Jump to content
Annons

Fender Jumbocaster.

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Apropå olika mickar på telecaster så beställde jag idag en riktig goding till gitarr från Fenders customshop, en riktig specialare som jag får ta ett banklån för att lösa ut. Det är en exakt replica av den Jumbocaster de gjorde i endast 15 ex 1954. Den har extrastor kropp i högväxt fura från Kodiak-ön i Alaska, och hela kroppen är inklädd i samma sköldpaddsfärgade plast som plektrumskydden, längre hals i hickory, åtta strängar och fem singelcoil pickuper, varav en inbyggd under greppbrädan i själva halsen. Mickväljaren är en stor kullagerförsedd lite tyngre skiva man kan vrida runt, runt, eller också ger man den en knuff så spinner den runt en stund och ger ett flimrande mysko ljud, det kan höras på Ventures orginalinspelning av "Spoodie, spoodie spoodie, twang, twing, twong" från 1961, tyvärr den enda låt de hann spela in med detta unika instrument, gitarren brann sen upp samtidigt som hela AC-studion i San Fransisco gick upp i rök januari 1962.

Den lägsta tonen man kan spela på en Jumbocaster är trippelstrykna bas-fiss septima. Gitarren är hela 178,5 cm lång och väger 17 kg. Den levereras i samma gummiklädda case som hörde till tidiga Fender Rhodes elpianon, det har fyra hjul så man rulla lådan lätt. Man kan även beställa ett stativ att montera den på, men det tycker inte jag är rocknroll alls så det gav jag fan i. Beräknad leverans i slutet av juli.

Lägger in bilder från Fenders customshop i kväll...

http://www.fender.com/customshop/home/index.php

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Annons

Glömde skriva att mickarna är dubbellindade motvalls med 6 mm pianotråd. I stället för dragstång i halsen, så som moderna skräpgitarrer har, så är den Jumocastern utrustad med vajer taljor och block invärtes. Momentnyckel graderad till 6500 kg vågrätt bruttovikt medföljer verktygssatsen. Ett litet tretakts snarkventilsförsett dieselelverk driver fantommatningarna och kylningen av svänghjulet, och elverket går om nöden så kräver att eldas med både kol koks eller sillolja. Innan gitarrena byggs ihop och lackeras skickas det utsågade virket till Ulvön på Höga Kusten där det får ligga och bli impregnerat i spadet i surströmmingstunnorna där. Stöter man i gitarren lite så lacken flagnar kan man få tjenna den ljufveligs doften av äkta surströmming. Under nödår kan man även äta gitarren bara man rensar ur den från vajrar och pianotråd först. Med Gene Tunnbröd och en kall Lyckholms till blir den riktigt god.

post-8284-1270133500_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Glömde skriva att mickarna är dubbellindade motvalls med 6 mm pianotråd. I stället för dragstång i halsen, så som moderna skräpgitarrer har, så är den Jumocastern utrustad med vajer taljor och block invärtes. Momentnyckel graderad till 6500 kg vågrätt bruttovikt medföljer verktygssatsen. Ett litet tretakts snarkventilsförsett dieselelverk driver fantommatningarna och kylningen av svänghjulet, och elverket går om nöden så kräver att eldas med både kol koks eller sillolja. Innan gitarrena byggs ihop och lackeras skickas det utsågade virket till Ulvön på Höga Kusten där det får ligga och bli impregnerat i spadet i surströmmingstunnorna där. Stöter man i gitarren lite så lacken flagnar kan man få tjenna den ljufveligs doften av äkta surströmming. Under nödår kan man även äta gitarren bara man rensar ur den från vajrar och pianotråd först. Med Gene Tunnbröd och en kall Lyckholms till blir den riktigt god.

En sån gitarr ska jag olla nån gång i livet. 🙁

Dela på andra sajter

Fel

Fel? Erkänn att ni alla gick på mitt skämta mig aprillo. Ake skyndade sig nog att redigera när han förstod.

Nu kan jag avslöja att jag lurade er, gitarren väger i verkligheten bara 14 kilo och har inte sköldpaddspalst på hela kroppen, den är vanligt lackad.

Dela på andra sajter

Fel? Erkänn att ni alla gick på mitt skämta mig aprillo. Ake skyndade sig nog att redigera när han förstod.

Nu kan jag avslöja att jag lurade er, gitarren väger i verkligheten bara 14 kilo och har inte sköldpaddspalst på hela kroppen, den är vanligt lackad.

Nejdå.

Men följande förstärstärkare skulle passa perfekt till ditt nyinköp

fender_twinreverb.jpg

Åke

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.