Jump to content
Annons

Skillnad mellan AKG240Monitor och AKG240Studio

Recommended Posts

Sid (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är det någon som känner till vad det är för skillnader mellan hörlurarna AKG240Monitor och AKG240Studio?

AKG240Monitor är ju något av en klassiker i studiosammanhang men AKG240Studio har jag aldrig testat och nu går musikbörsen.se ut och säljer AKG240Studio för knappa tusenlappen.

Om det är någon som har testat AKG240Studio vore jag tacksam om ni kunde skriva några rader och berätta vad ni tycker.

/Sid

Annons
Postat

Dom är nog halvöppna båda två.

Har för mig att det skiljer sig hur trögdrivna dom är.

Rätta mig om jag har fel...

Det är 270,271 och 171 som är slutna.

Sid (oregistrerad)
Postat

Jag tror att Les Paul har rätt. Om jag har förstått rätt så ska båda vara halvöppna och det ledar mig in på en ny fråga.

AGK240Monitor är en av de mest använda hörluren i studios idag och överallt benämns dem som branchstandard etc. Men om nu AGK240Monitor är halvöppen så borde det väl läcka ganska mycket från hörlurarna in i mikrofonen när tex en sångare ska lägga sång?

Eller är det så att AGK240Monitor endast används för lyssning och inte vid inspelning? Om så är fallet. Vilka hörlurar används mest vid inspelning av tex sång.

/Sid

Postat

Vilka slutna som helst ska ju funka bra till sångpålägg.

Själv har jag AKG 271 och dom låter kanon.

Har för mig att den vanligaste i studios är nog Beyer DT150, tror jag dom heter.

( dom vita )

Dom syns i allafall på en herrans massa gamla studiobilder.

Återigen, rätta mig om jag har fel.. 😮

Postat
Jag tror att Les Paul har rätt. Om jag har förstått rätt så ska båda vara halvöppna och det ledar mig in på en ny fråga.

AGK240Monitor är en av de mest använda hörluren i studios idag och överallt benämns dem som branchstandard etc. Men om nu AGK240Monitor är halvöppen så borde det väl läcka ganska mycket från hörlurarna in i mikrofonen när tex en sångare ska lägga sång?

Eller är det så att AGK240Monitor endast används för lyssning och inte vid inspelning? Om så är fallet. Vilka hörlurar används mest vid inspelning av tex sång.

/Sid

Läckaget och den bumliga basen i K240 var orsakerna till att jag gjorde mig av med mina för ett par år sedan. Jag har för mig att det var Monitor-modellen jag hade.

Jag använder numera Sennheiser HD280Pro, Ultrasone HFI650 och Sony CD570 i mitt lilla krypin. Alla tre är slutna och mycket välljudande. 😮

De som är bäst av dessa är Ultrasone (ett par månader gamla) - med HD280 Pro (något år gamla) som tvåa och Sony (som har hängt med i flera år...) som trea.

gzede (oregistrerad)
Postat

har flera gånger vart med och använt 240-lurar som monitor vid sångpålägg. Visst hör du i bakgrunden om du solar spåret, men annars så drunknar det totalt i mixen. Såvida man inte ska ha skitsnorhögt i dom då naturligtvis.

Vad som är finessen med halvöppna lurar är ju att det kan, för vissa (många), vara lättare att sjunga när man liksom är i rummet med öronen..

• 2 veckor senare...
Postat

Jaha,

ska se om man kan hjälpa någon med mitt första inlägg på det forumet som verkar vara rätt schysst.

AKG 240 Studio är mycket mer lättdrivna än klassikern 240 Monitor. Kan många gånger vara en fördel, t ex om du vill använda dom till en discman eller direkt ut ur en ljudmodul, POD eller liknande. Tror dom är lite mer basbenägna också, nästan som en bas-boost eller nåt.

Själv har jag ett gäng AKG 240 Monitor och även HD280 Pro. Dom sistnämda är betydligt mer stryktåliga och dämpar hela 32dB. Perfa om man ska spela in trummor, eller nåt annat med hög ljudnivå, utan att klick ska läcka in.

Tycker ett pris på under tusenlappen låter som en bra deal. Valet av lurar är ju lite breoende på om du ska mixa med dom eller använda dom vid inspelning.

/giggsy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.