med lite mer prestanda och kanske någon ny feature.

Postat
Efter mycket om och men, diskutioner och lite free research så kom iallafall jag fram till att det vore både smidigare och roligare att gå över till MAC när det gäller min musikproduktion. Dock lite funderingar.

Var inne hos Uppsala´s MAC PREMIUM RESELLER och kikade lite. Jag vill ha en portabel lagom MAC till musikproduktion. Det finns i det nuvarande stadiet;

- 2x 13"

- 3x 15"

- 1x 17"

Jag har strykt 17" för det känns dels för stort och dels för överflödigt. Jag har också strykt den billigare varianten av 13" och andra modellen 15". Det som återstår är följande:

- 13" : 2.53GHz

- 15" : 15 tum: 2.53GHz & 15 tum: 2.8GHz

Skillnaden mellan 13" och 15" 2.53 är i stort sett ca 300mhz & 2". Så frågan är, ska jag sikta på billig eller dyr 15", kommer jag behöva det och spelar det någon större roll? Andra frågan är helt enkelt om jag behöver mer än 13" och om den kommer duga fint.

Mvh

Jag gör all min musik på en maxad 15", funkar hur bra som helst. När jag behöver

extra skärmutrymme kopplar jag bara in en extern skärm. 13" är för litet för mig,

och 17" blir för stor att bära runt på. Se till att välja snabbare hårdisk än original

bara.

Postat

Kan med gott samvete säga att du inte kommer bli besviken på 13" själv har jag 2.26 versionen, dock med 4gb minne och en Intel X25 SSD disk ist som jag bytt ut efteråt.

Snabb som tusan, mycket då tack vara SSD disken men för övrigt med, har bara testat lite musikproduktion på den eftersom jag annars har min PC till det.

Men den är grymt smidig, kanske lite tung men är det kvalité så väger det lite:)

Och behöver du större skärm så kopplar du ju bara till en extern.

Postat

Har en 22" extern skärm, så det är inga problem alls här hemma.

Verkar trevligt med de nya MBP, frågan är ju som sagt när de dyker upp.

Är också sugen på en 15" då jag alltid haft det när jag använt laptops, dock kostar den maxade 15" en hel del. Den bantade 15" har jag råd med, annars får man väl jobba lite extra här och var. Iallafall om man endå lär vänta på nya modellerna!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.