piskoajax (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Hej, Jag är ny här och hittade hit via lite sökningar angående STIM. Det verkar som det finns kunnigt folk i forumet och jag har en fråga kring äganderätten på min musik. Om man kan bevisa att man är skaparen av en musik genom att som ensam i en tvist kan presentera sequencerfilen som producerar just den slutgiltigta samplingen (låten) - räcker inte det? Jag har läst att STIM ändå inte är till någon hjälp i internationella frågor och det känns lite 80-tal och trångsynt att oroa sig över att musiken utnyttjas olagligt i Sverige (om du inte sjunger på svenska så den blir ointressant i riktiga världen). Sen i övrigt ogillar jag hela tanken med STIM och hur det sätter fler käppar i hjulen än nytta. Som liten (men internationell) musiker säljer jag hellre mina mp3-låtar via min egen hemsida och tar hela kassan än att lägga hälften av min tid på pappersarbete och betalar medlemsavgifter som går till mer välkända artister. Dags att uppgradere tankeverksamheten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Sen i övrigt ogillar jag hela tanken med STIM och hur det sätter fler käppar i hjulen än nytta. Som liten (men internationell) musiker säljer jag hellre mina mp3-låtar via min egen hemsida och tar hela kassan än att lägga hälften av min tid på pappersarbete och betalar medlemsavgifter som går till mer välkända artister. STIM har ingen medlemsavgift! Rent generellt kan man säga att gör man musik som uppskattas mer än av bara de närmast sörjande så är det lönt att vara medlem i STIM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Utan Namn Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Men hur jobbigt är det att ansluta sig och sedan få pengar om din musik spelas offentligt? 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 STIM har enbart med insamlandet av STIM-avgifter att göra - alltså när din musik spelas offentligt i olika sammanhang i Sverige eller utomlands, så att du har rätt till ersättning för det. De hanterar alltså inga upphovsrättsliga tvister, utan enbart fördelning av avgifterna. De samarbetar med motsvarande organisationer i andra länder, så även om dina låtar spelas på radio i USA, så får du ersättning för det från STIM. Medlemsavgift finns det som sagt inte, utan de som betalar till STIM, är de som utnyttjar musik i olika sammanhang - och sedan delar STIM ut dessa avgifter till sina medlemmar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Om man kan bevisa att man är skaparen av en musik genom att som ensam i en tvist kan presentera sequencerfilen som producerar just den slutgiltigta samplingen (låten) - räcker inte det? Jovisstgördetdet! Om man nu måste och kan bevisa det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Skit i att gå med då. Jag kunde inte bry mig mindre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Jag retar mig på Stim-gnället som rasar på forumet. Vill man inte ha sina rättigheter bevakade av en av världens bästa insamlingssällskap - ni som gnäller värst borde fanimej tvångsanslutas till MCPS bara för att få lite perspektiv - så är det väl bara att strunta i det. Men ni är dumma i huvudet i så fall och förtjänar att få höra det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piskoajax (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Tack för svaren - utom Nattvaktaren och din åsikt bryr jag mig inte heller om så det går jämt ut. Vad jag förstod så är det inte valfritt att gå med i Stim eller inte? Detta är från Stims hemsida: Egen musik på hemsidan? Du som vill lägga ut egen musik på din privata hemsida får du göra det utan att betala licensavgift till Stim/NCB. Det gäller för både streamad och nedladdningsbar musik. Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska få avgiftsfri licens: Webbplatsen ska vara din egen privata hemsida, vilket bland annat innebär att du har den fullständiga redigerings- och rådighetsrätten över webbplatsen. Alla rättigheter till musiken ska innehas av dig själv, eller tillsammans med dina medkompositörer. Om musiken är förlagd måste förlaget ägas/kontrolleras av dig/er. Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen. Jag vill helst samtidigt köra som ett eget företag och skatta för mig - men just med sista raden angående kommersiella företag så blir det ju omöjligt utan att vara med? Sedan säger ni att det inte är en medlemsavigft - okej, men den verkar heta licensavgift istället? Rätta mig om jag tolkar detta fel - har jag fortfarande ett val att gå med i stim/ncb om jag vill sälja min egen musik som ett eget företag? Tack på förhand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Vad jag förstod så är det inte valfritt att gå med i Stim eller inte? Det stämmer, alla svenskar föds in i Stim. Som kyrkan, fast man kan inte gå ur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piskoajax (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) Det stämmer, alla svenskar föds in i Stim. Som kyrkan, fast man kan inte gå ur. Kan inte du bara vara tyst om du inte har nått vettigt att säga? Anledningen till att jag frågar är genuin och jag går i tankarna att pressa CDs vilket CD-pressarna hävdar att det krävs NCB-medlemskap för att få göra. Jag undviker helst Stim/ncb och vill bara få bekräftat om det är möjligt trots att jag kommersiellt vill sälja min egen musik på min sida och även pressade CD-skivor. Redigerat 1 april 2010 av piskoajax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Anledningen till att jag frågar är genuin och jag går i tankarna att pressa CDs vilket CD-pressarna hävdar att det krävs NCB-medlemskap för att få göra. Jag undviker helst Stim/ncb och vill bara få bekräftat om det är möjligt trots att jag kommersiellt vill sälja min egen musik på min sida och även pressade CD-skivor. Ok så här är det: Alla som pressar cd-skivor i anslutning till "seriösa" svenska företag betalar Ncb-avgift om upplagan är över 1000 ex (tror jag gränsen höjts till) och syftet inte är att göra reklam och ge bort skivorna. Ncb-avgiften går till upphovsmännen till musiken på skivan, som jag gissar är du själv. För att få igen avgiften minus nån procent i administrativa avgifter måste du vara medlem i Stim. Gör du skivan utan svenska mellanhänder har du dock en stor chans att slippa avgiften helt. Det har alltid funnits presserier, om än inte i Sverige på den tiden de fanns, som skitit i avgiften. Det finns massor av trådar på forumet som behandlar detta, medlemmen "debatt" vet allt som är värt att veta om cd-framställning, och mer än så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Jag undviker helst Stim/ncb Varför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piskoajax (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) Varför? P.g.a. licenskostnader, pappersarbete, samt att jag lägger upp låtarna på musiksiter och även YouTube och MySpace etc. (förhandlignar pågår tydligen). Det känns som jag blir av mer fler rättigheter än jag får genom att gå med i Stim - speciellt när mitt fokus är att sälja min egen musik på min egen sida. Klart att jag gärna ser att jag får pengar om min musik blir spelad i radio eller andra sammanhang, men jag eftersträvar samtidigt inte det utan tillgodoser mina lyssnare genom att de köper musiken direkt från mig istället. Åter igen så kanske jag helt enkelt inte förstår tillräckligt i frågan efter som jag inte engagerat mig tidigare - så rätta mig gärna om jag misstolkar. Ok så här är det: Alla som pressar cd-skivor i anslutning till "seriösa" svenska företag betalar Ncb-avgift om upplagan är över 1000 ex (tror jag gränsen höjts till) och syftet inte är att göra reklam och ge bort skivorna. Ncb-avgiften går till upphovsmännen till musiken på skivan, som jag gissar är du själv.För att få igen avgiften minus nån procent i administrativa avgifter måste du vara medlem i Stim. Gör du skivan utan svenska mellanhänder har du dock en stor chans att slippa avgiften helt. Det har alltid funnits presserier, om än inte i Sverige på den tiden de fanns, som skitit i avgiften. Det finns massor av trådar på forumet som behandlar detta, medlemmen "debatt" vet allt som är värt att veta om cd-framställning, och mer än så. Tack - dedär svaret uppskattar jag mycket mer 😛 Okej - då blir troligen lösningen att gå via internationellt företag. Det är jag som har upphovsrätten och det verkar omständigt (som mycket annat) att betala och sen få tillbaka via Stim - kan tyckas att om jag är upphovsman skall jag helt enkelt slippa betala. Redigerat 1 april 2010 av piskoajax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 medlemmen "debatt" vet allt som är värt att veta om cd-framställning, och mer än så. Där ser man vad du vet! Dubbelgångare? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) P.g.a. licenskostnader, pappersarbete, samt att jag lägger upp låtarna på musiksiter och även YouTube och MySpace etc. (förhandlignar pågår tydligen). Det känns som jag blir av mer fler rättigheter än jag får genom att gå med i Stim - speciellt när mitt fokus är att sälja min egen musik på min egen sida. Det kostar inget att vara med i STIM. Verksamheten finansieras genom att STIM använder en del av kakan de driver in. Det enda pappersarbete du behöver göra är att rapportera in de låtar du gör tillgängliga för allmänheten. Sedan kan du iofs öka dina intäkter genom att själv rapportera dina egna liveframträdanden också. Du blir inte av med några rättigheter. Men du överlåter till STIM att bevaka dina ekonomiska rättigheter. Om någon ska spela dina låtar offentligt behöver de först komma överens med STIM om ekonomisk kompensation. Tyvärr har STIM mycket liten kontroll över vad som spelas på sajter som Youtube och myspace. Vill du lägga upp eget material där är det bara att köra. Edit: Ett stavfel som irriterade min inre vän av ordning Redigerat 2 april 2010 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) Anledningen till att jag frågar är genuin och jag går i tankarna att pressa CDs vilket CD-pressarna hävdar att det krävs NCB-medlemskap för att få göra. Då hävdar dom fel. Man behöver inte vara med i STIM och man behöver inte betala NCB avgift om man skrivit och framfört all musik själv. Men det långsiktigt bästa är nog ändå att vara STIM ansluten. Redigerat 1 april 2010 av James Blansing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) Till Nattvaktaren inlägg finns inget att tillägga Jag säjer jag bara, Amen (Må så ske) 😛 Redigerat 1 april 2010 av Lilleman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Något som är lätt att blanda ihop är de olika (yrkes-)rollerna som en och samma person kan ha. Du går med i STIM som kompositör. Du överlåter dina rättigheter till dem under tidsbegränsad period. Du kan då inte bestämma över din musik själv - STIM bestämmer åt dig vem som får spela dina låtar live, spela upp din låt från en CD offentligt o.s.v. Och STIM säger: de som betalar får. Och så får du pengarna. När du ska lägga upp musik på en sajt är du nyttjare av musiken. Det du gör är att du "offentliggör" musiken. Och det får du inte göra utan tillstånd från den som skapat musiken, vilket egentligen är du, men du har då överlåtit till STIM att förfoga över den rättigheten. Och som sagt, den som betalar för sig får. Så du betalar som nyttjare men får tillbaka pengarna som kompositör. Himla onödig omväg? Ja, men STIM har åtminstone försökt lösa det med vissa åtgärder, som t.ex. "fribrev" (en befrielse från NCB-avgiften) när du ska tillverka max 1000 cd-skivor med musik som du äger alla rättigheter till, eller StimPoint som du nämner här ovan för offentliggörande via hemsidor. STIM må vara dåliga på att hantera Internet och hur man ska se på och bevaka rättigheter där, men det är ändå ganska svårt att göra allt de gör för en på egen hand. 😊 Sedan att alla presserier - så vitt jag vet - kräver NCB-tillstånd är en knepig fråga som man bör försöka lösa på nåt sätt. Varför kan man inte bara göra ett avtal mellan presseri och kund, där kunden bekräftar att alla rättigheter har clearats när det gäller personer utanför Collecting Societies-systemet? Hoppas detta rätade ut några frågetecken! 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 2 april 2010 Dela Postat 2 april 2010 Du går med i STIM som kompositör. Du överlåter dina rättigheter till dem under tidsbegränsad period. Du kan då inte bestämma över din musik själv - STIM bestämmer åt dig vem som får spela dina låtar live, spela upp din låt från en CD offentligt o.s.v. Du överlåter inga rättigheter till STIM. Du, som kompositör, ger STIM uppdraget att förvalta de ekonomiska rättigheterna till de verk du har skrivit. STIM kan inte bestämma vem som får eller inte får framföra dina verk. Däremot jobbar dom för att du ska få kompensation när ditt/dina verk framförs offentligt. Jag rekommenderar den som vill veta mer att läsa igenom den sammanfattade info som finns på STIMs hemsida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 2 april 2010 Dela Postat 2 april 2010 Märkligt. Jag ser STIM som enda sättet att få in några som helst pengar på min musik. Varje år dimper det ned allt från några hundralappar till några tusen. För min egen musik är detta den enskilt största inkomsten. Skulle inte för allt smör i småland inte vara utan STIM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 2 april 2010 Dela Postat 2 april 2010 Du överlåter inga rättigheter till STIM. Du, som kompositör, ger STIM uppdraget att förvalta de ekonomiska rättigheterna till de verk du har skrivit. Förlåt, skulle använt "upplåter" istället för "överlåter", såg jag här. I vilket fall så har man ju inte kvar sina rättigheter (de ekonomiska, de ideella kan man ju inte bli av med), för då skulle man ju t.ex. kunna ge sig själv tillstånd att lägga upp sitt verk var som helst på nätet utan kostnad, just det som är problematiken här. STIM kan inte bestämma vem som får eller inte får framföra dina verk. Däremot jobbar dom för att du ska få kompensation när ditt/dina verk framförs offentligt. Sant. STIM säger ju aldrig nej till någon. Fast mitt påstående var ju inte fel, bara lite vilseledande. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 3 april 2010 Dela Postat 3 april 2010 I vilket fall så har man ju inte kvar sina rättigheter (de ekonomiska, de ideella kan man ju inte bli av med), för då skulle man ju t.ex. kunna ge sig själv tillstånd att lägga upp sitt verk var som helst på nätet utan kostnad, just det som är problematiken här. Nej, du har kvar de ekonomiska rättigheterna. Det är åt dig STIM samlar in pengar. Överlåter du de ekonomiska rättigheterna har du inte längre någon rätt att kröva ekonomisk kompensation. Och visst, såna överlåtelser går också att göra, men inte med STIM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 I vilket fall så har man ju inte kvar sina rättigheter (de ekonomiska, de ideella kan man ju inte bli av med), för då skulle man ju t.ex. kunna ge sig själv tillstånd att lägga upp sitt verk var som helst på nätet utan kostnad, just det som är problematiken här. Det som händer är att du ger STIM en exklusiv rätt att bevaka dina ekonomiska rättigheter — rättigheterna byter alltså aldrig ägare genom anslutningsavtalet. Som dålig jämförelse kan väl liknas den då du ger en mäklare exklusiv rätt att sköta försäljningen av din fastighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Som dålig jämförelse kan väl liknas den då du ger en mäklare exklusiv rätt att sköta försäljningen av din fastighet. Tyckte den var ganska bra. Inget att skämmas över. 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.