Jump to content
Annons

Byta mickar

Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Hägglund (oregistrerad)

474880.jpg

Jag har en American Deluxe Telecaster med lönnhals. (ser ut exakt som den på bilden)

Noiselessmickarna blir tyvärr för avrundat och mjukt för min smak. Jag vill ha det där riktiga twang-bettet.

och funderade först på att sätta dit Fender original '52 tele-mickar.

Men jag fick tips av Luleå-musik att kolla upp Lundgren-mickar.

Jag blev väldigt imponerad över de ljudklipp man kan lyssna på via hemsidan.

Jag fastnade direkt för Telecaster Hot Bridge 11 K Ohm som stallmick och Telecaster Vintage Neck som halsmick.

Jäklar vilket twang och fläsk. Nu kommer det låta Tele om min gitarr.... eller vad säger du Nilsson? 😎

Dela på andra sajter

Annons

Polarn skickade efter mickar och stall till sin gamla telekopia från Fender Customshop. Sen när han fick hem dem märkte han att inte ett mått stämde så nu ligger de bara på hyllan medans han letar en annan telekropp. Tror de här skulle låta som de allra första telemickarna, hög output.

Det här med noiseless... De är ju bra på så sätt att de verkligen surrar mkt mindre. Men att det surrar är inget man hör när man liksom står och löder på det är mest mellan låtarna om man inte orkar vrida ner volymen på gitarren. Johnny Winter har gjort det där nästan till en konst, när han kommer in på scen surrar det nåt helt fruktansvärt i PAt från gitarr och phazer, man får en försmak av öset som ska komma. Sen när han drar igång tänker ingen på surret som försvinner bakom strängljudet.

Så jag anser att det är så här; surret i singelcoilmickarna är en del av att det ska låta rätt. Tar man bort missljuden låter det sämre helt enkelt. Jag gillar orginalmickarna på min american standard, de heter Delta Tone. Den har även en tredje noiseless stratamick, det ger en massa olika ljudmöjligheter.

Dela på andra sajter

Riktigt gött raggarljud i den micken hehe, sen kan du lira riktigt goa Eddie-covers 😮

474880.jpg

Jag har en American Deluxe Telecaster med lönnhals. (ser ut exakt som den på bilden)

Noiselessmickarna blir tyvärr för avrundat och mjukt för min smak. Jag vill ha det där riktiga twang-bettet.

och funderade först på att sätta dit Fender original '52 tele-mickar.

Men jag fick tips av Luleå-musik att kolla upp Lundgren-mickar.

Jag blev väldigt imponerad över de ljudklipp man kan lyssna på via hemsidan.

Jag fastnade direkt för Telecaster Hot Bridge 11 K Ohm som stallmick och Telecaster Vintage Neck som halsmick.

Jäklar vilket twang och fläsk. Nu kommer det låta Tele om min gitarr.... eller vad säger du Nilsson? 🙂

Dela på andra sajter

Det är lite synd att de inte även lägger ut ett ljudklipp med samma mickar med rejält med gain, ev nån form av dist eller fuzz. Många tror att telecastern bara är bra till raggar-rock och country, men den är väldigt allsidig. Jag får skitenkelt fram ungf samma ljud som Carlos Santana kör med i "Black Magic Woman, fast han spelar på en Humbuckad Ibanez...

Kan verkligen rekomendera Electro Harmonix Double Muff, en fuzz-pedal där man kan välja antingen en fuzz, eller två seriekopplade. Den ger inte alls det obehagligt skrikvassa fuzzljud många andra fuzzar ger. Så man kan använda den även på lite halvrent kompljud. Inte dyr heller, superkvalitet med true bypass. Kör man på batteri räcker det skitlänge.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag gillar också soundet från Vertigo / Vintage Neck... men på nåt sätt tycker jag den saknar lite distinkthet som den andra halsmicken har. Men i kombination med Hot Bridge-micken kanske det blir bra. Jag blir lite osäker på vilken halsmick jag ska välja.

Redigerat av Hägglund
Dela på andra sajter

Fast om man vill ha det där riktiga mittläget teleljudet så tror jag ju att man bör matcha mickar omsorgsfullt beträffande volym och tonala egenskaper...

Jag skulle (ska, kanske?) tveklöst välja ett matchat par från någon bra tillverkare, med en välljudande halsmick, och helt enkelt ta vad jag får i stallmick.

Men man kan ju alltid byta om man blir missnöjd...

Nåja, det här var bara mina åsikter.

/Johan

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Fast om man vill ha det där riktiga mittläget teleljudet så tror jag ju att man bör matcha mickar omsorgsfullt beträffande volym och tonala egenskaper...

Jag skulle (ska, kanske?) tveklöst välja ett matchat par från någon bra tillverkare, med en välljudande halsmick, och helt enkelt ta vad jag får i stallmick.

/Johan

Du menar ungefär som när man matchar korvbrödet till korven?

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Bra val men nu vill vi höra hur det låter!

Hur kan du säga att det är ett bra val om du inte vet hur det låter?

Dela på andra sajter

/Johan

Det ligger mycket i det... Om stallmicken har mer output än halsmicken kan egg-läget låta o-tele. Ring o snacka med Lundgren...

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag har pratat med honom.

Han tycker jag ska välja Vertigo / Vintage Neck men att jag kan välja vilken stallmick som helst beroende på vilken jag föredrar.

Dela på andra sajter

En grej som är dum på nästan alla elgitarrer ang att spela på mittläget, två mickar samtidigt, det är att just det att mickbrytaren endast ger ett fast läge där bägge mickarna är ikopplade på full gas så att säga. Jag lät gitarrbyggern Paul Guy montera en tredje mick på min tele, saknade mittmicken från stratan. Men i stället för att byta till en 5-way switch behöll jag trevägskopplaren, och bytte ut tonkontrollen mot en balansratt med vilken jag steglöst väljer om jag ha mittmicken, båda, eller stallmicken ikopplad. Det är fan så mycket bättre än att enbart ha fasta lägen. Jag spelar ofta på mittmicken med bara en liten lätt spets av stallmicken. Eller tvärtom, jag använder balansen hela tiden. Med detta arr kan jag fortfarande koppla i halsmick o stallmick samtidigt, det går inte på de orginal tremickade telecastrarna. Jag kan även spela på alla tre mickarna samtidigt. Mittmicken och stallmickenm är alltså anslutna först till balanskontrollen, sen går en gemensam sladd till brytarens tredje läge, lika som stallmicken är kopplad orginal.

Tonkontroll har jag alltså ingen, har aldrig använt såna heller... Och nu har jag massor av olika ljud att välja på utan att jag behövt montera en massa fula extrabrytare!

Dela på andra sajter

En grej som är dum på nästan alla elgitarrer ang att spela på mittläget, två mickar samtidigt, det är att just det att mickbrytaren endast ger ett fast läge där bägge mickarna är ikopplade på full gas så att säga. Jag lät gitarrbyggern Paul Guy montera en tredje mick på min tele, saknade mittmicken från stratan. Men i stället för att byta till en 5-way switch behöll jag trevägskopplaren, och bytte ut tonkontrollen mot en balansratt med vilken jag steglöst väljer om jag ha mittmicken, båda, eller stallmicken ikopplad. Det är fan så mycket bättre än att enbart ha fasta lägen. Jag spelar ofta på mittmicken med bara en liten lätt spets av stallmicken. Eller tvärtom, jag använder balansen hela tiden. Med detta arr kan jag fortfarande koppla i halsmick o stallmick samtidigt, det går inte på de orginal tremickade telecastrarna. Jag kan även spela på alla tre mickarna samtidigt. Mittmicken och stallmickenm är alltså anslutna först till balanskontrollen, sen går en gemensam sladd till brytarens tredje läge, lika som stallmicken är kopplad orginal.

Tonkontroll har jag alltså ingen, har aldrig använt såna heller... Och nu har jag massor av olika ljud att välja på utan att jag behövt montera en massa fula extrabrytare!

Jag förstår idén med detta, men jag har fullt upp med att "rida" på volymkontrollen. Skulle ja tugga tuggummi samtidigt, så skulle jag ramla omkull!

/Johan

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.